۰ نفر

رشد 25درصدی صادرات در سالگرد تاسیس منطقه ویژه خلیج فارس

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۲۱
کد خبر: 409703
رشد 25درصدی صادرات در سالگرد تاسیس منطقه ویژه خلیج فارس

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر خلیج فارس، 24دی ماه سال 76با نام منطقه ویژه معادن و فلزات بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این منطقه شهریور سال 84 به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به "منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس" تغییر نام داد.

اهداف منطقه

فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحد های صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی را می توان از اهداف اصلی این منطقه نام برد. همچنین توسعه اقتصادی، افزایش فرصت های شغلی، افزایش و توسعه فناوری های مدرن حوزه تولید، مهارت های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی در شمار دیگر اهداف ترسیم شده منطقه است.

با وجود محدودیت های کشور در سرمایه گذاری، این منطقه طی سال 98 موفق به جذب سرمایه گذاران شد.

از طرح های مهم جذب شده این منطقه می توان به طرح تولید فروآلیاژ و کورد وایر، طرح تولید اسید فسفریک ، طرح تولید فرو سیلیس، طرح تولید ایستگاههای تقلیل فشار، طرح تقطیر نفت سفید و تولید حلال های نفتی، طرح انتقال، ذخیره سازی و صادرات اسید سولفوریک شرکت صنایع ملی مس ایران نام برد.

طرح های در دست اقدام

از سوی دیگر هفت طرح توسعه در دست اقدام قرار دارد که از مهم ترین آن ها می توان به "عملیات توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی از 12 میلیون تن به 20 میلیون تن" و همچنین "احداث نیروگاه برق سیکل ترکیبی با ظرفیت 1000 مگاوات جهت تامین برق واحدهای صنعتی و مصارف شبکه استان و کشور" اشاره کرد.

3.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری

بنابر این گزارش، کل سرمایه گذاری ها در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاکنون بالغ بر سه هزار و 872 میلیون دلار در طرح های در حال بهره برداری بوده است.

همچنین با اجرای پروژه های زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، جذابیت این منطقه برای سرمایه گذاران خارجی افزایش یافته است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تلاش می کند با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، آب، برق و گاز مورد نیاز سرمایه گذاران را در حد مطلوب مهیا سازد.

در حال حاضر ۱۷ شرکت عمدتا در حوزه‌های فولاد و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی در حال تولید محصول در این منطقه هستند و از سوی دیگر، ۱۸ کارخانه و طرح جدید نیز در حال اجرا است. همچنین در حال حاضر برای 11 سرمایه گذار دیگر نیز مراحل و تشریفات قانونی واگذاری زمین به آنها در حال انجام است.

رشد 25 درصدی صادرات طی 9 ماهه امسال

میزان صادرات مواد معدنی، نفتی و تولیدات شرکت های مستقر در منطقه طی 9 ماهه اول سال 1398 از نظر مقدار صادرات ، حدود 7.2 میلیون تن معادل 2.5 میلیارد دلار است که نسبت به کل سال 97 به میزان 25 درصد در مقدار و 35 درصد در ارزش صادرات افزایش یافته است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر خلیج فارس با وسعتی حدود 4500 هکتار در چهار سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم شده است.

در 2000 هکتار از این گستره، طرح ها عملیاتی شده است و شرکت های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر هستند. همچنین2500 هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساخت ها است.