۰ نفر

برنامه تدوین طرح جامع سنگ‌های تزئینی توسط ایمیدرو

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 406414
برنامه تدوین طرح جامع سنگ‌های تزئینی توسط ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: طرح جامع سنگ‌های تزئینی با هدف توسعه صادرات، تدوین می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور در نشست با رییس اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان سنگ استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، حدود 6 هزار کارخانه سنگبری در کشور داریم که در صورت تکمیل ظرفیت، می تواند اشتغال زیادی ایجاد کرده و گردش مالی قابل توجهی ایجاد کند.

وی افزود: تلاش ایمیدرو، برداشتن موانع پیش روی صنعت سنگ های تزئینی است و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صاحب فن در این حوزه است، تدوین طرح جامع این صنعت را انجام خواهد داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با تشکیل کمیته ای در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، موانع صنعت سنگ های تزئینی استان اصفهان به عنوان پایلوت، بررسی و نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد. سپس به کل معادن این حوزه در کشور گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، موضوع آموزش از مرحله اکتشاف تا بازرگانی را در این حوزه انجام خواهد داد. تربیت تکنسین برای معادن سنگ های تزئینی از جمله این آموزش ها خواهد بود.

ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزئینی

غریب پور با اشاره به ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزئینی، بیان داشت: شرکت های ایراسکو و آسکوتک به عنوان شرکت های برون مرزی ایمیدرو، می توانند در زمینه بازارسازی و برندسازی این صنعت اقدام کند.

وی ادامه داد: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز آماده ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه برای تجهیز و نوسازی صنعت است. علاوه بر این،‌ ایمیدرو از پایان نامه های این حوزه حمایت می کند. از همین رو ضروری است که اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه اصفهان، به معرفی حدود 20 پایان نامه مناسب اقدام کنند.

ابلاغ طرح تحقیقاتی برای بررسی چالش ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: یک طرح تحقیقاتی برای روشن شدن آمار، برشمردن مشکلات و چالش های صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، هفته گذشته در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برای اجرا ابلاغ شد.

نقش ایمیدرو در توجه به سنگ های قیمتی

رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست از توجه و عملکرد مطلوب ایمیدرو به ویژه غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو به حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان، تشکر و قدردانی کرد.

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه همچنین درباره سنگ های تزئئنی گفت: طرح جامع سنگ های تزئینی مشابه طرح جامع فولاد به عنوان سند بالادستی، دارای جنبه حاکمیتی و مقبول همه ذینفعان تدوین شود.

وی ادامه داد: دانشگاه های خمینی شهر و اصفهان در بحث آموزش 5 سند اولویت دار در حوزه صنعت از جمله سنگ تعیین کردند تا ابزارها و امکانات خود را در اختیار صنعت بگذارند.

قابلیت افزایش صادرات

احمدرضا بصیری، مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به چالش های صنعت سنگ گفت: از جمله مشکلات این صنعت، نبود بازار بین المللی، برندسازی، نبود استاندارد سازی برای محصولات تولیدی متناسب با بازار جهانی و دقیق نبودن آمار معادن و تولید آنها است.

وی افزود: بالا بردن نوسازی معادن سنگ ساختمانی با ابزارهای نوین و دانش روز، به تامین اعتبار و آموزش نیاز دارد.

بصیری خاطرنشان کرد: استان اصفهان مرجع سنگ های ساختمانی کشور است که حدود 2 هزار واحد سنگ بری داشته و دارای تنوع انواع سنگ (گرانیت، مرمریت، تراورتن و غیره) است.

وی ادامه داد: ایران چهارمین تولیدکننده سنگ پس از چین، هند و ترکیه و نیز چهارمین صادرکننده پس از ترکیه، مصر و ایتالیا است. با توجه به وجود ذخایر، قابلیت افزایش صادرات در این حوزه داریم.

امکان ارزآوری و اشتغال بالا

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در این جلسه با بیان اینکه حدود 3.4 میلیارد تن سنگ تزئینی با تنوع فراوان در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 9 تا 11 میلیون تن سنگ تولید می شود که با ذخیره موجود، تولید این میزان سنگ 300 سال طول می کشد.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون 38 درصد مصرف سنگ در نمای ساختمان کاهش یافته و به سمت محصولات جایگزین نظیر شیشه و کامپوزیت و سنگ های مصنوعی رفته است. از این رو، مصرف سنگ به شدت در حال کاهش است و اگر استخراج و فروش صورت نگیرد، ذخایر این نوع سنگ برای آیندگان ارزش نخواهد داشت.

شکوری با اشاره به اینکه دکتر غریب پور در هر حوزه ورود پیدا کرده، موانع را برداشته است، تصریح کرد: ایمیدرو جایگاه بالایی در توسعه دارد و حضور این سازمان به عنوان نقطه اتکا بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به ذخایر بالای سنگ در کشور، در صورت حمایت این صنعت از جمله تامین تجهیزات فرآوری روز و یافتن بازار به عنوان مشکلات عمده این صنعت، امکان صادرات تا 5 میلیارد دلار وجود دارد که اشتغال بالا و ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد می کند.

ضرورت اکتشاف علمی و سیستماتیک

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران با بیان اینکه بیش از 95 درصد معادن کشور اکتشاف سنتی است، گفت: با استفاده از قانون موجود، فعالان این حوزه را موظف کنیم تا اکتشاف علمی و سیستماتیک در معادن طراحی و به صورت مهندسی استخراج شود.

وی پیشنهاد داد: با توجه به برندسازی و بازار به عنوان مهمترین موضوع صنعت سنگ، دولت وامی با بازپرداخت چند ساله برای ایجاد شرکت بازرگانی و احداث انبارهایی در داخل و خارج پرداخت کند.