۰ نفر

تسکین درد آرتروز: خطرات و فواید آن

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰
کد خبر: 531930
تسکین درد آرتروز: خطرات و فواید آن

اگر آرتروز (OA) باعث درد شما می‌شود، مجبور نیستید پوزخند بزنید و آن را تحمل کنید. انواع مختلفی از داروها و سایر روش‌های درمانی می‌توانند درد شما را تسکین دهند. آن‌ها ممکن است به طور کامل شما را از درد خلاص نکنند، اما اغلب می‌توانند به‌اندازه کافی برای انجام کارهایی که می‌خواهید و باید انجام دهید، درد را کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ انواع مختلفی از داروها برای انتخاب وجود دارند، اما مانند همه داروها، هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در مورد آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهتر است.

درمان‌های بدون دارو

درمان‌های غیر دارویی اولین گزینه برای تسکین درد OA است. آن‌ها فواید زیادی دارند و در صورت استفاده ، خطرات کمی نیزدارند. حتی اگر به دارو نیاز داشته باشید، ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز مهم است.

ورزش ، درد و سفتی مفاصل را برطرف می‌کند. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به OA زانو نشان داد که ورزش مانند داروهای ضد درد و ضدالتهاب مؤثر است. اما باید مرتباً این کار را انجام دهید. مانند اکثر درمان‌ها، اگر ورزش مداوم نباشد، مزایای آن از بین می‌رود.

برنامه  شما باید شامل تمرینات هوازی باشد تا قلب و ریه‌های شما را قوی نگه دارد. گزینه‌های خوب کم ضربه، شامل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، تای چی و یوگا هستند.

همچنین تمرینات مقاومتی برای ساختن عضلات خود داشته باشید تا بتوانند از مفاصل شما پشتیبانی کنند و با حرکات کششی انعطاف‌پذیر بمانید. با پزشک خود یا یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید تا مطمئن شوید که نوع ورزش مناسب خود را انجام می‌دهید.

اگر اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن تاثیر زیادی در OA شما ایجاد می‌کند. کاهش وزن فشار موجود در مفاصل، به‌ویژه زانوها و پهلوها را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین درد را تسکین می‌دهد و به مفاصل شما کمک می‌کندتا  بهتر کار کنند. ازدست‌دادن حداقل 10٪ از وزن بدن  می‌تواند درد شما را به نصف کاهش دهد.

وسایل کمکی برای راه‌رفتن، مانند عصا، و زانوبند نیز به شما کمک می‌کنند، به‌خصوص اگر زانوی شما از تراز خارج باشد. آتل می‌تواند به OA شست کمک کند. از پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد هر وسیله دیگری که می‌تواند کمک کند سؤال کنید.

داروهای مسکن بدون نسخه (OTC)

داروهای تسکین‌دهنده درد که می‌توانید از داروخانه خریداری کنید، مانند استامینوفن (مانند Tylenol) و داروهای NSAID (مانند Advil یا Motrin)، معمولاً آسان تهیه می‌شوند و هزینه زیادی ندارند.

استامینوفن می‌تواند درد خفیف آرتروز را تسکین دهد. اما شما باید آن را با دقت مصرف کنید. بسیاری از انواع دیگر داروها نیز دارای استامینوفن هستند، بنابراین مصرف بیش از حد آن بدون درک آن آسان است. اطمینان حاصل کنید که بیش از 3000 میلی‌گرم در روز مصرف نمی‌کنید.

NSAID هم تورم را کاهش می‌دهد وهم درد را تسکین می‌دهد. اکثر افراد سالم می‌توانند بدون هیچ مشکلی با خیال راحت آن‌ا را برای مدت کوتاهی مصرف کنند. اما NSAID  می‌تواند احتمال بروز حمله قلبی، سکته، فشارخون و بیماری کلیوی را افزایش دهد. FDA می‌گوید افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند باید مراقب استفاده از NSAID باشند زیرا این امر احتمال ابتلا به حمله قلبی دیگر را افزایش می‌دهد.

همچنین، NSAID معده شما را از ایجاد موادی که از اسیدها محافظت می‌کند، بازمی‌دارد. بعد از مدت‌ها، برخی از افراد می‌توانند عوارض جانبی مانند تحریک معده و خونریزی داشته باشند. پزشک شما ممکن است برای محافظت از معده شما دارویی را توصیه کند که اسید معده را کاهش می‌دهد.

اگر بالای 65 سال دارید، دوزهای بیشتری NSAID مصرف می‌کنید، مدت طولانی آن‌ها را مصرف می‌کنید یا از داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌کنید، احتمال عوارض جانبی بیشتر است.

سایر مسکن‌های OTC

همراه با داروها، مکمل‌ها و کرم‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای تسکین درد آرتروز از داروخانه خریداری کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به OA از مکمل‌های گلوکوزامین و کندرویتین استفاده می‌کنند. برای کسانی که دچار زانودرد OA متوسط تا شدید هستند، ترکیبی از این دو ممکن است دردها را تسکین دهند، اگرچه مطالعات پزشکی اثبات روشنی برای کمک قابل‌توجه آن‌ها نشان نداده است. اگر ترجیح دادید آن را امتحان کنید، حداقل 3 ماه آن را مصرف کنید تا اینکه تصمیم بگیرید که آیا کمک می‌کند.

به نظر نمی‌رسد که هیچ عارضه جانبی عمده‌ای از مکمل‌های گلوکوزامین و کندرویتین وجود داشته باشد، اما از آنجا که این‌ها مکمل هستند، FDA آن‌ها را مانند داروها تنظیم نمی‌کند. این بدان معناست که اطمینان از محتوا و کیفیت مکمل‌هایی که در فروشگاه‌ها می‌بینید سخت است.

اگرچه هنوز کاملا مشخص نیست، اما یک مطالعه نشان داده که استفاده طولانی‌مدت از مکمل‌های روغن ماهی باعث بهبود درد و عملکرد می‌شود.

کرم‌های پوستی ساخته شده از کپسایسین، عصاره فلفل چیلی، ممکن است به تسکین درد خفیف آرتروز کمک کنند. هنگامی‌که آن را روی پوست خود می‌مالید ممکن است احساس سوزش  خفیف داشته باشید، اما معمولاً با گذشت زمان محو می‌شود.

کمپرس سرد یا گرم روی مفصل دردناک چند بار در هفته نیز ممکن است باعث بهبود درد، تورم و دامنه حرکت شود. سرما درمانی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا بلافاصله بعد از ورزش احساس بهتری داشته باشید.

داروهای تجویزی: NSAIDs

برای درمان درد و التهاب آرتروز می‌توانید از پزشک خود بخواهید NSAIDfo تجویز کند - قوی‌تر از آن‌هایی که بدون نسخه می‌خرید علاوه بر ایبوپروفن و ناپروکسن، سایر نمونه‌های NSAIDهای تجویز شده شامل دیکلوفناک (کامبیا، کاتافلام، ولتارن)، اتودولاک (لودین)، ملوکسیکام (موبیک) و پیروکسیکام (فلدن) هستند.

مانند NSAIDهای بدون نسخه، مصرف این داروها برای مدت طولانی ممکن است عوارض جانبی جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و تحریک معده و خونریزی را برای برخی از افراد، به‌ویژه در افراد مسن ایجاد کند.

اگر روزانه آسپرین مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود درمورد اینکه آیا مصرف سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای شما بی‌خطر است صحبت کنید.

NSAID که روی پوست خود می‌مالید، مانند کرم دیکلوفناک، برای آرتروز دست و زانو نیز به خوبی کار می‌کنند و نسبت به قرص‌هایی که می‌بلعید، احتمال عوارض جانبی کمتری دارند.

نوع دیگر NSAID سلکوکسیب (Celebrex) است. درد و همچنین سایر NSAID را تسکین می‌دهد و همچنین التهاب را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این دارو کمتر باعث خونریزی معده می‌شود. اما مانند سایر NSAID ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و دوزهای بالاتر برای سلامتی خطرناک‌تر هستند.

داروهای افیونی تجویز شده

در موارد خاص، داروهای ضد درد شدید مانند کدئین، هیدروکدون یا اکسی کدون می‌توانند به افراد مبتلا به درد OA کمک کنند. با توجه به عوارض جانبی، پزشکان آن‌ها را فقط برای کسانی که درد شدیدی دارند و نمی‌توانند NSAID مصرف کنند یا کسانی که منتظر تعویض مفصل هستند تجویز می‌کنند.

اگر سایر روش‌های درمانی مؤثر واقع نشوند، پزشک ممکن است دارویی مربوط به مواد افیونی به نام ترامادول (اولترام) تجویز کند.

پزشک شما تصمیم می‌گیرد که آیا شما برای درمان درد خود به این داروها نیاز دارید یا خیر. به‌خاطر داشته باشید که اگر مدت‌ها از آن‌ها استفاده کنید، از جمله وابستگی و اعتیاد، می‌توانند برخی عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. بااین‌حال وقتی آن‌ها را دقیقاً طبق دستور مصرف می‌کنید، این تسکین‌دهنده‌های درد می‌توانند ایمن باشند و به‌خوبی در برابر درد کار می‌کنند.

مواد افیونی باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند، در تفکر مشکل ایجادمی کنند و باعث یبوست می‌شوند. هنگام استفاده از این داروها نباید رانندگی کنید و یا با تجهیزات خطرناک کار کنید و در صورت طولانی‌مدت ممکن است لازم باشد از این فعالیت‌ها خودداری کنید.

داروهای تجویز شده: استروئیدها و سیمبالتا

اگر NSAID بدون نسخه یا نسخه‌ای به شما کمک نمی‌کنند، درمان‌های تجویزی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

داروهای استروئیدی با کاهش التهاب درد را تسکین می‌دهند، اما فقط برای مدت کوتاهی کمک می‌کنند. معمولاً آن‌ها را به‌صورت تزریق به مفصل آسیب‌دیده مانند زانوی خود تزریق می‌کنید.

آمپول‌های استروئیدی عوارض جانبی دارند، اما اغلب کمتر از قرص‌ها هستند.  شامل عفونت، واکنش‌های آلرژیک، خونریزی، تغییر رنگ پوست و به‌ندرت، پارگی تاندون در نزدیکی محل سوزن می شوند.

اگر در چندین مفصل OA داشته باشید و سایر درمان‌ها درد شما را تسکین نداده‌اند، دولوکستین (Cymbalta) ممکن است مفید باشد.

تزریق هایالورونان با نسخه

ماده‌ای به نام هیالورونان که بخشی از مایع مفصلی طبیعی شما است، به روان کردن و بالشتک شدن مفاصل کمک می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها به‌درستی کار کنند. تزریق اسید هیالورونیک به مفاصل ممکن است به تسکین درد در برخی از افراد مبتلا به OA خفیف تا متوسط زانو کمک کند.

شایع‌ترین عارضه جانبی دردی است که در آن سوزن وارد می‌شود. نمونه‌هایی از تزریق اسید هیالورونیک شامل Euflexxa و Hyalgan و Orthovisc و Supartz و Synvisc هستند.

اگر OA شما به جایی رسیده است که قادر به انجام کارهایی که می‌خواهید و باید انجام دهید نیستید ، و هیچ یک از گزینه‌های تسکین درد به شما تسکین کافی نمی‌دهد، پس زمان آن رسیده است که در مورد گزینه‌های دیگر مانند جراحی با پزشک خود صحبت کنید.