۰ نفر

کارشناس ارشد بازار سرمایه درگفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

قیمت سنگ‌آهن مانند فولاد باید ضریبی از قیمت‌های صادراتی باشد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 433939
قیمت سنگ‌آهن مانند فولاد باید ضریبی از قیمت‌های صادراتی باشد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو معتقد است که باید دولت در مسیر قیمت‌گذاری به اصلاح قیمتی سنگ‌آهن توجه ویژه نماید و همانطور که قیمت فولاد به قیمت‌های بین‌المللی و صادراتی ایران وصل شد، قیمت سنگ‌آهن نیز اصلاح و ضریبی از قیمت‌های جهانی و صادراتی باشد. قیمت سنگ‌آهن نیز می‌تواند 80الی 83درصد ضریب فوب خلیج‌فارس و قیمت‌های صادراتی باشد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امیر صباغ، مدیر کارشناس ارشد بازار سرمایه و مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص مشکلات پیش آمده در قیمت‌گذاری زنجیره آهن و فولاد گفت: براساس توافقی که از سوی شرکت‌های تولیدکننده و مصرف کننده تیرماه سال گذشته صورت گرفت، قیمت‌ کنسانتره بالای 16درصد و گندله بالای 23درصد افزایش یافت. این قمیت‌ها براساس فروش شمش فولاد خوزستان در سامانه کدال است که هرماه به روزرسانی می‌شود.

وی افزود: اتفاقی که بعد از این توافق افتاد، روند تغییر قیمت‌ها در پی حادثه‌ شکستن سد باطله در برزیل بود و قمیت سنگ‌آهن  افزایش یافت و دنیا دچار کسری عرضه سنگ‌آهن شد. بر همین اساس قیمت‌ها برخلاف انتظار افزایش یافت و هیچ‌گونه کاهشی هم پیدا نکرد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت با وجود ویروس کرونا و بحران جهانی همچنان ادامه دارد، گفت: همه فلزات مانند مس، آلومینیوم و ... حدود 20 الی 25درصد به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده اما در سنگ‌آهن کاهش چشمگیری دیده نمی‌شود و قیمت‌ها در محدوده 80دلار نوسان دارد و عملا از ثبات قیمتی برخوردار است.

وی بیان کرد: در واقع بازار سنگ‌آهن در شرایط فعلی بسیار متفاوت‌تر ازسایر کامودیتی‌ها رفتار می‌کند و باعث می شود که ذینفعان این حوزه ( تولیدکنندگان ومصرف کنندگان) توجه ویژه به این موضوع داشته باشند. برخی ازاین شرکت‌ها با داشتن سهامدار خصوصی تحت فشار بوده و باید محصول تولیدی خود را با قیمت‌های بهتر و شرایط عادلانه‌تر به بازار عرضه کنند.

برابری قیمت داخلی‌ شمش فولاد در بورس کالا با قیمت‌های جهانی

امیر صباغ تصریح کرد: از سوی دیگر سال گذشته قیمت دلار و شمش فولادی افزایش پیدا کرد و حتی قیمت شمش فولادی  دراسفند ماه 98، بالاتراز قیمت جهانی رسید و با افزایش تقاضا، اختلاف قیمتی بین قیمت‌های داخلی و خارجی از بین رفت.درحال حاضر نیز قیمت‌های داخلی در بورس کالای ایران تا حدودی با قمیت‌های جهانی برابری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: دولت در کمیته تنظیم بازار فرمول قیمت‌گذاری فولاد را تغییر داد و به ضریبی از قیمت‌های صادراتی ایران که 83 درصد برای پایه و در رقابت نیز مجاز می‌باشد تا محدوده 95 درصد هم نزدیک شود، شاهد شفاف سازی قیمت فولاد براساس قیمت‌های عرف بین المللی صادراتی شدیم.

قمیت سنگ‌آهن باید تابعی از قیمت‌های جهانی باشد

صباغ با تاکید براینکه فرمول قیمت‌گذاری فولاد برای سنگ‌آهن انجام نشد، اظهار کرد: واقعیت این است که قمیت سنگ‌آهن به جای اینکه تابعی از قیمت‌های جهانی در داخل ایران باشد تابعی از قیمت‌ شمش فخوز در بورس کالا است و ارتباط بین قیمت‌های داخلی و خارجی سنگ‌آهن قطع است.

وضعیت بین المللی موجود و افزایش قیمت‌ سنگ آهن در ماه‌های گذشته، باعث شد تا فشار زیادی برای اصلاح قیمت سنگ‌آهن بوجود آید و بخش‌های خصوصی‌تر قیمت کلوخه را اصلاح کردند، یعنی بخشی از شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و گل‌گهر کلوخه و خاک را تنی 400 هزار تومان تامین می‌کند. وقتی شرکتی سنگ‌آهن دانه بندی را 400هزار تومان می‌خرد، طبیعتا قیمت کنسانتره‌ای که تولید می‌کند آن هم با عیار 53 درصد، بین 800 تا 900 هزار تومان می‌شود. همچنین وقتی قیمت‌ کنسانتره 16 درصد شمش خوزستان تعیین می‌شود و شرکت‌ها مجبور به فروش در محدوده 600 تا 700هزار تومان می‌باشند، عملا هزینه تمام شده‌شان بالاتر از قیمت فروش می‌شود و به همین دلیل معتقد به اصلاح قیمت هستند.

قیمت‌ سنگ‌‌آهن مانند فولاد باید ضریبی از قیمت‌های صادراتی باشد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اذعان کرد: به نظرمی‌رسد بهتراست دولت در مسیر قیمت گذاری به این موضوع توجه ویژه نماید و همانطور که قیمت فولاد به قیمت‌های بین‌المللی و صادراتی ایران وصل شد، قیمت سنگ‌آهن نیز باید اصلاح و ضریبی از قیمت‌های جهانی  و صادراتی باشد.

صباغ معتقد است که قیمت‌ سنگ‌آهن نیز باید مانند قیمت فولاد شفاف شود و مشابه فولاد از قیمت‌های بین‌المللی سیگنال دریافت کند. سنگ‌آهن هم می‌تواند ضریب 80 الی 83 درصد فوب خلیج فارس و قیمت‌های صادراتی ایران باشد.در اینصورت مشکلات فعلی حل وقیمت سنگ‌آهن هم تابع نوسانات بین المللی خود خواهد شد. درنهایت احساسی که واحدهای سنگ‌آهن در مورد پایمال شدن منافع‌شان توسط زنجیره پایین دست دارند نیز از بین می‌رود.