۰ نفر

بخش خصوصی، بازیگر کلیدی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۰۳
کد خبر: 409713
بخش خصوصی، بازیگر کلیدی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن

طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس کشور یا هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های معادن کوچک و هم‌چنین افزایش تولید مواد معدنی، ثروت آفرینی ملی و اشتغال‌زایی به‌خصوص در مناطق کمتر برخوردار کشور، از اوخر سال ۱۳۹۶ آغاز شده و از همان زمان توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌عنوان مجری طرح برگزیده شد که متعاقباً نیز این وظیفه از سوی ایمیدرو بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدرضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای همانگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس نوشت: یکی از اهداف مهم و والای این طرح، شبکه‌سازی گسترده میان سرمایه‌گذاران و دارندگان مجوزهای معدنی بوده در که در این راه بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای بخش خصوصی یکی از اولویت‌های دولت و مجری این طرح است. از نقاط قوت و کلیدی‌ترین اقدامات در این راستا، بهره‌مندی از توان و ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از ارکان طرح و به‌عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی معدن کشور بوده است که این موضوع سبب پایدار ماندن و ضامن اجرای آن خواهد بود. لذا از همان آغاز راه، نمایندگان خانه معدن ایران و هم‌چنین کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در شورای هماهنگی طرح حضور مستمر داشته و همواره در تمامی تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد طرح مشارکت داشته‌اند.
در راستای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی و انجمن‌ها و تشکل‌ها، سعی بر آن شد که در جلسات استانی طرح نیز از نمایندگان انجمن‌ها و خانه معدن استان ها به‌عنوان نماینده تمامی فعالان معدنی آن استان دعوت به عمل آید تا بتوانند در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نمایندگان مجری طرح، در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های مربوطه نقش پررنگ تر داشته باشند.
از ابتدای سال ۹۸، با برگزاری جلساتی مستمر با انجمن‌های تخصصی و خانه معدن استان‌ها از آنها دعوت به‌عمل‌آمده تا با بررسی معادن به تفکیک هر استان و یا به تفکیک نوع ماده معدنی موضوع فعالیت انجمن، پیشنهاد‌های خود را مشتمل بر اطلاعات معادن موردنظر جهت احیا به دبیرخانه طرح ارسال کنند.
هم‌چنین، یکی از ورودی‌های طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس، مطالعات صورت گرفته از سوی انجمن‌های تخصصی مانند انجمن سنگ آهن، انجمن سنگ ایران و … بوده که در این راستا همکارهای بسیار مثبتی برای احیای معادن کوچک سنگ آهن، مس و … انجام پذیرفته است. طرح جامع معادن سنگ تزئینی کشور نیز که چندی پیش توسط رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابلاغ شد، یکی از مصادیق این همکاری و هم‌افزایی است.
شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس همواره سعی بر آن داشته تا با ایجاد هم‌آوایی و هم‌نوایی میان دولت و بخش خصوصی فعال در معادن و صنایع معدنی کشور، ضمن مطالعه جامع معادن کوچک کشور و بررسی‌های کلینیکی گسترده در سطح ملی بتواند تا پایان سال ۹۸ مجموعه ۱۵۰ معدن کوچک را در ۳۱ استان کشور احیا نموده که در این راه
تاکنون ۱۱۶۳ معدن شناسایی ،۳۵۴ پروژه در حال اقدام و تعداد ۱۰۵ معدن احیا شده‌اند.

معدن