۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دولت در حمایت از مردم و جامعه اصناف در برابر کرونا تبعیض قایل نشود/ بنگاه‌های اقتصادی کوچک آسیب پذیرتر در بحران‌ها

۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 428462
دولت در حمایت از مردم و جامعه اصناف در برابر کرونا تبعیض قایل نشود/ بنگاه‌های اقتصادی کوچک آسیب پذیرتر در بحران‌ها

یک مقام مسوول گفت: انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و هیات دولت بدون هیچ تبعیضی با جامعه اصناف مانند کارمندان دولتی رفتار کند، یعنی وقتی ادارات دولتی تعطیل و یا بصورت شیفتی فعالیت می‌کنند و حقوق کارمندان بر اساس نرخ مصوب بودجه قانونی سال ۹۹ پرداخت می‌شود، اصناف هم انتظار دارند این سیاست در مورد آن‌ها نیز اعمال شود و یا مانند کشورهای توسعه یافته ضرر و زیان واحدهایی که دارای شناسه مالیاتی هستند تامین و حقوق دریافت نمایند. در این صورت است که با ادامه روند تعطیلی‌ها، واحدهای اقتصادی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و از آثار ناشی تعطیلی‌ها جلوگیری کرد.

اقتصاد آنلاین- طاهره گودرزی؛ حمیدرضا رستگار رییس اتحادیه فروشندگان آهن وفولاد و فلزات شهرستان تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: در روزهایی که کشورهای دنیا در مواجه با پدیده COVID-19 دچار مشکلات عدیده شده‌اند و حتی کشورهایی که دارای تکنولوژی و برنامه های اقتصادی هستند از ابتلاء به آن مستثنا نبوده اند. 

وی ادامه داد: خوشبختانه با همه سیاه‌نمایی‌ها و تبلیغات مسموم در فضاهای مجازی دشمنان، مردم ایران با فرهنگ و تمدن تاریخی خود نشان دادند که همیشه در مواجه با مشکلات یک صدا و در کنار هم هستند و به معنای واقعی نوع دوست و دارای منش انسانی هستند. همچنین عبور از این بیماری و رسیدن به موفقیت همکاری همه جامعه را می‌طلبد. 

رستگار ضمن اشاره به همکاری اصناف و توزیع کنندگان برای تامین مایحتاج مردم و ثبات زنجیره های کالایی، افزود: در این سال‌ها خیلی تلاش شد نقش تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها کم رنگ یا بی‌اثر نشان داده شود و نظام توزیعی به سبک کشورهای سرمایه‌داری تغییر پیدا کند که بنگاه‌های بزرگ انباشت سرمایه داده و بنگاه‌های کوچک اقتصادی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی، حذف گردند.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه نقش اصناف برگرفته از فرهنگ  و غیر قابل کتمان است، مطرح کرد:نقش اصناف در امر توزیع مویرگی کالا قابل تقدیر بوده و شاهد بودیم که اصناف با به خطر انداختن سرمایه جانی و مالی خود یک بار دیگر در روزهای سخت حامی دولت و در کنار مردم بوده و موجب آرامش خاطر در تامین مایحتاج ضروری مردم شده‌اند، و بدلیل ماهیت ذاتی و قانونی خود ثبات اقتصادی و فکری را برای توزیع کالای اساسی به جامعه برگرداندند.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد: متاسفانه در این بازه زمانی، همکاران صنف آهن و فولاد مانند تمام اصناف دیگر روزهای سختی را پشت سرگذاشته‌اند. همانطور که می‌دانید در ماه‌های پایانی سال ۹۸ بدلیل نوسانات افسار گسیخته ارز و کاهش ارزش ریال اکثر بنگاه‌های اقتصادی کوچک دچار خسارت و رکود غیر قابل جبران شدند و امیدشان به  اسفندماه ۹۸ بود که بدلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند.

وی ادامه داد: اما هزینه‌های جاری و متعدد فروشندگان آهن و فولاد اعم از اجاره، حقوق کارگر، بیمه، مالیات و ... ادامه دارد و با ادامه تعطیلی‌ها و روند فعلی، موجب از بین رفتن سوددهی شده است. هر چند که ویروس کرونا برای طبقه خاصی از جامعه نبوده و همه آحاد جامعه را مورد هدف قرار داده اما همیشه قشر ضعیف و بنگاه‌های اقتصادی کوچک بیشترین خسارت را در شرایط بحرانی متحمل می‌شوند. 

رستگار تاکید کرد: با وجود همه این مشکلات، انتظار می‌رود سیاست گذاران اقتصادی و هیات دولت بدون هیچ تبعیضی با جامعه اصناف مانند کارمندان دولت رفتار کند، یعنی وقتی ادارات دولتی تعطیل و یا بصورت شیفتی فعالیت می‌کنند و حقوق کارمندان بر اساس نرخ مصوب بودجه قانونی سال ۹۹  پرداخت می‌شود، اصناف هم انتظار دارند این سیاست در مورد آن‌ها اعمال شود و یا مانند کشورهای توسعه یافته ضرر و زیان واحدهایی که دارای شناسه مالیاتی هستند، هزینه‌های آن‌ها نیز تامین و حقوق دریافت نمایند. در این صورت است که با ادامه روند تعطیلی‌ها، واحدهای اقتصادی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و از آثار ناشی تعطیلی ها جلوگیری نمایند.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: بر اساس آمار حدود ۵۵درصد اقتصاد ایران شامل بخش‌های خدماتی است و در صورت ادامه وضعیت فعلی و بحران ناشی از این ویروس تا اردیبهشت ماه و در صورت عدم همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی و اصناف، می تواند مشکلات غیرقابل جبرانی را رقم زند.

وی در پایان بیان داشت: به ‌نظر می‌رسد حل این مهم نیاز به تعامل و توجه ویژه‌تر دولت دارد و به دلایلی که بازگو شد، انتظار  همکاران در صنف آهن و فولاد تهران این است که در سال ۱۳۹۹ از  اعضای این اتحادیه حمایت بیشتری شود که تمام تلاش خود را برای پویایی کسب و کار، اشتغال و جهش تولید خواهند کرد.