۰ نفر

درگفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد؛

حفظ بازارهای جهانی فولاد امری اجتناب‌ناپذیر است/ رونمایی از صندوق پژوهش در دومین جشنواره فولاد

۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 401981
حفظ بازارهای جهانی فولاد امری اجتناب‌ناپذیر است/ رونمایی از صندوق پژوهش در دومین جشنواره فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: با دستیابی به افق 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد به رتبه 8 در دنیا خواهیم رسید که وضعیت ما در جهان تثبیت خواهد شد. لذا برای حفظ موقعیت خود باید در حدود 40 الی 50 درصد برنامه صادراتی فولاد داشته باشیم، به همین خاطراست که برحفظ بازارهای جهانی فولاد تاکید داریم.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ نادرسلیمانی در گفت و گو با خبرنگاراقتصاد‌آنلاین عنوان کرد: در نخستین جشنواره فولاد که سال گذشته برگزار شد، بحث بومی سازی قطعات یدکی مطرح شد. همانطور که می‌دانید اکثر محصولات فولادی برای ایران تحریم است و نقل و انتقالشان به داخل کشور بسیار سخت است.

وی افزود: در جشنواره سال گذشته از طرح بومی سازی قطعات یدکی استقبال گسترده ای شد و یک ضرورت و بایدِاجتماعی شکل گرفت تابرای احیای بخش فولاد، قطعات وارداتی در داخل بومی شود تا بتوانیم به اهداف طرح جامع فولاد (تولید 55 میلیون تن تا افق 1404) دست پیدا کنیم.

سلیمانی تولید فولاد درسال گذشته را 25میلیون تن عنوان کرد و گفت: تا پایان سال 98، به 28 میلیون تن تولید فولاد می‌رسیم. بومی‌سازی قطعات یدکی که سال گذشته ضرورت آن بررسی و اتخاذ شد با معاونت فناوری ریاست جمهوری هماهنگ شد که از استارتاپ‌ها استفاده کنیم و ببینیم چه خدماتی می‌توانند به ما ارائه دهند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه برخی از استارتاپ‌ها و سازندگان بومی قطعات از نظر گردش مالی ضعیف بودند به فکرافتادیم تا با تاسیس صندوق پژوهشی ازاین بخش حمایت کنیم.

انعقاد 980میلیارد تومان قرارداد داخلی دستاورد نخستین جشنواره فولاد

سلیمانی درمورد دستاوردهای نخستین جشنواره فولاد در سال 97 اعلام کرد: سال گذشته 980 میلیارد تومان قرارداد داخلی منعقد شد تا بتوانند قطعات را در داخل بومی کنند و موفق شدیم با شناسایی سازندگان داخلی و معرفی به مصرف کنندگان قطعات ارتباط را برقرار کنیم تا از خدمات یکدیگر استفاده کنند.

وی افزود: همین استراتژی را امسال با گستردگی خاصی که صندوق حمایت از پژوهش‌ها دارد و در دومین جشنواره رونمایی می‌شود، ادامه می‌دهیم و تا جاییکه در توان داریم با حمایت از سازندگان داخلی تلاش می‌کنیم تامشکلات بخش فولاد را برطرف کنیم.

پیشنهاد فولادسازان در مورد افزایش 40 درصدی عوارض سنگ‌آهن منطقی نیست

سلیمانی درباره بحث‌های پیش آمده در زمینه وضع عوارض 25درصدی بر صادرات سنگ آهن و تمامی محصولات معدنی گفت: در این مورد خلط مبحثی صورت گرفت که عوارض بیشتر برای سنگ آهن وضع شد که در زمان خود کار درستی بود، اما اشکال قضیه این بود که چون کلمه سنگ در آن آمده بود توجه نشد که سنگ‌های پایین دستی، تزیینی و هماتیتی را هم دربرمی‌گیرد که باعث ایجاد رکود در این صنایع و مشکلات مالی فراوان شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: فولاد مبارکه و ذوب آهن برای اینکه مانع صادرات سنگ آهن شوند پیشنهاد افزایش عوارض تا 40 درصد را داده‌اند و مدعی بودند که این میزان بازدارنده نبوده است. به نظر من باید کارشناسی تردر این مورد بحث شود.

وی افزود: تعرفه 25 درصدی منطقی است اما افزایش بیشتر از آن منطقی نخواهد بود.به همین دلیل فعلا درحال انجام کارهای مطالعاتی این پیشنهاد هستیم و هنوز به جمع بندی قطعی نرسیده‌ایم.

بهترین ساختار برای جذب سرمایه خارجی، صادرات است

وی به ضرورت اجتناب ناپذیر صادرات فولاد تاکید کرد و افزود: در حال حاضر به خاطر رکود داخلی که با آن مواجه هستیم،12 الی 13 میلیون تن مازاد فولاد داریم که بهترین ساختار برای جذب سرمایه خارجی و ارزآوری در داخل صادرات فولاد است لذا هر اقدامی که از نظر ساختاری مانع صادرات شود به نظر من تصمیم نادرست وغیرکارشناسی خواهد بود که مانع می‌شود که به توسعه فولاد واهداف برنامه 1404 برسیم.

اولویت انجمن فولاد حفظ رتبه 10 فولاد ایران در جهان است

وی به رشد منطقی صنعت فولاد از قبل از انقلاب اسلامی تا به امروز نسبت به سایر صنایع اشاره کرد و بیان داشت: کل تولید فولاد قبل از انقلاب حدود 1 میلیون تن بوده است که امروز به مرز 27میلیون تن رسیده‌ایم که تا پایان سال‌جاری این میزان تولید به 28 میلیون تن هم خواهد رسید، که با این روند توسعه‌ای توانستیم رتبه 10 را در جهان کسب کنیم.

این فعال صنعت فولاد گفت: برای حفظ این رتبه باید توسعه فولاد را ادامه دهیم در غیر اینصورت قطعا این رتبه از دست ما خارج می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد در پایان تاکید کرد: با دست یابی به افق 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد قطعا به رتبه 8 در دنیا خواهیم رسید، بنابراین  وضعیت ما در جهان تثبیت خواهد شد. لذا برای رسیدن به این عدد و حفظ موقعیت خود باید حدود 40 الی 50 درصد برنامه صادراتی فولاد داشته باشیم، به همین خاطراست که تاکید داریم حفظ بازارهای جهانی فولاد امری اجتناب ناپذیر است.