۰ نفر

برای درمان پوست خشک چی کار کنیم؟

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۱۹
کد خبر: 673454
برای درمان پوست خشک چی کار کنیم؟

یکی از شایع‌ترین شکایت‌های افراد با شروع فصل پاییز، خشکی پوست است که با معمولا با احساس خارش و حتی ترک‌خوردگی همراه می‌شود. البته خشکی ذاتی پوست با کاهش رطوبت پوست که تحت‌عنوان پوست دهیدراته شناخته می‌شود، تفاوت‌هایی دارد که لزوم شناخت علائم هر یک در بهبود پوست موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلامت، پوست خشک یکی از انواع پوست است که به اندازه کافی چربی تولید نمی‌شود. چربی‌های طبیعی، لایه‌ای روی سطح پوست ایجاد می‌کنند که هیدرولیپید نام دارد و نقش سد دفاعی پوست را ایفا می‌کند. بدون لایه هیدرولیپید، پوست خشک می‌شود زیرا نمی‌تواند رطوبت را حفظ کند.

حالت خشکی پوست ممکن است همیشگی باشد و با احساس ناخوشایند کشیدگی همراه است. پوست خشک تحت‌تاثیر عوامل محیطی مانند تغییرات دمایی، کاهش رطوبت هوا و استفاده از شوینده‌های قوی تشدید می‌شود.

چطور علائم پوست خشک را بشناسیم؟

گرچه پوست سالم حالت ملایم و نرم دارد، پوست خشک غالبا پوسته‌پوسته و زبر است. حتی ممکن است پوسته‌ها جدا شوند و پوست ظاهر کدر پیدا کند.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

این نشانه ها یعنی کبد شما مشکل دارد!

چی بخوریم برای معده درد؟

آلودگی هوا چه تاثیری روی کودکان می گذارد؟


از دیگر علائم پوست خشک می‌توان به قرمزی، چروک‌ها و پیری زودرس پوست اشاره کرد. اگر پوست بیش از حد خشک باشد، ترک‌خوردگی‌هایی نیز روی پوست ظاهر می‌شود. در هوای سرد، خارش به‌خصوص در دست‌ها و پاها احساس می‌شود و لکه‌های خشک و پوسته‌دار نیز روی صورت یا دیگر قسمت‌های بدن ممکن است به‌وجود آید.

پوست خشک و دهیدراته چه تفاوت‌هایی دارند؟

معمولا پوست خشک و دهیدراته با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند اما از آنجا که علل بروز آنها متفاوت است نیاز به اقدامات بهبود و درمان متفاوتی نیز دارند.

همانطور که اشاره شد پوست خشک یکی از انواع پوست است و بعضی افراد از زمان تولد و در تمام طول زندگی این ویژگی را دارند. از آنجا که خشکی پوست به‌دلیل کمبود چربی یا سبوم پوست ایجاد می‌شود، بهترین اقدام درمانی استفاده از محصولات چرب است که نیاز پوست را تامین و لایه هیدرولیپید پوست را ترمیم می‌کند.

اما پوست دهیدراته به‌دلیل کمبود رطوبت پوست اتفاق می‌افتد. دهیدراته‌شدن پوست معمولا مشکل موقتی است و امکان دارد همه انواع پوست به‌خصوص در زمستان دچار چنین مشکلی شوند. در این حالت لایه هیدرولیپید کم‌و‌بیش از بین می‌رود و در نتیجه آب تبخیر شده و پوست قادر به حفظ رطوبت طبیعی نیست. البته علائم دهیدراته‌شدن در پوست خشک بیشتر و بارزتر است.

پوست خشک

پوست دهیدراته معمولا تیره است و خطوط ریزی روی پوست ظاهر می‌شود. بهترین درمان پوست دهیدراته استفاده از محصولات آبرسان است که به ترمیم رطوبت از دست‌رفته اپیدرم کمک می‌کند.

بهترین توصیه‌ها برای بهبود خشکی پوست

نوشیدن آب فراوان

آب ماده اساسی همه سلول‌های بدن از جمله پوست است. 70درصد پوست از آب تشکیل شده ‌است. نوشیدن آب به حفظ رطوبت مورد نیاز بدن کمک می‌کند و تعادل سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد.

محافظت از پوست در برابر دمای بیرون

از شست‌وشوی پوست با آب گرم باید پرهیز کرد زیرا گرمای آب، خشکی پوست را تشدید می‌کند. همچنین هنگام حضور در شرایط دمایی سرد، لازم است پوست با محصول مرطوب‌کننده ماساژ داده ‌شود تا در برابر عوامل آسیب‌رسان بیرونی محافظت گردد.

استفاده از محصولات متناسب با ساختار پوست

در صورتی‌که خشکی پوست همیشگی لازم است از محصولات حاوی ترکیبات چرب استفاده شود تا لایه محافظ پوست ترمیم و رطوبت طبیعی پوست حفظ گردد.

برای پوست دهیدراته نیز ماساژ پوست با کرم‌ و دیگر محصولات آبرسان توصیه می‌شود. افرادی که پوست چرب اما کم‌آب دارند باید محصولات بدون چربی تهیه کنند تا سطح چربی زیاد پوست آزاردهنده نباشد.