۰ نفر

۱۷ فایده چغندر برای سلامتی !

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبر: 554367
۱۷ فایده چغندر برای سلامتی !

چغندر یک گیاه ریشه‌ای است که حاوی مواد مغذی مهمی است. مطالعات جدید فواید آن را در کاهش فشار خون، تقویت انرژی و مبارزه با التهاب اثبات کرده است‌.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ چغندر شلغم، سدیم و چربی کمی دارد و منابع خوبی برای فولات است و از این رو از سلامت روحی و روانی انسان هم پشتیبانی می‌کند. چغندر همچنین حاوی ویتامین K (خاصیت لخته شدن خون) و کلسیم (برای استخوان‌ها و دندان‌های محکم) است. چغندر همچنین سرشار از فیبر است و برخی معتقدند که گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

فواید چغندر برای سلامتی

چغندر

1. ممکن است علائم پیری زودرس را به تأخیر اندازد

سبزی چغندر حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که می‌تواند به شما کمک کند. همچنین حاوی مقدار مناسبی لوتئین و آنتی اکسیدان‌های قوی دیگر است. با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و می‌تواند در محافظت از پوست در انسان نقش داشته باشند. طبق یک مطالعه چینی، چغندرقند دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی است.

2. می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد

 خواص مصرف چغندر در جلوگیری از سرطان پوست مشخص شده است. همچنین، چغندر حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی سالم را حفظ می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. ویتامین A همچنین از جایگزینی روزانه سلول‌های پوستی پشتیبانی می‌کند. برخی معتقدند که چغندر همچنین می‌تواند به تصفیه خون کمک کند. این ممکن است باعث سلامت پوست شود.

چغندر همچنین منابع خوبی از ویتامین C است. مطالعات نشان می‌دهد که فیبروبلاست‌های پوست برای سنتز کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. سطح کافی ویتامین C همچنین ایجاد زخم های برجسته را به حداقل می‌رساند.

چغندر

3. می‌تواند در دوران بارداری مفید باشد

چغندر سرشار از اسید فولیک است که دلیل بسیار خوبی برای گنجاندن مادران باردار در رژیم غذایی است. اسید فولیک به جلوگیری از نقص سلول‌های عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

4- ممکن است فشار خون پایین بیاید

در تحقیقی که در دانشگاه کوئین مری لندن انجام شد، مشخص شد که آب چغندر فشار خون را در طی چهار هفته کاهش می‌دهد. طبق گفته کارشناسان، این به دلیل وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. در این روند، رگ‌های خونی منبسط می‌شود. همچنین، مصرف منظم آب چغندر می‌تواند این اثرات خوب را طولانی کند. اگر شب‌ها هنگام تماشای سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه خود به این فکر می‌کنید که چه چیزهایی را باید میان وعده خود کنید، می‌دانید اکنون چه باید بکنید. مصرف حداکثر 250 میلی لیتر آب چغندر در روز می‌تواند اثرات کاهش فشار خون بهتری نسبت به آب ساده با نیترات داشته باشد. همچنین اعتقاد بر این است که آب میوه ممکن است اثرات بهتری نسبت به اکثر داروهای ضد فشار خون داشته باشد، اگرچه اطلاعات در این زمینه کافی نیست. قبل از استفاده از آب میوه برای درمان فشار خون ، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه دیگری که توسط دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی را نشان داد، مکمل‌های نیترات معدنی و آب چغندر به کاهش فشار خون کمک می‌کند . این ممکن است به نفع افرادی باشد که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

چغندر

5. می‌تواند برای قلب مفید باشد

نیترات موجود در چغندر فشار خون را پایین می‌آورد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی را کاهش دهد. طبق یک مطالعه ، فقط یک هفته دوز منظم آب چغندر می‌تواند استقامت و فشار خون را در افراد مسن در معرض خطر نارسایی قلبی بهبود بخشد .یک مطالعه آمریکایی دیگر همانظور که گفته شد مصرف آب چغندر از سکته قلبی (انسداد خونرسانی به بافتی در قلب) جلوگیری می‌کند.

6. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

عصاره چغندر ممکن است توانایی جلوگیری از سرطان‌های پستان و پروستات را داشته باشد. این را می‌توان به وجود بتانین (نوعی بتالئین) در چغندر نسبت داد. در مطالعه دیگری که در دانشگاه هوارد واشنگتن انجام شد ، مشخص شد که مصرف بلغور برای جلوگیری از سرطان‌های ریه و پوست مفید بوده است.

مشخص شد که آب چغندر همراه با عصاره هویج در درمان سرطان خون کمک می‌کند. مطالعات متعددی از خواص ضد سرطانی و شیمیایی پیشگیری چغندر پشتیبانی کرده است . در مطالعه دیگری در فرانسه ، مشخص شد که بتانین باعث کاهش قابل توجه تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود .

چغندر

7. می‌تواند سلامت کبد را تقویت کند

وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های گروه B ، آهن و آنتی اکسیدان‌ها چغندر را در میان بهترین غذاهای کبدی نگه می‌دارد. چغندر حاوی پکتین است، فیبر شناخته شده برای کمک به از بین بردن سموم این ماده می‌تواند سموم خارج شده از کبد را پاک کند و مطمئن شود که دوباره وارد بدن نمی‌شوند. کبد همچنین حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند سلول‌های کبدی را از استرس اکسیداتیو محافظت کنند . طبق مطالعه لهستانی ، چغندر همچنین می‌تواند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند .

برخی بر این باورند که چغندر ممکن است صفرا را نیز نازک کرده و به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی از کبد و روده کوچک عبور کند و این باعث سلامت کبد می‌شود. تحقیقات از این جنبه محدود است.

8- ممکن است سطح انرژی را افزایش دهد

مطالعات نشان داده است که چغندر باعث می‌شود ماهیچه‌ها، سوخت کمتری مصرف کنند و در نتیجه باعث افزایش استقامت می‌شود. در یکی از این تحقیقات مردان 19 تا 38 ساله شرکت داشتند که با دوچرخه های ورزشی دوچرخه سواری می کردند. مصرف روزانه حدود نیم لیتر آب چغندر باعث می‌شود که 16درصد بیشتر بدون خستگی پا بزنند .

طبق یک مطالعه دیگر ، خوردن چغندر نسبت به دیگران که این کار را نکرده بودند ، نسبتاً کمی به دونده‌ها می‌رسید که در مدت زمان 5 کیلوگرم به طور متوسط 41 ثانیه بود . دلیل آن توانایی چغندر در افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون است. همچنین میزان اکسیژن مورد نیاز عضلات برای انجام بهینه را کاهش می‌دهد.

چغندر

9. ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

طبق یک مطالعه ایرانی ، چغندر ، به ویژه به صورت آب میوه ، در درمان التهاب موثر بود . مطالعه دیگری در مصر نشان داد که عصاره چغندر می‌تواند التهاب کلیه را درمان کند . فولات ، فیبر و بتالئین می توانند از نظر ضد التهابی چغندر مهم باشند.

10. ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

محققان دریافته‌اند که چغندر با بهبود اکسیژن دهی ناحیه مغز که معمولاً در مراحل اولیه زوال عقل تحت تأثیر قرار می‌گیرد، قابلیت نوروپلاستیک مغز را بهبود می بخشد . هنگامی که به بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا مکمل آب چغندر (علاوه بر ورزش) داده می‌شود، اتصال مغزی آنها شبیه بزرگسالان جوانتر می‌شود .

نیترات موجود در چغندر در بدن ما به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. این اکسید نیتریک به سلول های مغز اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در نتیجه سلامت مغز را افزایش می‌دهد. نیترات ها همچنین جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشند. همچنین مشخص شده است که آب چغندر از آلزایمر جلوگیری می‌کند. طبق برخی مطالعات خاص، کسانی که آب چغندر می‌نوشیدند مغز سالم تری داشتند و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند. طبق مطالعه دیگری در انگلیس، نیترات غذایی می‌تواند جریان خون مغزی را بهبود بخشد، در نتیجه عملکرد مغز را افزایش می‌دهد.

چغندر

11. ممکن است سطح قند خون را کنترل کند

طبق مطالعاتی در ایسلند، فیبر چغندرقند می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. طبق مطالعه‌ای در انگلیس، مشخص شد که مصرف آب چغندر باعث سرکوب گلیسمی بعد از غذا می‌شود.

12. به هضم غذا کمک می‌کند

مزایای خوردن منظم چغندر چیست؟ ثابت شده است که مصرف منظم محصولات چغندر باعث بهبود هضم و کیفیت خون می‌شود . برخی از شواهد حکایتی نشان می‌دهد که چغندر سفید همچنین می‌تواند انسداد کبد و طحال را باز کند ، اما تحقیقات محدود است. چغندر قرمز ممکن است در معالجه بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و خون مفید باشد.

در حقیقت ، وقتی صحبت از سلامت شکم می‌شود ، چغندر قرمز جایگاه برجسته ای در تاریخ دارد. اعتقاد بر این است که رومی ها از چغندر برای درمان یبوست و سایر بیماری های مرتبط استفاده می کردند.

از آنجا که غنی از فیبر هستند ، چغندر ممکن است به درمان دیورتیکولیت کمک کند. مشخص شد که جمعیت هایی که مقادیر زیادی فیبر می‌خورند، موارد دیورتیکولیت کمتری دارند. فیبر همچنین به حرکت روده کمک می‌کند و سلامت کلی دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد .

چغندر

13. ممکن است سطح کلسترول بد را کاهش دهد

در یک مطالعه حیوانی ، موشهایی که با عصاره چغندر تغذیه شدند ، شاهد کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بودند . اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما نویسندگان این مطالعه معتقدند که عناصر غذایی گیاهی موجود در چغندر می‌تواند این خواص مفید را داشته باشد. چغندر همچنین یکی از معدود غذاهایی است که کالری کمی داشته و کلسترول صفر دارد.

14. ممکن است به درمان کم خونی کمک کند

ما می دانیم که کمبود آهن باعث کم خونی می‌شود. مشخص شده است که چغندر غنی از آهن است و جذب آهن از چغندر بهتر از چند سبزیجات دیگر است. چغندر همچنین دارای محتوای آهن بهتری نسبت به سبزیجات چغندر است . فولات موجود در چغندر ممکن است در درمان کم خونی نیز کمک کند .

15. ممکن است سلامت جنسی را بهبود بخشد

اعتقاد بر این است که از زمان روم ، چغندر به عنوان داروی قارچی استفاده می شده است. طبق یک مطالعه در عربستان سعودی، آب چغندر همچنین می‌تواند به درمان ضعف جنسی کمک کند .

چغندر

16. سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش می‌دهد

این را می توان به وجود پلی فنول ها و بتالایین‌ها نسبت داد ، ترکیباتی در چغندر که خاصیت آنتی اکسیدانی آن را به آن ارائه می‌دهند. طبق یک مطالعه، رنگدانه بتالئین در چغندر دارای خواص ضد التهابی قوی است . این خواص به درمان استرس اکسیداتیو و بهبود شناخت کمک می‌کند. آنتی اکسیدان هایی که در چغندر وجود دارد (و سبزیجات آنها) ممکن است وضعیت آنتی اکسیدانی بدن را بهبود بخشد.

17. ممکن است به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند

ما قبلاً دیده‌ایم که نیترات‌های موجود در چغندر در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. یک مطالعه ژاپنی بیان می‌کند که اکسید نیتریک می‌تواند از برخی بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان جلوگیری کند. دلیل دیگر خوب چغندر برای درمان پوکی استخوان وجود سیلیس است. این ماده معدنی برای استفاده موثراز کلسیم مورد نیاز بدن است. داشتن هر روز یک لیوان آب چغندر می‌تواند پوکی استخوان و سایر بیماری های مرتبط (مانند بیماری شکننده استخوان) را از بین ببرد .

طبق مطالعات، مکمل های بتائین به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک می کنند. تجمع بیش از حد هموسیستئین می‌تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد ، به ویژه در بزرگسالان جوان . چغندر حاوی مقداری کلسیم است و برخی معتقدند که ممکن است به تقویت استخوان و دندان نیز کمک کند.

چغندر از جمله سبزیجات قدرتمندی است که شایسته جایگاهی ارزشمند در رژیم روزانه شما است. (گرچه رایج ترین نوع چغندر، چغندر قرمز است ، اما انواع دیگری نیز موجود است.)