۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

سهم پایین ایران در مصرف و تولید زغال

۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 392821
سهم پایین ایران در مصرف و تولید زغال

مبحث مصرف زغال در دنیا از جمله مسائلی است که در سایه توافق‌های آب و هوایی تحت الشعاع بسیاری از فشارهای سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است؛ روندی که منجر به تعطیلی بسیاری از معادن زغال سنگ به خصوص در طول پنج سال گذشته شده است. از جمله فشارهایی که به معادن زغال سنگ وارد شده در طول ده سال گذشته اعلام برخی از شرکت‌های بیمه‌ای در پروتکل‌های آنها مبنی بر عدم پوشش بیمه‌ای فعالیت این شرکت‌ها به دلیل مسائل زیست محیطی بوده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ سودآوری معادن و شرکت‌های زغال سنگی تحت تاثیر چنین رویکردهایی به شدت کاهش داشته است، مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و نیز فشارهای گروه‌های محیط زیستی منجر به کاهش تقاضای استفاده از زغال سنگ و جایگزین شدن آن با گاز طبیعی و انرژی‌های تجدید پذیر شده است. سهم زغال سنگ در تولید انرژی در جهان بر مبنای همین روند سالانه با کاهش‌های چشمگیری روبرو شده است.

در این راستا آنتونیو گوترش در تازه‌ترین موضع خود اعلام کرده کشورهای آسیایی باید برای مقابله با تغییرات اقلیمی وابستگی خود به سوخت‌ زغال سنگ را کاهش دهند؛ چرا که کشورهای این منطقه در میان آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر گرمای جهانی هستند و ضرورت دارد که در راستای تلاش‌ها برای مقابله با این معضل جهانی پیشگام باشند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین در این رابطه افزوده است: ضروری است تا یارانه اختصاصی به سوخت‌های فسیلی قطع و تاسیس نیروگاه‌های جدید که سوخت آن‌ها زغال سنگ است، متوقف شود.

با توجه به اینکه تولید زغال سنگ در ایران، به عنوان یکی از تولیدات معدنی در طول سال‌ها ادامه یافته است، در این رابطه دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین در رابطه با کاهش استفاده از زغال سنگ در ایران عنوان کرد: سوخت اصلی ایران برای تولید انرژی‌های حرارتی گاز است و زغال سنگ سهمی در این میان ندارد.

سعید صمدی در ادامه تاکید کرد: تولید زغال سنگ در ایران بسیار محدود و حتی از نرمال جهانی میزان آن بسیار کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کل میزان زغال سنگ تولیدی در ایران سالانه تنها یک میلیون و 600 هزار تن است، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با تولید سالانه 70 میلیون تنی ترکیه و 40 میلیون تنی پاکستان نمی‌تواند در مسائل زیست محیطی تاثیرگذاری خاصی داشته باشد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران در ادامه افزود: مصرف زغال سنگ حتی در صنعت ایران هم بسیار محدود است و در یک نگرش کلی تنها 20 درصد از فولاد ایران با استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود.

صمدی در پایان خاطرنشان کرد: 80 درصد از تولید فولاد ایران با استفاده از گاز انجام می‌شود و در شرایطی که در دنیا 90 درصد از تولید فولاد با استفاده از زغال سنگ است و با این وجود به صراحت می‌توان گفت این میزان از مصرف زغال سنگ نمی‌تواند تاثیر چندانی بر مسائل زیست محیطی بر جای بگذارد.