۰ نفر

روتین پیشنهادی متخصص پوست برای پوست کف سر

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبر: 651762
روتین پیشنهادی متخصص پوست برای پوست کف سر

آیا شما از موهای خود مراقبت می‌کنید؟ آیا می‌دانید که برای سالم و زیبا نگه داشتن آنها باید از چه محصولاتی استفاده کنید؟ موهای شما، مانند پوستتان، به مراقبت همیشگی احتیاج دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر شخصی هستید که برای مراقبت از موهایتان فقط به یک شامپو اکتفا می‌کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. همان‌طور که پوست شما برای سالم ماندن احتیاج به یک روتین پوستی متناسب با نیاز خود دارد، موها هم به یک روتین احتیاج دارند که به آن «روتین مو» می‌گویند. پس با ما همراه باشید تا در مورد روتین مو و محصولات مربوط به آن بشنوید.

روتین مو چیست؟

شاید سوال شما هم باشد که اصلا «روتین مو چیست؟» به ایجاد یک روال همیشگی برای مراقبت از مو، روتین مو گفته می‌شود. این روتین برای همه یکسان نیست و به نسبت نوع و بافت موی هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. پس روتین مو فراتر از استفاده از یک شامپو در حمام است و شما برای مراقبت بیشتر از موهایتان و داشتن موهایی سالم و براق باید از محصولات بیشتری استفاده کنید. این محصولات بر اساس نوع مو، بافت مو و وضعیت فعلی موهای شما تعیین می‌شود که در ادامه به طور مفصل در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

بافت مو

یک دسته‌بندی برای مو وجود دارد که بر اساس بافت مو شکل گرفته است. موهای ما از نظر بافتی که دارند به سه دسته صاف، مجعد و فر تقسیم می‌شوند و برای هر کدام روتین مراقبتی موی متفاوتی باید داشت. البته یک مدل فر به نام «Coily» هم وجود دارد که بیشتر متعلق به مردم آفریقاست. مثلا موهای صاف به دلیلی که هیچ پیچ وخمی ندارند، به نسبت موهای دیگر زودتر چرب می‌شوند؛ چون روغن به راحتی و به سرعت می‌تواند در سطح مو پخش شود. اما موهای فر معمولا موهایی خشک هستند. پس روتین موی فر با روتین موی صاف متفاوت خواهد بود.

نوع مو

موهای ما معمولا به سه دسته معمولی، خشک و چرب دسته‌بندی می‌شوند. این تفاوت یکی از فاکتورهایی است که باید بر اساس آن محصولات روتین موی خود را انتخاب کنید. برای مثال موهای چرب بیشتر آلودگی جذب می‌کنند و منافذ پوست سر این افراد ممکن است بسته شود. خود این ماجرا منجر به مشکلات دیگری مثل شوره سر خواهد شد. موهای خشک، به دلیل کمبود رطوبت و چربی مفید پوست دچار خشکی می‌شوند؛ اگر خشکی آنها کنترل نشود ممکن است منجر به پوسته شدن کف سر شوند و یا به موخوره دچار شوند. پس روتین موی چرب با روتین موی معمولی و یا روتین موی خشک متفاوت خواهد بود. موهای معمولی موهای ایده‌آلی هستند و بین موهای خشک و چرب قرار می‌گیرند.

سبک زندگی

شاید تا الان متوجه شده باشید که جواب سوال «روتین مو چیست؟» را به این آسانی نمی‌توان پیدا کرد. باید تمام فاکتورهای این مقاله را در نظر بگیرید تا به جواب درست برسید. اگر شما بیشتر وقت‌ها خارج از منزل هستید، شغل‌هایی شبیه به ساختمان‌سازی یا باغبانی دارید و یا در معرض آلودگی هستید، قطعا موهای شما زودتر کثیف خواهد شد و باید به نسبت بقیه با فاصله کمتری از حمام قبلی دوباره به حمام بروید. از طرفی اگر فرد ورزشکاری هستید و یا زیاد به مسافرت می‌روید، باز هم سر شما به نسبت بیشتر عرق خواهد کرد و باید روتین مراقبت از موی خود را زودتر انجام دهید.

علاوه بر این سفر به جایی که آب‌و‌هوای متفاوتی دارد، ممکن است در سلامت موی شما اخلال ایجاد کند. احتمال دارد در سفر ساعت خواب شما بهم بریزد و یا بیشتر در معرض نور آفتاب باشید. پس باید بیشتر مراقب موهایتان باشید و مراقبت از مو در سفر را هم شبیه به روزهای دیگر جدی بگیرید.

مواد شیمیایی

اگر از مواد شیمیایی مثل رنگ مو یا دکلره برای موهایتان استفاده کرده باشید، حتما موهای شما به مراقبت بیشتری احتیاج خواهند داشت. حتی اگر برای رنگ کردن موهایتان از بهترین متخصص در این زمینه کمک گرفته باشید، باز هم مواد شیمیایی به موها آسیب می‌زنند و آنها را خشک و شکننده خواهند کرد. از طرفی موهای رنگ شده را نباید زیاد بشویید؛ چرا که باعث از بین رفتن رنگ موی شما می‌شود. پس روتین مراقبتی موی رنگ‌ شده متفاوت از بقیه خواهد بود. اگر هم با مواد آرایشگاهی کراتین انجام داده باشید، باید از محصولات مراقبت از مویی استفاده کنید که فاقد سولفات هستند. سولفات به راحتی مواد کراتین را از بین می‌برد. از طرفی اگر برای استایل کردن روزانه موها از وسایل حرارتی استفاده می‌کنید، باید محصول مراقبت از مو در برابر حرارت را جز محصولات روتین موی خود قرار دهید.

ساختار مو

موهای شما ممکن است ضخیم یا نازک باشد. موهای نازک ساختار سست‌تری دارند و باید بهتر از آنها مراقبت کرد. علاوه بر این، موها می‌توانند کم‌پشت (کم حجم) یا پرپشت باشند. برای کسانی که موهای آنها کم حجم است، محصولاتی طراحی شده تا به بهتر دیده شدن این نوع موها کمک کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، می‌توانید این محصولات را در روتین موی خود استفاده کنید.

روتین موی داخل حمام

تمامی موها برای سالم ماندن به یک روتین مراقبتی مو احتیاج دارند. تا اینجا متوجه شدیم که فاکتورهایی وجود دارد که روتین هر مویی را از دیگری متمایز می‎سازد. با این حال مراحل روتین مراقبت از مو برای همه یکسان است. در این بخش در مورد این روتین و محصولات روتین مو صحبت خواهیم کرد.

شستن مو

اولین قدم برای یک روتین مراقبت از مو، تمیز بودن آنهاست. شما باید با توجه به ویژگی موهایتان شامپوی مناسبی انتخاب کنید و در حمام از آن استفاده کنید. اگر موهای خشکی دارید از شامپوی مخصوص موی خشک استفاده کنید و اگر موی چربی دارید از شامپوی مخصوص موی چرب. معمولا موهای فر، خشک و موهای صاف، چرب هستند. موهای خشک احتیاجی ندارند تا بیش از دو مرتبه در هفته شسته شوند.

کسانی که موی بسیار چربی دارند، ممکن است هر روز با مشکل چربی دست و پنجه نرم کنند؛ اما بهتر است بدانید شستشوی روزانه موها با شامپوهای معمولی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر زمانی به شستشوی روزانه احتیاج داشتید، می‌توانید از شامپوهایی که برای شستشوی روزانه طراحی شده است کمک بگیرید. البته این کار را نباید به یک روتین تبدیل کنید و فقط در مواقع خاص از آن استفاده کنید. در صورتی که دسترسی به آب نداشتید و یا وقتتان برای حمام رفتن کافی نبود، از محصولی به نام «شامپو خشک» کمک بگیرید. این محصول شبیه به یک اسپری است که می‌تواند در مواقع ضروری، چربی‌های سر شما را تمیز کند.

روش شستن موها نکته‌ای است که با هر مدل مویی باید آن را رعایت کنید. ابتدا به نسبت قد و حجم موهایتان روی کف دست شامپو بریزید و آن را با آب رقیق کنید. سپس به ریشه‌ها بزنید و خوب ماساژ دهید. برای شستن ساقه مو، آنها را به طرف بالا جمع نکنید و از حرکات خشن استفاده نکنید. موها در حالت خیس بسیار حساس هستند و ایجاد اصطکاک بین آنها موجب شکنندگی و موخوره خواهد شد. برای شستن به روش صحیح، موهایتان را شبیه به یک طناب بگیرید و از بالا فشار دهید تا به پایین‌ترین قسمت برسید. شستن غلط موها باعث وز شدن و شکننده شدن آنها می‌شود. نکته دیگر این است که به هیچ عنوان از آب داغ در حمام استفاده نکنید.

رطوبت رسانی به مو

شامپو وظیفه تمیز کردن موها را دارد؛ اما علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، می‌تواند باعث خشکی مو هم بشود. برای همین احتیاج دارید تا بعد از شامپو از نرم کننده و ماسک مو استفاده کنید. نرم کننده‌ها شبیه به کرم هستند که به تارهای مو میچسبند و وظیفه نرم کردن آنها را بر عهده دارند؛ اما ماسک مو یکی از محصولات روتین مو است که نسبت به نرم کننده غلظت بیشتری دارد و شبیه به یک لایه ضخیم روی مو قرار می‌گیرد. این محصول علاه بر نرم کردن مو، باعث رطوبت رسانی و تغذیه آن می‌شود. اگر موی فری دارید در این مرحله نسبت به باز کردن گره‌های آن اقدام کنید.

معمولا موهای فر و موهای ضخیم احتیاج به مقدار بیشتری از نرم کننده و ماسک مو دارند. دقت کنید که هیچ کدام از این محصولات نباید به ریشه موی شما برخورد کنند و باید چند سانتی‌متر پایین‌تر از ریشه زده شوند. موهای برخی از افراد با استفاده از ماسک مو یا نرم کننده حجم یا پف خود را از دست می‌دهد. بهتر است با آزمون و خطا محصول مناسب خودتان را در این رابطه پیدا کنید.

موهای رنگ شده به دلیل استفاده از مواد شیمیایی احتیاج به مراقبت ویژه‌ای دارند. نرم کننده عمیق موهای رنگ شده سینره به برطرف کردن خشکی موها کمک می‌کند.

اگر موهای شما خیلی خشک شده و یا آسیب دیده است، از ماسک موی داخل حمام هم در روتین موی خود استفاده کنید. معمولا نرم‌کننده‌ها حدود ۵ دقیقه باید روی سر بمانند و بعد به خوبی آبکشی شوند؛ ولی این زمان برای ماسک مو طولانی‌تر خواهد بود. نرم کننده را می‌توانید هر بار که به حمام می‌روید استفاده کنید؛ اما ماسک مو معمولا هفته‌ای دو باراستفاده می‌شود. در این رابطه حتما به دستور مصرف روی محصول توجه کنید. موهای رنگ و دکلره شده هم به دلیل خشکی بعد از استفاده از مواد شیمیایی، جز موهایی هستند که به ماسک مو احتیاج دارند. برای آشنایی بیشتر با روتین مراقبتی موی رنگ شده، مقاله زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با روتین مراقبت از موی رنگ شده

روتین موی بعد از حمام

حالا که از حمام بیرون آمدید، نوبت به مراقبت‌های بعد از آن می‌رسد. در این بخش در مورد روتین موی خارج از حمام صحبت خواهیم کرد.

خشک کردن مو

وقتی از حمام بیرون می‌آیید، باید موهایتان را با یک حوله که الیاف آن نرم باشد خشک کنید. بهترین جنس برای آبگیری موها، حوله‌های میکروفایبر هستند. به شکل زیر نگاه کنید. روش اشتباه و روش درست خشک کردن مو با حوله در این عکس مشخص است. با پیچیدن حوله به دور موها باعث شکسته شدن تارهای آن می‌شوید. به یاد داشته باشید که موهای خیس بسیار آسیب پذیر هستند و باید به دقت به آنها رسیدگی کرد.

پس با یک حوله به آهستگی کف سر را خشک کنید. سپس مانند شکل پایین شروع به خشک کردن ساقه مو کنید. حواستان باشد که موها را روی هم نکشید و بین آنها اصطکاک ایجاد نکنید و فقط حوله را روی هر قسمت فشار دهید. خشک کردن صحیح مو، بخشی از روتین مراقبتی مو است که خیلی به آن توجه نمی‌شود. در این مرحله با ماساژ دادن کف سر به آرامش خود و گردش بهتر خون در کف سر کمک کنید.

آبرسانی و تغذیه مو

بعد از این که آبگیری موهایتان انجام شد و موها به حالت نم‌دار رسیدند، وقت آن رسیده تا با محصولات مراقبتی خارج از حمام به آنها رسیدگی کنید. محصولاتی که در روتین موی داخل حمام استفاده کردید، احتیاج به آبکشی داشتند؛ ولی این محصولات روتین مو احتیاج به آبکشی ندارند و زمان طولانی‌تری روی موها می‌مانند. کرم‌ها، سرم‌ها و روغن‌های مو، محصولات هستند که شما می‌توانید به نسبت نوع موی خود از آنها استفاده کنید. تمام این محصولات دارای مواد مغذی و آبرسان برای مو هستند. به خاطر داشته باشید که موهای فر ،به دلیل ساختار متفاوتی که دارند، باید به صورت خیس شانه شوند. پس اگر در بین مراقبت‌های بعد از حمام موی فر، به رطوبت احتیاج داشتید، با یک اسپری آب موهایتان را خیس کنید. اگر موی شما فر نیست، به هیچ عنوان در حمام و زمانی که موی شما خیس است از شانه استفاده نکنید.

روغن تراپی مو

استفاده از روغن‌های طبیعی برای آبرسانی، ترمیم و تغذیه مو را روغن تراپی می‌گویند. شما می‌توانید قبل یا بعد از حمام روغن تراپی را در روتین موی خود قرار دهید. معمولا از روغن‌های مرطوب کننده و سنگین مثل نارگیل و زیتون قبل از حمام و از روغن‌های پوشاننده و سبک مثل آرگان و بادام شیرین بعد از حمام استفاده می‌شود. اگر از روغن‌های سنگین بعد از حمام استفاده کنید، بعد از چند ساعت، آلودگی محیط را جذب می‌کنند و به جای ترمیم مو باعث آسیب رسیدن به آن می‌شوند. علاوه بر این موهای شما را چرب و کم حجم نشان خواهند داد.

برای روغن تراپی قبل از حمام باید موهای تمیزی داشته باشید. تمام موهایتان را به روغن آغشته کنید. اگر موهای فری دارید، بهتر است اول آنها را نم‌دار کنید. بعد از این که مطمئن شدید که روغن به تمام قسمت‌های مو رسیده است، روی سرتان کلاه پلاستیکی بکشید و بعد از ۴۵ دقیقه به حمام بروید. به خاطر داشته باشید که داخل حمام، آخرین آبکشی را با آب سرد انجام دهید تا مواد مغذی داخل مو بماند. برای روغن تراپی بعد از حمام، ابتدا کرم مو یا هر محصولی که جز روتین مراقبت از موی شما هست بزنید، سپس به اندازه چند قطره از روغن به کل موها بزنید.

استایل کردن مو

برای استایل کردن مو ممکن است به سراغ سشوار یا دستگاه‌های حرارتی دیگری بروید. حرارت آب و رطوبت موهای شما را از بین می‌برد و موهای شما را خشک و شکننده می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از وسایل حرارتی، باید محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت را جز روتین مراقبتی موی خود قرار دهید. تمام قسمت‌های مو را به این محصول آغشته کنید تا مانند یک لایه روی سطح مو قرار بگیرد؛ سپس از وسایل حرارتی استفاده کنید. برای حالت دادن به موها می‌توانید از موس مو و ژل استفاده کنید. در نهایت برای ثابت ماندن حالت آنها اسپری مو بزنید.