۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ورزش چگونه بر مغز شما تأثیر می گذارد؟

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 560958
ورزش چگونه بر مغز شما تأثیر می گذارد؟

ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن یا باغبانی ممکن است به رشد هیپوکامپ مغز شما - بخشی که با حافظه و یادگیری مرتبط است - کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش توانایی شما را در سازماندهی و تفسیر اطلاعات بهبود می‌بخشد.

1.ورزش ممکن است در تمرکز شما کمک کند

آیا اخیراً فرکانس حداکثر اوج آلفا (iAPF) خود را بررسی کرده‌اید؟ احتمالاً نه، مگر اینکه پزشک شما فکر کند ممکن است دچار مشکل مغزی مانند صرع یا بیماری آلزایمر باشید.

مغز

iAPF (بخشی از آزمایش EEG یا الکتروانسفالوگرام) توانایی شما در تمرکز و توجه را اندازه‌گیری می‌کند. به نظر می‌رسد بعد از انجام یک ورزش شدید بالا می‌رود. بعد از ورزش "حالت ثابت" مانند یک آهسته دویدن یا دوچرخه‌سواری خیلی تغییر نمی‌کند.

2. ورزش ممکن است به شما کمک کند همواره همه چیز را به یاد داشته باشید

ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن یا باغبانی ممکن است به رشد هیپوکامپ مغز شما - بخشی که با حافظه و یادگیری مرتبط است - کمک کند. همچنین ممکن است باعث کاهش سرعت هیپوکامپ شود که با افزایش سن می‌تواند منجر به کاهش حافظه شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند اگر فعالیت بدنی که انجام می‌دهید موردعلاقه شما باشد تأثیر مثبت بیشتری بر روی شما دارد. به همین دلیل سعی کنید فعالیت‌های موردعلاقه خود را شناسایی کرده و آن‌ها به طور منظم انجام دهید.

3. کاهش افسردگی و اضطراب

ورزش هوازی می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. به همین علت در بسیاری از موارد پزشکان از ورزش‌کردن به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی برای افراد مبتلا به این مشکلات استفاده می‌کنند.

افسردگی

ورزش می‌تواند سرعت ازبین‌رفتن سلول‌های مغزی را کاهش دهد. ممکن است به چند ماه زمان نیاز باشد تا بتوانید به طور کامل از فواید ورزش‌کردن بهره ببرید؛ بنابراین سعی کنید به انجام فعالیت بدنی روزانه و منظم عادت کنید.

4. افزایش انعطاف‌پذیری مغز

هنگامی‌که مطالب جدیدی می‌آموزید و یا مسائل جدیدی را تجربه می‌کنید به توانایی مغز برای تغییر کردن نوروپلاستیسیتی گفته می‌شود. معمولاً در انجام این کار مغز افراد جوان‌تر در مقایسه با مغز افراد سالمند بهتر عمل می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که حتی در افراد هم سن نیز ممکن است نوروپلاستیسیتی متفاوت باشد. محققان معتقدند که هم ورزش هوازی و هم تمرینات با وزنه می‌توانند انعطاف‌پذیری یا نوروپلاستیسیتی مغز را بهبود دهند.

5. پیشگیری از زوال عقل

افرادی که زیاد ورزش نمی‌کنند بیشتر به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مبتلا می‌شوند. این تا حدی صحیح است زیرا ورزش به جلوگیری از بسیاری از موارد مرتبط با زوال عقل کمک می‌کند، شامل:

  • چاقی
  • دیابت
  • فشارخون بالا
  • افسردگی

از سوی دیگر، ورزش می‌تواند مستقیماً از بروز زوال عقل پیشگیری کند. افزایش حجم ماده سفید و خاکستری مغز و کاهش بافت آسیب‌دیده در مغز همگی نشانه برخورداری از یک مغز سالم هستند.

6. بهبود جریان خون مغز

ورزش هوازی به خون‌رسانی بدن شما کمک می‌کند. این امر تا حدی به این دلیل است که ورزش باعث تقویت قلب و رگ‌های خونی شما می‌شود، از رگ‌های بزرگ‌تر گرفته تا ریزترین آنها.

به نظر می‌رسد رگ‌های خونی قوی که جریان خون بهتری ایجاد می‌کنند - به جلوگیری از تجمع پلاکت‌های مرتبط با زوال عقل کمک می‌کنند. دانشمندان همچنین بر این باورند که جریان خون شدید به تغذیه مغز کمک می‌کند به‌گونه‌ای که زوال ذهن را کند می‌کند.

7. ورزش به شما کمک می‌کند تا نقاط را به هم متصل کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش توانایی شما را در سازماندهی و تفسیر اطلاعات بهبود می‌بخشد و به روشی منطقی عمل می‌کند - چیزی به نام "عملکرد اجرایی". فقط یک جلسه تمرین می‌تواند روند کار را آغاز کند. در طولانی‌مدت، به نظر می‌رسد ورزش ساختار ماده سفید مغز شما را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا به هم وصل شوند.

8. بهبود خواب

خوابیدن

ما می‌دانیم که ورزش می‌تواند به شما در حفظ خلق‌وخوی مناسب کمک کند، هنگام خواب ریلکس باشید و یک چرخه خواب و بیداری سالم (ریتم شبانه‌روزی) برقرار کنید. اثرات دقیق مغز همیشه مشخص نیست، اما افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند بیشتر تمایل به خواب "موج آرام" دارند. (نوعی خواب عمیق که به احیای مجدد مغز و بدن شما کمک می‌کند.)

9. ورزش چقدر تفاوت ایجاد می‌کند

توصیه‌های استاندارد در بیشتر روز‌های هفته خواستار ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ​​است. این یک موقعیت عالی برای شروع است. اما افزایش دوبرابری ممکن است مزایای بیشتری به مغز شما برساند. طول هر جلسه فردی نیز مهم است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بهتر است هر جلسه ورزش بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد.