۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهبود اقتصاد استرالیا در پی از سرگیری فعالیت‌های معدنی

۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۱
کد خبر: 445628
بهبود اقتصاد استرالیا در پی از سرگیری فعالیت‌های معدنی

صنایع معدنی استرالیا قرار است بار دیگر به بهبود اقتصادی کمک کند زیرا قیمت‌های بالاتر و برنامه‌های توسعه‌ای به کشوری که از شرایط قرنطینه ویروس کرونا بیرون آمده است، کمک می‌کند.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ به گزارش بلومبرگ معدن نزدیک به 6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد اما نقش بزرگی در درآمد ملی دارد و در سود سهام صندوق‌های بازنشستگی و درآمد‌های دولت نیز موثر است. 

براساس این گزارش، سنگ آهن بزرگترین صادرات کشور استرالیا است که در میان نگرانی‌های مربوط به عرضه خارج از ساحل، 100 دلار در هر تن کاهش و منجر به تقویت بودجه می‌شود.

جیمز مکینتایر اقتصاددان استرالیایی معتقد است؛ پس از چند سال کاهش، ظرفیت استخراج معادن فراتر از برنامه 2020 قرار دارد. پیش‌فرض‌های انتخاب در سرمایه گذاری، از جمله قیمت‌های بالاتر و افزایش سطح هزینه‌های اکتشاف همچنان در جای خود باقی مانده و می‌تواند طی سال‌های آینده شاهد افزایش سرمایه‌گذاری از سطح جایگزینی باشد. 

آخرین عدد بودجه دولت از ماه دسامبر براین اساس بود که قیمت سنگ آهن در سه ماه ژوئن سال 2020 (به استثنای حمل و نقل) به 55 دلار در هر تن برسد که به دنبال تزریق مالی گسترده به بودجه کمک خواهد کرد.

در گزارش آمده است که استرالیا در سال 2009 رکود اقتصادی را تجربه کرد و به سرعت دوباره بهبود یافت چرا که کشور چین بیش از 500 میلیارد دلار محرک را به سمت اقتصاد خود واریز کرد و باعث رونق سرمایه گذاری در معادن شد. بسته محرک چین این بار بسیار کوچکتر است، اما مسیر پیش رو می‌تواند مشابه باشد. این درحالی است که روابط استرالیا و چین به دنبال فراخوان نخست وزیر اسکات موریسون برای تحقیق مستقل از منشاء کرونا ویروس در حالت بحرانی است.

در ادامه گزارش بیان شده است؛ چین با تعلیق حمل و نقل برخی از کشتی‌های دریایی استرالیا، سیگنال‌های هشدار دهنده به این کشور داده است. تنش این دو کشور زمانی افزایش یافت که وزارت فرهنگ و جهانگردی چین بیانیه‌ای در وب سایت خود مبنی بر اینکه گردشگران چینی برای امنیت خود هوشیار بوده و به استرالیا سفر نکنند، منتشر کرد.

براساس این گزارش، اندرو تیزهورست، استراتژیست نرخ بهره در شرکت Nomura Holdings، نگران این موضوع است که تنش‌ها می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها را کاهش دهد.

وی گفت: سنگ آهن یک نقطه روشن واقعی برای استرالیا است. با این حال ، با توجه به وخیم ترشدن روابط تجاری استرالیا و چین، ممکن است چین مایل به حمایت بیش از حد استرالیا نباشد و افزایش واردات سنگ آهن با کاهش واردات کالاها و خدمات دیگر، قابل جبران است.

براساس این گزارش، رقیب اصلی استرالیا، کشور برزیل است که با حمایت بیشتر از تولید کنندگان داخلی سنگ آهن مجبور به بستن مناطق معدنی در راستای مبارزه با ویروس کرونا شد.

شرکت ریوتینتو، دومین معدنکار جهان ، در ماه نوامبر هزینه‌های برنامه‌ریزی شده برای معادن سنگ آهن جدید در استرالیا را به چهار میلیارد دلار افزایش داد، در حالی که BHP وFortescue Metals  عمدتاً با هدف جایگزینی تسهیلات بازنشستگی که برای حفظ صادرات انجام می‌شود، گزینه‌هایی برای افزایش محموله‌ها ارائه می‌دهند.

در ادامه گزارش آمده است که تولیدکنندگان زغال‌سنگ و طلا نیز برای پروژه‌های جدیدی در استرالیا درحال هزینه کردن هستند و بودجه اکتشاف آنها در حال افزایش است. معدنچیان طلای استرالیا، در میان افزایش قیمت‌ها فعالیت‌های اکتشافی خود را به شدت افزایش داده‌اند.