۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به چشم انداز فلزات معدنی در سال آینده / تغییر سریع مس در تجارت فلزات سال2020

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 402877
نگاهی به چشم انداز فلزات معدنی در سال آینده / تغییر سریع مس در تجارت فلزات سال2020

مس از جمله فلزات و مواد معدنی است که در چشم انداز آن در سال آینده صعود قیمت دیده می‌شود، بیشتر تحلیل‌گران بانکی و سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در این عرصه در سال آینده برای مس، افزایش تقاضا با توجه به کاهش تقاضای بازار چین و به تبع آن افزایش قیمت‌ها را پیش بینی کرده‌اند

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ مس که اغلب در بازارهای جهانی به دلیل همبستگی با چرخه اقتصادی «دکتر مس» خوانده می‌شود، می‌تواند به عنوان تجارت بزرگ سال 2020 وارد دوره جدیدی در سال آینده شود. تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش تقاضای جهانی انتظار صعود برای تجارت این فلز را رقم زده است.

معدن‌کاران طلا به دلیل انتظارات ایجاد شده ناشی از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ایالات متحده که همزمان با افزایش تنش ژئوپولتیکی میان چین و آمریکا بوده است، در سال 2019 میزان فروش بالایی رقم زدند. با این وجود نگرانی در مورد کاهش تقاضای جهانی در نتیجه تهدیدات تجاری، مساله‌ای است که معدن‌کاران فلزات پایه را در سال جدید تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته کریستوفر لافمینا تحلیل‌گر گروه بانکی و سرمایه‌گذاری جفریز این مساله ممکن است به دلیل بهبود تقاضا در سال آینده در موقعیتی متضاد قرار گیرد. وی در یادداشتی به مشتریان خود در این باره توضیح داده است: موجودی کم مس، موقعیت‌های بالای کوتاه مدت، محدود بودن ذخایر و تقاضای بهتر شرایط خاصی را برای تقویت فلز مس فراهم می‌کند. 

در این خوش‌بینی لافمینا، جفری کوری تحلیل‌گر گلدمن سکس Goldman Sachs هم عقیده و بر این باور است که مس در سال 2020 و بر مبنای رشد شدید خارج از مرزهای چین ایجاد یک منحنی خواهد کرد. مورگان استنلی، بانک آمریکا و سیتی بانک هم در این باره نظرات مثبت و انتظارات رو به رشدی برای مس و بهبود اقتصاد جهانی پیش بینی کرده‌اند.

نگاهی به چشم انداز فلزات معدنی در سال آینده

(نمودار بالا نشان دهنده بالا رفتن احتمالی قیمت مس و تاثیر آن بر فلزات پایه در سال 2020 است)

تاریخ بیانگر آن است که شرکت‌های معدنی فلزات پایه اغلب پس از ثبت عملکرد بهتر فلزات گرانبها گرفتار سهام طلا شده‌اند. شاخص جهانی فلزات پایه جهانی Equal Weight Global Base Metals Index در سال 2016 از شاخص جهانی طلا عملکرد بهتری داشته است اما در نهایت در پایان سال 2017 اتفاقی مشابه روی داده و سهام طلا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. اگر نظر تحلیل‌گران در مورد چشم انداز مس در سال 2020 درست باشد، این امکان وجود دارد که در سال جاری هم روند مشابهی برقرار شود.

این همان نکته‌ای است که تحلیل‌گران در رابطه با انتظارات سال 2020 درباره گروه معادن و فلزات مطرح می‌کنند:

گروه بانکی و سرمایه‌گذاری جفریز

لافمینا از گروه جفریز در این باره می‌نویسد: این گروه بیشترین صعود را در سال 2020 در معاملات مس خواهد داشت، چرا که منابع فعلی نمی‌توانند «حتی یک بهبود متوسط چرخه تقاضا» را برآورده کنند. انتظار می‌رود شرکت‌های مک موران Freeport-McMoRan Inc.، فرست کوانتوم First Quantum Minerals Ltd. و گلنکور بیشترین بهره را از بهبود قیمت مس ببرند. در این میان فریپورت و فرست کوانتوم بهترین گزینه‌ها هستند. همچنین انتظار می‌رود معدن‌کاران سنگ آهن خام مانند آنگلو امریکن، وله و ریوتینتو بالاترین سطح عملکرد را داشته باشند به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشته باشد و در آینده‌ای نزدیک به بیش از 100 دلار در هر تن برسد. این بنگاه «حداقل صعود» را در طلا خواهد داشت.

گلدمن سکس

به گفته این تیم کالایی «مس دارای بالاترین چشم انداز صعودی» برای سال 2020 است. تقاضای مس در چین به ویژه با «عملکرد ضعیف در بخش‌های شبکه، املاک و حمل و نقل» محدود شده و این تقاضا احتمالا تا سال 2020 تغییر خواهد یافت. «انتظار می‌رود یک رشد قوی کامل در دو سال آینده، ادامه روند مثبت در این بخش باشد که از آگوست سال جاری آغاز شده است» و سرمایه گذاری شبکه‌ای به لطف محرک زیرساخت‌های دولتی احتمالا در سه ماهه نخست 2020 به رقم خوبی دست یابد. در همین حال، «پرونده استراتژیک برای طلا» همچنان به قوت خود باقی است.

سیتی

بیشترین میزان صعود در سال 2020 در آلومینا، مس و زغالسنگ کک خواهد بود آن هم در حالی که بیشترین نزول در روی و سنگ آهن اتفاق خواهد افتاد. اینطور به نظر می‌رسد که کامودیتی‌ها از رشد نسبتا بالاتری در جهان بهره‌مند خواهند شد و بیشترین تاثیر در این رشد از سمت بازارهای نوظهور خواهد بود. تیم کامودیتی‌ها به طور متوسط در میان مدت بر روی طلا شاهد صعود خواهد بود. تحلیل‌گر حقوق صاحبان سهام بانک، با بالا بردن سهام شرکت تک ریسورسز Teck Resources Ltd. شرایط بهتری برای خرید و ارزیابی بهتر چشم انداز زغالسنگ کک رقم زده است.

مورگان استنلی

تیم کامودیتی بانک منتظر افزایش متوسط تقاضا در سال 2020 است که از «بهبود چرخه کوتاه» تا پایان سال ناشی می‌شود. این مساله در بخش معدن آمریکای شمالی نقشی سازنده خواهد داشت و به خصوص در مساله مس مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد فریپورت و تک ریسورس بیشترین تمایل را به صعود مس خواهند داشت. تیم کامودیتی در دو کالای آلومینیوم و آلومینا عملکرد نزولی خواهد داشت و در نهایت تحلیل‌گران حقوق صاحبان سهام در سال 2020 همچنان روند صعودی برای آلکوآ Alcoa Corp. پیش بینی می‌کنند. این تیم همچنین انتظار دارد قیمت زغالسنگ به بیش از قیمت فعلی برسد چرا که تقاضای پیشین بازار چین اکنون در بازارهای دیگر وارد می‌شود. رده‌های برتر کامودیتی‌ها به مس و کبالت تعلق دارد در حالی که سنگ آهن و لیتیوم و روی در پایین‌ترین رده‌ها قرار می‌گیرند.

بانک آمریکا

انتظار می‌رود چرخه مواد اولیه در سال 2020 از چرخه راه اندازی مجدد موجودی بالقوه بهره ببرد، سیاست‌های سهل گیرانه‌تر و معامله تجاری موقت چین، می‌تواند یک تورم جذاب ایجاد کند. به نظر می‌رسد که مس و نیکل در سال 2020 با افزایش قیمت مواجه می‌شوند در حالی که چشم انداز طلا و فلزات گرانبها با احتیاط بیشتری ادامه مسیر می‌دهد.