۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۶ ماده غذایی برای سلامتی پروستات

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۴۰
کد خبر: 560199
۶ ماده غذایی برای سلامتی پروستات

رژیم غذایی شما می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر سلامتی از جمله سلامتی پروستات تأثیر بگذارد. با افزودن غذا‌های سالم و مناسب برای پروستات به رژیم غذایی، ممکن است بتوانید بیماری‌های مربوط به پروستات از جمله سرطان پروستات را کاهش دهید. سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در میان مردان است که از هر ۸ مرد در ایالات متحده ۱ نفر را مبتلا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین،اگرچه نقش دقیق رژیم غذایی در سلامت پروستات مشخص نیست، اما چندین نظریه وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند که رژیم غذایی غربی حاوی چربی زیاد و قند بالا ممکن است در افزایش میزان سرطان پروستات نقش داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذا‌هایی که غذا‌ها و مکمل‌ها در آن حاوی فرآورده‌های لبنی و کلسیم بیشتری است، مردان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌دهد. 

بااین‌حال، برای تأیید این ادعا، تحقیقات بیشتری لازم است. در هنگام تغییر در رژیم غذایی، باید برای معاینات منظم سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنید، اما می‌توانید با افزودن ۶ ماده غذایی زیر به رژیم غذایی خود، تا حدودی سلامت پروستات را تضمین کنید. 

۱. گوجه‌فرنگی

میوه‌ها و سبزیجات خاص، از جمله گوجه‌فرنگی، حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. 

برای تأیید این فایده گوجه‌فرنگی، تحقیقات بیشتری لازم است، اما در یک بررسی روی ۲۴ مطالعه انجام شده، محققان متوجه شدند که مردانی که گوجه‌فرنگی بیشتری می‌خورند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. 

گوجه

لیکوپن ممکن است از آسیب رسیدن به سلول جلوگیری کرده و تولید سلول سرطانی را کاهش دهد. این یک آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. ازآنجاکه لیکوپن به دیواره سلولی گوجه‌فرنگی خام محکم متصل است، بدن در استخراج آن با مشکل مواجه می‌شود. فرآورده‌های گوجه‌فرنگی پخته یا پوره شده ممکن است گزینه‌های بهتری باشند مانند محصولات زیر: 

• رب گوجه‌فرنگی

• سس اسپاگتی

• گوجه‌فرنگی خشک شده

• آب گوجه

چگونه به رژیم غذایی خود گوجه‌فرنگی بیشتری اضافه کنیم؟ 

گنجاندن غذا‌های حاوی گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی ساده است. غذا‌های حاوی گوجه‌فرنگی مواد مغذی زیادی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، افزودن مقداری گوجه‌فرنگی خشک یا گوجه‌فرنگی تازه به سالاد خود، خوردن گوجه تخم‌مرغ یا خوردن تخم‌مرغ با سس سالسا و لذت بردن از سوپ‌های گوجه‌فرنگی روش‌های عالی برای تقویت مصرف لیکوپن است. 

در ماه‌های تابستان می‌توانید گوجه‌فرنگی محلی و تازه بخرید تا به ساندویچ اضافه کرده و یا از خرد شده آن در سالاد استفاده کنید. نوشیدن آب گوجه‌فرنگی روزانه گزینه خوب دیگری است. فقط مطمئن شوید که انواع کم سدیم آن را انتخاب کنید. 

۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاهی است که حاوی ترکیبات پیچیده بسیاری است که ممکن است که افراد را در برابر ابتلا به سرطان مقاوم کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بین میزان مصرف سبزیجات چلیپایی - گروهی از سبزیجات شامل کلم بروکلی - و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات رابطه وجود دارد.

دلایل آن هنوز مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی در این سبزیجات - از جمله سولفورافان که جوانه‌های کلم بروکلی حاوی مقادیری زیادی از آن است - سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار داده و از بین می‌برد درحالی‌که سلول‌های طبیعی پروستات را سالم نگه‌داشته و روی آن‌ها تأثیری نمی‌گذارد. از دیگر سبزیجات چلیپایی می‌توان به گل‌کلم، کلم، جوانه بروکسل و کلم‌پیچ اشاره کرد. 

چگونه می‌توان کلم بروکلی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کرد؟ 

می‌توانید کلم بروکلی را به سیب‌زمینی سرخ شده، سوپ و سالاد اضافه کنید یا آن را به‌صورت خام یا بخارپز میل کنید. اگر نگران خراب‌شدن سبزیجات تازه هستید، کلم بروکلی منجمد را خریداری کنید تا هروقت فرصت کردید بتوانید از آن استفاده کنید. 

۳. چای سبز

هزاران سال است که مردم از چای سبز به‌خاطر فواید زیادی که برای سلامتی دارد از آن استفاده می‌کنند. محققان مطالعات زیادی در مورد تأثیرات آن بر سرطان انجام داده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که ترکیبات ویژه موجود در چای سبز ممکن است با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و سیگنال دهی هورمون، خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. ترکیبات زیر می‌توانند فواید چای سبز را برای سلامتی توضیح دهند. 

• مشتقات گزانتین

• اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)

• اپی کاتچین

چگونه چای سبز بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟ 

اگر طعم چای سبز را دوست دارید، هر روز صبح به‌جای قهوه معمولی خود، یک فنجان چای سبز بنوشید. اگر ترجیح می‌دهید از مصرف کافئین پرهیز کنید، نمونة بدون کافئین آن را امتحان کنید. 

اگر چای گرم را دوست ندارید، سعی کنید آن را در یخچال خنک کنید و از یخ آن در نوشیدنی‌های تازه استفاده کنید. اگر طعم و مزه‌اش برایتان مهم نیست، سعی کنید از چای سبز خنک شدن در اسموتی‌های خانگی استفاده کنید یا پودر چای سبز را به اسموتی‌تان اضافه کنید. 

۴. حبوبات و دانه‌های سویا

حبوبات گروهی از مواد غذایی هستند که شامل لوبیا، بادام‌زمینی، و عدس است. حبوبات حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند که به‌عنوان فیتواستروژن شناخته می‌شوند. ایزوفلاون‌ها یکی از این فیتواستروژن‌ها هستند. 

حبوبات

یک بررسی نشان داد که افرادی که بیشترین میزان فیتواستروژن را مصرف می‌کنند، ۲۰٪ کمتر دچار خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شوند نسبت به گروهی که کمتر مصرف می‌کنند. اثرات مبارزه با سرطان فیتواستروژن‌ها ممکن است از خواص آنتی‌اکسیدانی و اثرات آن‌ها بر تنظیم هورمون و مرگ سلولی ناشی شود. 

درحالی‌که هنوز نیاز به تحقیقات قاطع‌تر وجود دارد، برخی از تحقیقات ایزوفلاون‌های سویا را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط دانسته‌اند. انستیتوی ملی سرطان ارتباطی بین مصرف سویا و کاهش سطح آنتی‌ژن مخصوص پروستات را نشان می‌دهد. 

آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) پروتئینی است که توسط پروستات تولید می‌شود. آزمایش PSA که سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات را در خون اندازه‌گیری می‌کند، به‌عنوان آزمایش غربالگری سرطان پروستات انجام می‌شود. به نظر می‌رسد که این تحقیق نشان دهد که سویا هنگام مصرف همراه با سایر غذا‌های مبارزه با سرطان مؤثرتر است. 

چگونه حبوبات و دانه‌های سویا بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟ 

برای افزودن حبوبات و دانه‌های سویا بیشتر به رژیم غذایی خود، حداقل برخی از وعده‌های غذایی گوشتی را با غذا‌های پروتئین گیاهی جایگزین کنید. این می‌تواند به معنای تلاش برای دوشنبه‌های بدون گوشت یا حرکت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی باشد. 

سعی کنید یک برگر لوبیای سیاه با بسیاری از سبزیجات درست کنید. روش دیگر، هوموس (حمص) خانگی ترکیب شده با نخود یک غذای خوشمزه است که با سبزیجات یا نان سبوس‌دار درست می‌شود. روش دیگر، توفو (پنیر سویا) منبع عالی سویا است. توفو را با سس طعم‌دار کنید و آن را بپزید یا روی اجاق‌گاز برشته کنید یا به سیب‌زمینی سرخ شده اضافه کنید. 

۵. آب انار

انار مانند چای سبز منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است. آب انار به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های زیاد، یک میوه فوق‌العاده شمرده می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند. 

انار

مؤسسه ملی سرطان می‌. گوید که آب انار و برخی از اجزای فعال آن ممکن است تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات را مهار کنند. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که آب و عصاره انار تولید سلول‌های سرطانی پروستات را مهار می‌کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه در بر روی انسان لازم است. 

چگونه می‌توان آب انار بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کرد؟ 

می‌توانید آب انار را از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. اگر نوشیدن آب انار ساده برایتان دشوار است و طعم تندی (ترش) دارد، می‌توان آن را با آب رقیق کنید یا مقداری آب گازدار به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های انار را به سس سالاد خانگی اضافه کنید تا سالاد موردعلاقه خود را شیرین کنید. 

۶. ماهی

چربی‌های اشباع نشده چندگانه، از جمله امگا ۳ و امگا ۶، اسید‌های چرب ضروری هستند که به طور انحصاری در رژیم غذایی یافت می‌شوند. آن‌ها توسط بدن سنتز نمی‌شوند. رژیم سنتی غربی حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۶ است اما امگا ۳ زیادی ندارد. 

داشتن تعادل اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ با نتایج بهتر سلامتی مرتبط است. بررسی‌های متعددی نشان داده‌اند که اگرچه ممکن است ارتباطی بین مصرف بیشتر چربی امگا ۳ و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با درجه بالا و میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات وجود داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است، به‌ویژه مطالعات انسانی بیشتری باید انجام شود. 

ماهی‌های چرب فواید زیادی برای سلامتی دارند. سعی کنید ماهی‌های چرب موجود در آب‌های سرد را بخورید تا میزان مصرف امگا ۳ را افزایش دهید.  این ماهی‌ها شامل: 

• ماهی سالمون

• شاه‌ماهی

• ماهی خال‌مخالی (اسقومری)

• ساردین

• ماهی قزل‌آلا

چگونه ماهی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

افزودن امگا ۳ بیشتر به رژیم غذایی به‌راحتی بازکردن یک تن ماهی ساردین یا ماهی‌تن است. هرچند همه علاقه چندانی به ماهی ندارند. همچنین، گران هم هست. اگر درگذشته از ماهی لذت نمی‌برید، نوع دیگری را امتحان کنید. 

هرکدام عطروطعم منحصربه‌فردی دارند. اگر ماهی تازه باشد، طعم آن نیز ملایم‌تر است، بنابراین اگر ماهی تازه را از ماهی‌فروشی‌ها خریداری کنید و آن را درست کنید، ممکن است لذت بیشتری ببرید. 

ماهی کاد، سفره‌ماهی و ماهی قزل‌آلا طعم ملایم‌تری دارند. سعی کنید روی ماهی خود سس لیمو یا آب‌لیمو بریزید یا آن را به دیگر غذا‌های مفید برای پروستات اضافه کنید. 

به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید ماهی کاد پخته شده را با سس گوجه‌فرنگی امتحان کنید. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید ماهی را به غذا‌هایی مانند ماکارونی، سوپ، سالاد یا ساندویچ اضافه کنید، با این روش برای تهیه یک وعده غذایی کامل به ماهی بیشتری احتیاج نخواهید داشت. 

همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های امگا ۳ سؤال کنید. غذا‌هایی که حاوی ترکیبات اساسی هستند ممکن است به‌سلامت پروستات کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. هنوز هم، محققان باید مطالعات بیشتری انجام دهند تا بدانند دقیقاً چه رژیم غذایی بر سلامت پروستات تأثیر می‌گذارد. 

بهتر است قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر تحت درمان سرطان پروستات هستید. دلیل این امر این است که غذا‌های خاصی ممکن است با دارو‌ها و روش‌های درمانی مختلف تداخل داشته باشند. همان‌طور که گفته شد، مواد غذایی موجود در این لیست مقوی هستند. خوردن این غذا‌ها به‌عنوان بخشی از سبک زندگی سالم می‌توانند باعث سلامتی بدن شوند.