۰ نفر

آیا کرونا دلتا، ایمنی بر اثر واکسن را بی اثر کرده است؟

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 557160
آیا کرونا دلتا، ایمنی بر اثر واکسن را بی اثر کرده است؟

دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس در جریان مطالعات خود به این سوال که آیا دلتا کرونا می‌تواند ایمنی گله‌ای را بی‌اثر کند یا خیر، پاسخ دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ،ایمنی گله‌ای زمانی به دست می‌آید که آستانه معینی از جمعیت جهان یا در برابر یک عامل بیماری زا تلقیح شده یا از عفونت بهبود یافته باشد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، با ادامه جهش دلتا در جهان، کارشناسان می‌پرسند آیا هدف دیرینه دستیابی به ایمنی گله‌ای از کووید-۱۹ از طریق واکسیناسیون هنوز قابل اجرا است یا خیر؟ 

اگر سوال این باشد آیا واکسیناسیون به تنهایی این فرصت را به ما می‌دهد تا همه گیری را کاهش داده و کنترل کنیم؟ پاسخ این است: خیر.

به گفته کارشناسان ایمنی گله‌ای به دو عامل اساسی بستگی دارد؛ عفونی بودن ذاتی ویروس و کارآیی واکسن‌ها برای محافظت در برابر عفونت که در حال حاضر، این کارآیی وجود ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دلتاکرونا تقریبا ۶۰ درصد بیشتر از نوع آلفا ویروس قابل انتقال است و تا دو برابر عفونی‌تر از نوع اولیه که در اواخر سال ۲۰۱۹ بوجود آمد. هرچه ویروس در عفونت افراد موثرتر باشد، آستانه مصونیت گله‌‌ای پایین‌تر می‌رود.

آنتوان فلاو، اپیدمیولوژیست می‌گوید: از لحاظ نظری، محاسبه بسیار ساده‌ای است. برای ویروس اصلی که میزان تولید مثل بین صفر تا سه بوده است به این معنی که هر فرد آلوده تا سه نفر دیگر را آلوده می‌کند، ایمنی گله‌ای می‌تواند در حدود ۶۶ درصد افراد واکسینه شده باشد؛ اما اگر نرخ تولید مثل هشت باشد، مانند دلتا، ما را به ۹۰ درصد نزدیک می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در هفته جاری توسط مقامات آمریکایی، اثر واکسن‌های کرونا در جلوگیری از عفونت از ۹۱ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است، زیرا دلتا به نوع اصلی تبدیل شده و مطالعات نشان داده است که اثر واکسن در برابر عفونت با دلتا با گذشت زمان کاهش می‌یابد،  یکی از دلایلی که چندین کشور در حال حاضر برای واکسیناسیون سوم پاییز یا «تقویت کننده» آماده می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به همه این موارد، بدون رعایت سایر اقدامات بهداشتی مانند استفاده از ماسک یا فاصله گذاری اجتماعی که بیش از ۱۰۰ درصد مردم برای واکسیناسیون به منظور تضمین پایان انتقال نیاز خواهند داشت، این غیرممکن است.

اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد انگلیس گفت: نوع دلتا هنوز افرادی را که واکسینه شده‌اند آلوده می‌کند و این بدان معناست هر کسی که هنوز واکسینه نشده است، در مقطعی با این ویروس مواجه خواهد شد. کارشناسان تاکید کردند که واکسیناسیون همچنان مهم است.

همانند واکسن‌های دیگر بیماری‌های بومی مانند سرخک و آنفلوآنزا، واکسن‌های کووید محافظت عالی در برابر بیماری‌های شدید را ارائه می‌دهند. آنچه دانشمندان توصیه می‌کنند این است که حداکثر تعداد افراد را از طریق واکسیناسیون محافظت کنند؛ البته در نهایت، همه بیماری‌های همه گیر پایان می‌یابد.

پولارد گفت: هنوز هم ممکن است که کووید با گذشت زمان به یک بیماری بومی دیگر تبدیل شود.

او آینده‌ای نزدیک را تصور کرد که در آن  استفاده از ماسک‌ و فاصله اجتماعی در مناطق خاصی به منظور محدود کردن انتقال و در نهایت بیماری شدید ادامه می‌یابد.  به احتمال زیاد ما استفاده از ماسک را در فضا‌های بسته و حمل و نقل برای مدتی ادامه خواهیم داد.