۰ نفر

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در پاسخ به اقتصادآنلاین مطرح کرد:

تولید فولاد در مبارکه از سنگ تا رنگ/ بهره‌برداری ۱۰۰درصدی فولاد مبارکه از ظرفیت نصب شده

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴
کد خبر: 411577
تولید فولاد در مبارکه از سنگ تا رنگ/ بهره‌برداری ۱۰۰درصدی فولاد مبارکه از ظرفیت نصب شده

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: سوالی مطرح شد که آیا مبارکه توان این را دارد که فولاد را از سنگ تا رنگ تولید کند؟خداروشکر اردیبهشت امسال فولاد مبارکه از مرز 110 میلیون تن تولید فولاد عبور کرد و شرکتی که این میزان تولید را ثبت می‌ند قطعا فضای تکنولوژی آن از فضاهای عادی دیگر بیشتر است.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سیدمهدی نقوی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در مورد فعالیت‌های بومی‌سازی در مبارکه گفت: مبارکه فرایندبومی سازی خود را از 18 سال پیش شروع کرده است. نخستین جشنواره ملی فولاد از نظر ما عملکرد اجرایی خوبی نداشت. شاید یکی از دلایل این است که مبارکه بومی سازی را  از نمایشگاه شروع نکرده بلکه صحبت‌ها و قرارداهای بومی‌سازی خیلی وقت پیش در فولاد مبارکه انجام شده است

وی ادامه داد: دلیل حضور فولاد مبارکه در چنین جشنواره‌هایی این است که مبارکه به عنوان پیشران بومی‌سازی و حسب وظیفه‌ای که ایمیدرو برعهده ما گذاشته است. ضمن اینکه تصمیم داشتیم در جشنواره از ایده‌های جدیدی که قبلا به مبارکه پرزنت نشده است (که متاسفانه خیلی هم نبوده است) بیشتراستفاده کنیم. در دومین جشنواره قراردادهایی بسته شد که حاصل تلاش 6 ماهه کارکنان مبارکه بوده و بحث‌های ارزیابی‌ آن انجام شده است .

نقوی به اهداف مبارکه که برای یکسال خود در نظر می‌گیرد اشاره کرد و گفت: مبارکه برای سال 98 و بومی سازی در این سال، هزار قطعه را هدف‌گذاری کرده که تا پایان 970 قطعه آن را بومی‌سازی کرده و از هدف خود عبور کرده است.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: دو دسته قطعات در مبارکه بومی‌سازی می‌شود؛ قطعات استراتژیک با ارزش بالا و قطعات ساده‌تر. یکصدهزار قطعه در مبارکه بومی‌سازی شده که بخش اعظم آن قطعات خاصی نبوده هم است اما چهار هزار قطعه استراتژیک با سرمایه‌ای بالغ بر 5600 میلیارد تومان درمبارکه بومی‌سازی شده است.  

وی در پاسخ به اینکه آیا الکترود گرافیتی در این شرکت  بومی سازی شده است، بیان داشت: فرایند تولید الکترود گرافیتی در مبارکه شروع شده است. تولید الکترود گرافیتی فرایندهای مختلفی دارد که در حال حاضر ماشین‌کاری و مرحله آخر حلقه تولید الکترود گرافیتی در اردکان درحال انجام شدن است.در کنار آن تامین کک سوزنی برای این پروسه بسیارمهم است که با واحدهای تحقیقاتی و دانش بنیان قرارداد بسته‌ایم که در حال فعالیت هستند.

نقوی در مورد تکنولوژ شدن مبارکه و فرایند آن گفت: فولاد مبارکه سال 1371 تاسیس شد، تکنولوژ شدن حرف مدیران استراتژیک مبارکه از زمان راه اندازی است. زمانیکه فکر راه اندازی مبارکه مطرح شد، در گام اول این سوال مطرح بود که آیا می‌توانیم با هزینه‌های که شده فولاد را تولید کنیم؟ این اولین گام فولاد مبارکه بود که خداروشکر این اتفاق افتاد و به ظرفیت 4/2 میلیون تنی رسیدیم.  

وی ادامه داد: در فاز دوم، به این نتیجه رسیدیم که این ظرفیت دردی از ایران دوا نمی‌کند، و باز سوال مطرح شد که آیا فولاد مبارکه توان این را دارد که فولاد را از سنگ تا رنگ تولید کند؟خداروشکر اردیبهشت امسال از مرز 110 میلیون تن تولید فولاد عبور کردیم.شرکتی که 110میلیون تن فولاد تولید کرده است قطعا فضای تکنولوژی آن ازفضاهای عادی بیشتر است. لذا ظرفیت با افزایش بیش از سه برابری، به 2/7 میلیون تن رسید.  

معاون تکنولوژی مبارکه به دستاوردهای دیگری مبارکه اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه برای مصرف آب، 7/2 لیتر به ازای هر کیلوی فولاد مصرف آب دارد که در دنیا بی سابقه است.  

وی افتادن در تله موفقیت را از نگرانی‌های مدیران مبارکه دانست و بیان کرد: آقای عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه به خاطر این نگرانی‌ها، موضوع تکنولوژ شدن را مطرح کرد که گام سوم مبارکه است، تکنولوژ شدن یعنی پروسه فرایند تولید فولاد که شامل طراحی، ساخت و نصب خط و در نهایت دریافت عملکرد آن است.

مهدی نقوی در مورد درست بودن ورود فولادسازان به معدنداری و بالعکس اظهار داشت: یک بحث شرکتی وجود دارد و یک بحث حاکمیتی . بالتبع بین بنگاه‌های اقتصادی رقابت وجود دارد اما در بحث حاکمیتی اعتقادی وجود دارد  که هر هزینه‌ای می‌شود،مربوط به کل ایران است . لذا برای رسیدن به طرح جامع فولاد و رسیدن به  55 میلیون تن فولاد ، سنگ آهن به میزان کافی وجود ندارد و عملا ظرفیت را از دست می‌دهیم. ما می گوییم باید بیشترین بهره‌وری را در ایران داشته باشیم، و مهم این است که کارخانه‌های فولادسازی و پروسه‌های نهایی آن کجا و چه زمانی انجام می‌شود.  

وی ادامه داد:  هیچ وقت گلایه‌مند سودآوری یک شرکت در فضای رقابتی ایران نیستیم، اصل مطلب این است که فولاد مبارکه هزینه‌های بسیار زیادی برای ایران داشته است، منطقی نخواهد بود این ظرفیت را خالی بگذارند و در جایی دیگر خط تولید فولاد ایجاد کنند.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در پایان گفت: فولاد مبارکه در واقع نگران تامین مواد اولیه خود است و قصد دارد ظرفیت را در حداکثر نگه‌دارد که برای این کار مجبور شد به معدنداری وارد شود. فولاد مبارکه جز معدود شرکت‌هایی است که تقریبا از 100درصد ظرفیت نصب شده خود بهره برداری می‌کند. یکی از دلایل سودآور بودن مبارکه این است که تولید آن اقتصادی است و نگرانی آن می‌رود که مزیت تولید اقتصادی را به خاطر کاهش ظرفیت خطوط تولید ازدست بدهد که مبارکه جزء منابع کل ایران است.