۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مس2019 را با بهاری تازه به پایان رساند/ افق میانگین 6500دلاری برای مس در سال آینده

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۵
کد خبر: 403545
مس2019 را با بهاری تازه به پایان رساند/ افق میانگین 6500دلاری برای مس در سال آینده

در شرایطی که توافق ایجاد شده میان ایالات متحده و چین با عنوان «فاز یک» هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و تنها در حد یک توافق نانوشته باقی مانده اما همین توافق اولیه بر بازار صادرات به خصوص صادرات معدنی و فلزات تاثیرگذاری مثبت داشته است. مس از جمله فلزاتی است که بلافاصله پس از اعلام توافق روند صعودی و مثبت خود را در بازارهای جهانی آغاز کرد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ رویترز در گزارشی درباره روند حرکتی مس نوشته است: دکتر مس در حالی سال 2019 را به پایان می‌برد که در یک روند صعودی کامل قرار گرفته است.

رکود هفت ماهه قیمت گذاری بورس فلزات لندن LME صبح روز جمعه شکسته شد و قیمت مس به 6 هزار و 235 دلار در هر تن رسید. بر این اساس قیمت مس از اوایل ماه جاری از محدوده 5 هزار و 500 تا 6 هزار دلاری پیشین خود عبور کرد.

در حالی که سرمایه‌های پیش بینی شده در این روال پیشتر از این تغییرات بسته شده بود اما به نظر می‌رسد موقعیت جدید مس در آینده باعث شده تا بیشتر تحلیل‌گران بانکی برای این کامودیتی در آینده چشم انداز مثبت پیش بینی کنند.

در واقع اعلام توافق اولیه ایجاد شده میان چین و ایالات متحده با نام فاز یک حکم کشیدن ماشه را برای بازار مس داشت و موجب آغاز یک روند صعودی در قیمت این ماده معدنی در روزهای پایانی سال 2019 شد.

اگرچه روند طی شدن مفاد این توافقنامه همچنان چندان شفاف نیست اما به نظر می‌رسد برای ایجاد شفافیت بیشتر نیاز است تا توافقنامه دیگری با عنوان فاز دو میان طرفین به امضا برسد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که تعرفه‌های وضع شده میان کالاهای صادراتی آمریکا و چین در شرایط فعلی در اوج خود و بالاترین نقطه ممکن قرار گرفته است.

در چنین شرایطی، این امید وجود دارد که شرایط فعلی به تقویت کردن وضعیت نامطلوب و ناپیوسته چین در دریافت تقاضای بین‌المللی و البته تولید در داخل این کشور کمک رسان باشد.

همه فلزات پایه در بورس فلزات لندن LME از این موقعیت و بازار تقاضای روبرو تاثیر خواهند پذیرفت اما به گفته جی پی مورگان مس همچنان بهترین و تمیزترین وضعیت را برای کسانی که نسبت به رشد اقتصادی سال 2020 خوش بین هستند فراهم می‌آورد.

بازگشت سرمایه

در سال 2019 که سایه رکود بزرگ ناشی از جنگ تجاری میان چین و آمریکا بر جهان سایه گسترده بود، سرمایه‌های جاری اقبال بلند مدتی به سمت مس نشان نداده‌اند اما اکنون کارشناسان از دکتر مس به عنوان گشاینده جنگ منفی تجاری یاد می‌کنند.

این رکود بزرگ در طول ماه دسامبر به شکل قابل توجهی مرتفع شده است. بر این اساس از هفته گذشته تعداد قراردادهای مرتبط با مس به 13 هزار و 314 قرارداد کوچک رسیده که کمترین تعداد قرارداد از ماه می تاکنون است.

با توجه به عواقب افزایش قیمت ناگهانی فلز مس، این احتمال وجود دارد که قراردادهای آتی در یک روند افزایشی وارد شود. به گفته تحلیل‌گران سیتی همین الگوی چرخش سرمایه در بورس فلزات لندن و بورس آینده شانگهای (ShFE) در حال اجراست.

بر اساس تحلیل سیتی «با وجود بهره آزاد مس در هر سه بازار (LME، Comex و ShFE) در طول سه ماه گذشته تولید این فلز در مجموع به حدود 1.3 میلیون تن افزایش یافته است. این میزان افزایش از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 تاکنون مشاهده نشده است.»

جی پی مورگان همچنین مطرح می‌کند که اگر این روند ادامه یابد و سرمایه‌ها شروع به ساخت رویه‌ای جدید در موقعیت فعلی مس کنند، این روند می‌تواند افزایش 30 درصدی مس را از سطح فعلی تا اوج جدیدی به همراه داشته باشد و در بالاترین نقطه قیمت این فلز سرخ را به 7 هزار و 280 دلار در هر تن برساند.

بازگشت چین

رفع تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده هر چند زودگذر اما نشانه‌هایی در بردارد که نشان دهنده شتاب در بخش تولید چین در پی شکستن یک طلسم طولانی مدت است.

شاخص رسمی مدیریت خرید (PMI) –جهت روند اقتصادی در بخش تولید و خدمات را مشخص می‌کند- در چین، برای نخستین بار در هفت ماه گذشته طی یک انقباض – انبساط 50 واحد افزایش یافت که چنین افزایشی برای نخستین بار در ماه نوامبر اتفاق افتاد.

شاخص مدیریت خرید چای‌شین (Caixin PMI) که ردیابی شرکت‌های کوچک و متوسط چین را بر عهده دارد از 51.7 در ماه اکتبر به 51.8 رسید که سریع‌ترین نرخ رشد شاخص از دسامبر سال 2016 تاکنون بوده است.

چشم انداز «اوج تعرفه‌ها» بدون تردید در این رشد شاخص‌ها نقش داشته اما در عین حال بهبود فعالیت‌ها در این زمینه هم نشانه‌ای است مبنی بر اینکه آخرین اقدامات محرک چین، کششی در بخش گسترده تولید چین ایجاد خواهد کرد.

یکی از مهمترین نقاط تاثیرگذار در این زمینه مساله ساخت و سازهاست. شروع تازه‌ای در صنعت ساخت و ساز چین که در حال رونق گرفتن است در عین حال به عنوان یکی از دلایل عمده تاثیرگذاری بر افزایش تقاضای فولاد نیز عنوان شده است.

اطلاعات تکمیلی که در ماه اوت مثبت شد و «تیم املاک و مستغلات ما بر این باورند که پروسه تکمیل املاک می‌تواند تا 20 درصد در سال 2020 نسبت به روند رشد سه سال گذشته، تاثیرگذار باشد.

بازگشت عرضه

تحقیق گلدمن با عنوان جذاب دیگری ادامه می‌دهد مبنی بر اینکه چرا مس به عنوان نماینده‌ای برای بهبود تولید جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد. برخلاف سایر فلزات مانند روی که از کمبود عرضه به بازار در حال گذار است، به نظر می‌رسد عرضه مس فرآیند استرس زایی به دنبال داشته باشد.

تحلیل‌های ارائه شده حاکی از آن است که تولید معدنی مس امسال بر مبنای قراردادها بوده و اگرچه این وضعیت سال آینده بهبود می‌یابد اما هیچ کمبود بالقوه‌ای برای ایجاد اختلال در ادامه این روند وجود ندارد. تنش‌های اجتماعی در سراسر آمریکای لاتین به ویژه شیلی که بزرگترین تولید کننده مس جهان است رو به افزایش گذاشته است.

مساله مشکلات معادن به عنوان یک آیتم تاثیرگذار در چشم انداز مس محسوب می‌شود اما در شرایط فعلی مشکلات واحدهای ذوب به دلیل تاثیر در تامین زنجیره جهانی اهمیت بیشتری می‌یابد. شایعات حاکی از آن است که یکی از واحدهای فعال و بزرگ ذوب در چین با مشکل کمبود نقدینگی روبروست اگرچه این خبر همچنان تایید نشده است اما گواهی بر استرس حاشیه‌ای است که در بسیاری از پردازنده‌های چینی به دلیل هزینه بسیار کم در ذوب و پالایش وجود دارد.

با ادامه تلاش چین در کاهش مداوم واردات قراضه و قیمت پایین اسید سولفوریک که یکی از فرآورده‌های جانبی مس به شمار می‌آید روندی از فقر کنسانتره‌های معدنی مس در حال شکل گیری است. گلدمن در این تحقیق تاکید می‌کند با توجه به فضای وسیع فلزات معدنی در چین می‌توان اینگونه برداشت کرد که پیوستگی این پیش فرض‌ها نمادی مشهود برای بخش ذوب مس در این کشور است.

تنها راه‌حل صعودی

بر اساس پیش بینی‌های گلدمن مس در سال آینده با ادامه روند افزایشی که به طور متوسط 6هزار و 625 دلار پیش بینی شده است، در واقع اینگونه انتظار می‌رود که قیمت این فلز سرخ در ماه‌های 6 و 12 سال آینده میلادی به ترتیب به 6هزار و 500 و 7هزار دلار برسد.

همچنین سیتی برآورد می‌کند که متوسط قیمت مس در سال آینده همان 6 هزار و 500 دلار باشد هر چند در این تحلیل به این موضوع اشاره شده است که افزایش قیمت پوششی اخیر روند صعودی را نسبت به سطح فعلی محدود کرده است. پر واضح است که روند سرمایه برای تعیین چشم انداز تنها حرکت صعودی را در نظر می‌گیرد و البته این مساله یک تصویر کلان مثبت و منجر به پویایی مس را در سال آینده ارائه می‌دهد.

اگرچه این بازگشت سرمایه هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و درست مانند قبل این معامله می‌تواند روندی معکوس به خود بگیرد اگر مشکلات مطرح شده در «توافق فاز یک» میان چین و ایالات متحده به نتایج مثبت برسد.

اما به نظر می‌رسد مدت زیادی است که دکتر مس چنین تحولی را تجربه کرده و اگر اعتماد به این جریان بر حق باشد این مساله خبر خوبی برای فلزات پایه در بورس فلزات لندن LME  نیز خواهد بود.