۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شرکت باریک 90درصد از سهم معدن طلای سنگال را فروخت/ جابجایی‌های گرانقیمت در معادن طلا

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 401117
شرکت باریک 90درصد از سهم معدن طلای سنگال را فروخت/ جابجایی‌های گرانقیمت در معادن طلا

سال 2019 با افزایش قیمت طلا تا 1500 دلار در هر اونس آغاز شد، اگرچه قیمت طلا با گذشت مدت کوتاهی به روال کاهشی تا 1470 دلار بازگشت اما پیش بینی‌های موجود در رابطه با افزایش قیمت‌ها تا 1600 دلار در هر اونس این صنعت معادن طلا را با جهش‌هایی در رابطه با تغییر مالکیت و در مواردی ادغام‌هایی مواجه ساخته است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ باریک گلد که دومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است، 90 درصد از سهام خود را در پروژه ماساوا در سنگال به ترانگا گلد به قیمت 430 میلیون دلار واگذار کرد، چرا که این تصمیم به پیشبرد برنامه فروش بیش از 1.5 میلیارد دلاری دارایی‌های باریک گلد کمک می‌کند.

این تولیدکننده طلای غرب آفریقا گفت که مبلغ 380 میلیون دلار به صورت نقدی و مابقی سهام را به باریک و شریک سرمایه گذاری خود در سنگال پرداخت می‌کند؛ در حالی که 50 میلیون دلار مابقی مبلغ قرارداد بر اساس میانگین قیمت طلا در سه سال آینده پس از انجام معامله پرداخت می‌شود.

ریچارد یانگ رییس و مدیر اجرایی شرکت ترانگا در این باره اعلام کرد: مالکیت ماساوا برای ترانگا یک نقطه عطف مهم در صنعت معادن طلای این شرکت و برای سنگال محسوب می‌شود. گفتنی است که واگذاری سهام ماساوا به ترانگا و مساله خرید احتمالی سهام این معدن بارها پیش از این در پیش بینی‌های مارک بریستو مدیر اجرایی باریک مطرح شده بود.

لازم به توضیح است که باریک پس از دریافت مالکیت شرکت رنگلد Randgold در ماه ژانویه سال 2019 به مبلغ 6 میلیارد دلار، موظف به فروش 1.5 میلیارد دلار یا بیشتر از دارایی‌های مازاد خود تا پایان سال 2020 شده و به همین منظور معاملاتی با شرکت‌های نیومونت گلد و آکاسیا را تا پایان سال هدف قرار داده است.

ماه گذشته این شرکت 50 درصد از سهام خود را در یکی از بزرگترین معادن طلای استرالیا به ساراسن مینرال به قیمت 750 میلیون دلار به فروش رساند و با این حساب اکنون به سه چهارم از اهداف فروش خود دست یافته است.

ترانگا در این رابطه اعلام کرده است: عملیات معدنی ماساوا را با معدن سابودالا به منظور کاهش هزینه‌ها ترکیب خواهد کرد چرا که این اقدام منجر به حجم خروجی بالاتر و صرف هزینه‌های کمتر خواهد شد.

بریستو نیز در این رابطه گفت: این اقدام نمونه خوبی از اقداماتی است که در مورد دارایی‌های مشترک ما با دیگر شرکت‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

باریک تقریبا 11.45 درصد از سهام ترانگا را در اختیار دارد و بر اساس قانون، مادامی که بتواند بیش از 10 درصد سهام این شرکت را حفظ کند، می‌تواند در تعیین هیات مدیره تاثیرگذار باشد. اگر میانگین قیمت طلا در هر سه سال آینده بیش از 1450 دلار در هر اونس باشد، بر اساس توافق انجام شده میان دو شرکت باریک 25 میلیون دلار بیش از مبلغ تعیین شده در قرارداد دریافت خواهد کرد، گفتنی است که اگر قیمت طلا به 1600 دلار در هر اونس برسد این مبلغ می‌تواند تا 50 میلیون دلار نیز افزایش داشته باشد.

پس از پشت سر گذاشتن پنج سال که قیمت طلا 1400 دلار در هر اونس بوده، قیمت طلا در سال جاری به 1500 دلار افزایش یافت اما با گذشت مدتی، با افت دوباره قیمت‌ها، طلا به 1470 دلار در هر اونس رسید.

ترانگا فعالیت‌های معدنی خود را در زمینه طلا در دو سایت در بورکینافاسو به انجام می‌رساند، جایی که نگرانی‌های امنیتی برای شرکت‌های معدنی پس از حادثه مهلک ماه گذشته و حمله به کارگران و پیمانکاران معدن طلا وجود دارد.

صنعت طلا در حال تحول و ایجاد موجی از معاملات برای انجام تعدادی ادغام در این صنعت از هم گسیخته است و بزرگترین تولیدکنندگان این صنعت اقدام به فروش تعدادی از زیرمجموعه‌های کوچکتر خود کرده‌اند. در ماه گذشته شرکت معدنی اندیوور Endeavour Mining یک پیشنهاد 1.5 میلیارد پوندی به سنتامین Centamin ارائه داد که مورد موافقت قرار نگرفت این در حالی است که شرکت معدنی زیجین Zijin Mining با پیشنهاد 1 میلیارد دلاری برای خرید شرکت کانادایی کانتیننتال گلد موافقت کرده بود.