۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش قیمت لیتیوم پس از سال ۲۰۲۲/ تاثیر کاهش فروش خودروهای برقی بر صنعت لیتیوم

۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۰۴
کد خبر: 442579
جهش قیمت لیتیوم پس از سال ۲۰۲۲/ تاثیر کاهش فروش خودروهای برقی بر صنعت لیتیوم

پیش بینی می‌شود قیمت لیتیوم که به عنوان یکی از عناصر اصلی در ساخت باتری خودروهای برقی (EV) و تجهیزات پیشرفته شناخته می‌شود، طی دو سال آینده صعود داشته باشد؛ یعنی درست زمانی که بازارها به شرایط کاملا عادی بازگردند و با حذف هر نوع محدودیتی، خطوط تولید گسترش یافته و به روال پیشین بازگردند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ فروش خودرو در سراسر جهان که خودروهای الکتریکی را هم در برمی‌گیرد در سال جاری کاهش داشته است، این کاهش فروش از پیش بینی‌های رشد اقتصاد جهانی در شرایط شیوع و همه گیری کرونا و تاثیر آن بر بازارهای مختلف جهان ناشی شده است.

تنها در اروپای غربی، جایی که قرار بود فروش خودرو در سال جاری (بر اساس پیش بینی‌ها) افزایش داشته باشد، مالکیت خودروهای جدید در ماه آوریل کاهش ۹۰ درصدی یافت.

با این وجود بنچمارک مینرال که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه تامین زنجیره باتری و کشف قیمت‌هاست در تحقیقی در این باره خبر داده است که تقاضای خودرو در هر حال رو به افزایش خواهد گذاشت. سیمون مورز مدیرعامل BMI هم در این زمینه به رویترز خبر داد: وقتی تقاضای بازار افزایش یابد در سمت دیگر بازار عرضه‌ها قادر به ارائه عکس العمل سریع نخواهد بود.

a

(نمودار حرکت قیمت لیتیوم از مه سال ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰)

این شرکت مستقر در لندن که کارخانه‌های تولید باتری با حجم بالا (۱ گیگاوات) را نیز دنبال می‌کند، معتقد است با بازگشت تقاضا به میزان پیشین می‌توان ادعا کرد که قیمت لیتیوم پس از سال ۲۰۲۲ جهش خواهد یافت.

پیش از شیوع ویروس کرونا، قیمت لیتیوم به دلیل افزایش ناگهانی عرضه مسیر نزولی طی می‌کرد. این شرایط بازار با اشباع و کاهش یارانه‌های دولتی در پکن برای خرید خودروهای برقی در چین -بزرگترین بازار جهان- رو به وخامت گذاشت و همین امر باعث شد تا تولیدکنندگان بزرگ، برنامه‌های رشد خود را به گونه‌ای دیگر طراحی کنند.

بی‌ام‌آی برای سال ۲۰۲۳ تامین ۵۷۲ هزار تن پیش بینی کرده بود که اکنون با کاهش ۸ هزار تنی این میزان تولید را در سطح ۵۴۳ هزار تن برآورد می‌کند. این شرکت معتقد میزان کسری در سال‌های آتی رشد قابل توجه تری هم خواهد داشت. برای سال جاری، بی‌ام‌آی میزان تولید لیتیوم جهانی را ۳۲۴ هزار تن برآورد کرده است اما با توجه به کاهش تقاضای این فلز برآوردها حاکی از تقاضای ۳۱۵ هزار تن لیتیوم برای سال ۲۰۲۰ است.

تاخیر در هزینه‌های سرمایه‌گذاری

شرکت SQM شیلی، دومین تولید کننده بزرگ این فلز در جهان، در یکی از عملیات‌های گسترش و عمران خود در معدن آتاکاما که قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۰ به انجام برسد، توسعه کلیدی را تا اواخر ۲۰۲۱ به تعویق انداخت.

همچنین وس‌فارمز استرالیا تصمیم سرمایه گذاری نهایی برای پروژه مونت هولاند در غرب این کشور را به اوایل سال ۲۰۲۱ موکول کرد.

d

(نمودار برابری کربنات لیتیوم تصفیه شده و میزان تقاضای آن)

آلبمارل بزرگترین شرکت تولید کننده لیتیوم در جهان نیز ناچار به برنامه ریزی دوباره تولید در سال جاری شد. در شرایطی که این شرکت سال گذشته برای افزودن یک خط تولید به میزان ۱۲۵ هزار تن ظرفیت پردازش را در دستور کار خود قرار داده بود، این پروژه را به تعویق انداخت. همچنین این شرکت بر روی توافقنامه خرید معدن لیتیوم ودگینا در استرالیا با توجه به شرایط پیش آمده تجدیدنظر کرده است.

این تولیدکننده بزرگ لیتیوم در اوایل ماه مه علائم دیگری از مشکلات خود با کاهش بودجه ۲۰۲۰ و تغییر پیش بینی سالانه همزمان با درگیری کشورهای دنیا با شیوع ویروس کرونا به نمایش گذاشته بود.

اخبار منتشر شده از آلبمارل یکی از نخستین نشانه‌هایی بود که صنعت لیتیوم رو به افول گذاشته و این مساله ناشی از کاهش فروش خودروهای الکتریکی عنوان شد که پیش بینی می‌شود مشکلات برای ادامه سال در سراشیبی قرار گیرد.

شرکت تیانچی لیتیوم بزرگترین تولید کننده این فلز در چین، راه اندازی فاز نخست کارخانه کویینانا را به تعویق انداخته و هدف از این اقدام تلاش برای بازپرداخت بدهی‌های این شرکت عنوان شده است.