۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یازده درمان خانگی برای رفع علائم کیست تخمدان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 526412
یازده درمان خانگی برای رفع علائم کیست تخمدان

آیا در رحم یا تخمدان خود احساس خارش دارید و این حس اذیتتان می‌کند؟ این احتمال وجود دارد که شما کیست تخمدان داشته باشید. کیست‌های فانکشنال می‌توانند ماهیانه همراه با بخشی طبیعی و معمول از چرخه قاعدگی شما ایجاد شوند. این کیست‌ها نسبتاً شایع هستند و اغلب جای نگرانی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، گفته می‌شود کیست‌های فانکشنال ممکن است گاه‌به‌گاه باعث ناراحتی و بروز درد شوند. همچنین انواع دیگری از کیست‌های تخمدان وجود دارند که ممکن است در نتیجه مسائل پزشکی جدی و خطرناک‌تری ایجاد شوند.

شاید راه‌های درمانی زیر به رفع علائم شما کمک کنند. حتی برخی از این روش‌ها ممکن است اندازه کیست شما را کاهش دهند یا از تشدید و رشد بیش از حد آن جلوگیری کنند. بااین‌حال، برای رفع نگرانی و کسب اطمینان خاطر، علاوه بر کسب شناخت از راه‌های درمانی به تحقیقات بیشتری در زمینه کیست‌های تخمدان نیاز خواهد بود.

اگرچه ممکن است بتوانید کیست‌های خود را با روش‌های خانگی درمان کنید، فراموش نکنید که دارو‌های گیاهی و سایر اقدامت خودمراقبتی نمی‌توانند جایگزین برنامه درمانی تجویزشده توسط پزشک باشند. پس به توصیه‌های پزشک خود توجه داشته باشید و خودسرانه راه درمانی را جایگزین دستورات پزشکی نکنید.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی بود؟

شاید از وجود کیست تخمدان خودآگاه باشید و شاید هم اصلاً ندانید که در رحمتان کیست‌هایی شکل‌گرفته‌اند. بسیاری از کیست‌ها هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است بدون طی شدن فرایند‌های درمانی از بین بروند. اما این احتمال وجود دارد که کیست‌های بزرگ منجر به درد لگن، پرشدن شکم یا نفخ شوند.

در صورت بروز موارد زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید لگن
  • درد ناگهانی در شکم
  • درد همراه با تب
  • درد همراه با استفراغ

انواع شوک، سرد و‌تر شدن پوست، تنفس سریع، سبکی سر و احساس ضعف

علائم مذکور بیانگر پارگی کیست است. پارگی کیست احتمال شکل‌گیری کیست‌های بزرگ را افزایش می‌دهد.

گاهی اوقات علائم بالا نشانه پیچ‌خوردگی تخمدان است. پیچ‌خوردگی با بزرگ شدن کیست اتفاق می‌افتد. گسترش یافتن کیست می‌تواند با پیچش‌های دردناک، جریان خون را در تخمدان‌ها کاهش دهد.

 پارگی کیست و پیچش تخمدان می‌تواند منجر به آثار و عوارض جدی از جمله درد شدید و خونریزی داخلی شود. در صورت مشاهده علائم فوق بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

1. از دارو‌های مسکن درد بدون نسخه (OTC) استفاده کنید

دارو‌های مسکنی که در داروخانه‌های محلی پیدا می‌شوند شاید به طور موقت به فروکش کردن درد کیست تخمدان کمک کنند. بسیاری از این دارو‌ها را می‌توانید بدون نسخه پزشک خریداری کنید. ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve)، و استامینوفن (Tylenol) از جمله مسکن‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌های نزدیک محل زندگی‌تان تهیه کنید.

2. برای کاهش گرفتگی عضلات از گرمادرمانی استفاده کنید

پد گرم‌کننده گزینه پیشنهادی دیگری است که می‌تواند به کاهش درد کیست و گرفتگی‌های دوران قاعدگی کمک کند. استفاده از بطری آب گرم یا پد حرارتی در زیر شکم شاید به‌اندازه استفاده از دارو‌های مسکن مؤثر واقع شود. شما می‌توانید پد‌های گرمایشی و برقی را بصورت آنلاین یا از داروخانه و فروشگاه نزدیک محل زندگی‌تان پیدا و خریداری کنید.

حتی می‌توانید پد گرمایشی را در خانه خودتان درست کنید. کافی است پس از غوطه‌ور کردن یک حوله دستی در آب، آن را در یک کیسه بزرگ پلاستیکی و بسته به حالت فشرده قرار دهید و برای مدت دو دقیقه ماکروویو کنید. حواستان باشد که کیسه هنگام ماکروویو شدن باز باشد. بعد از اینکه آن را با دقت کافی از ماکروویو خارج کردید، کیسه را ببندید، آن را در حوله دیگری بپیچید. با انجام‌دادن این مراحل، گرمای حاصل باید حدود بیست دقیقه ماندگار بماند.

3. برای کمک به شل شدن عضلات و سهولت گرفتگی‌ها، حمام نمک اپسوم (espom) را امتحان کنید

استحمام نمک و استحمام با آب گرم روش‌های مؤثری در فرایند رفع گرفتگی‌ها به شمار می‌آیند. گرما می‌تواند درد ناشی از کیست یا گرفتگی‌های عضلات را کاهش دهد. افزودن نمک‌های اپسوم—سولفات منیزیم—به آبی که برای استحمام استفاده می‌شود، می‌تواند تسکین درد را به سطح بالاتری برساند. نمک‌های اسپم سال‌هاست که برای تسکین درد عضلات و سایر درد‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بسته‌های نمک اپسوم را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید. وان حمام خود را آماده کنید و آب دو فنجان نمک اپسوم اضافه کنید. حدود بیست دقیقه صبر کنید تا نمک کاملاً در آب حل شود.

4. از بادام که سرشار از منیزیم است در میان وعده‌هایتان استفاده کنید

بادام مقادیر زیادی منیزیم دارد و می‌تواند در رفع ناراحتی‌های جسمانی بسیار مفید باشد. در هر 100 گرم بادام خام، حدود 270 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. به همین خاطر اسم بادام را در بسیاری از لیست‌های «آنچه باید در دوران قاعدگی بخورید» پیدا خواهید کرد. در مطالعات و تحقیقات رسمی و معتبر نشان داده می‌شود که مکمل رژیم غذایی شما با منیزیم به ازبین‌رفتن و تسکین درد‌های مزمن کمک شایانی خواهد کرد.

بادام

اکثر افراد می‌توانند بادام را بدون هیچ دردسر یا فعل و انفعالی مصرف کنند. با بادام می‌توانید میان وعده‌های خوبی درست کنید تا غذای ساده اما مقوی بخورید. بادام وقتی روی سالاد پاشیده شود طعم عالی ایجاد می‌کند. بااین‌حال، اگر به آجیل‌های درختی حساسیت دارید، از این امتحان کردن پیشنهاد صرف‌نظر کنید.

5. برای تسکین گرفتگی عضلات از مکمل‌های دونگ کوآی استفاده کنید

شاید شنیده باشید که ریشه دونگ کوآی می‌تواند به گرفتگی قاعدگی و درد کمک کند. این داروی باستانی چینی اغلب در مکمل‌ها یافت می‌شود یا در چای‌ها گنجانده می‌شود. بااین‌حال، محققان و مطالعات در مورد تأثیرات این گیاه شک و شبهه‌هایی دارند.

دمنوش دونگ کوآی

عده‌ای از محققان در یک مطالعه دریافتند که این گیاه در مبارزه با گرگرفتگی‌ها بی‌اثر است. مسلماً در مورد آثار این ریشه و همچنین سایر راه‌های درمانی و مکمل‌های جایگزین تحقیقات بیشتری لازم است.

در موقعیت‌های زیر نباید از دونگ کوآی استفاده کنید:

  • دوران بارداری
  • دوران شیردهی
  • رنج بردن از اختلال لخته شدن خون
  • دوران مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون

مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی‌شوند، بنابراین باید آن‌ها را فقط از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید. دستورالعمل‌های دوز روی برچسب‌های راهنما را حتماً مطالعه کنید و مطابق آن‌ها پیش بروید.

6. برای کمک به افزایش آرامش و کاهش اضطراب، چای بابونه بنوشید

گرم و آرام شدن به یک لیوان چای بابونه هم گزینه پیشنهادی و کاربردی است که می‌توانید امتحانش کنید. بابونه گیاهی است که از دوران باستان مورداستفاده‌های متعددی قرار گرفته. خاصیت ضدالتهابی این گیاه به رفع گرفتگی عضلات و جلوگیری از اوج گرفتن اضطراب و نگرانی کمک می‌کند. علاوه بر این آثار کاربردی، بابونه امکان استراحت شبانه بهتر و آسوده‌تری را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر بابونه این است که به‌راحتی می‌توانید آن را در فروشگاه‌های مواد غذایی محلی یا سایت‌های خرید آنلاین پیدا کنید.

دمنوش بابونه

برای مصرف چای‌های کارخانه‌ای و بسته‌ای که در فروشگاه‌ها خریداری می‌شوند، کافی است آب را بجوشانید و کیسه چای خود را برای چند دقیقه درون لیوان قرار دهید. بسیاری از چای‌ها روی بسته‌بندی دستور‌العمل‌های مصرف را دارند.

شما می‌توانید با استفاده از گل بابونه چای تازه درست کنید. برای یک وعده به موارد زیر احتیاج دارید:

سه الی چهار قاشق چایخوری گلبرگ‌های بابونه

یک شاخه نعناع

یک فنجان آب جوش

مواد خود را در یک لیوان باهم ترکیب کنید و بعد از گذشت پنج دقیقه، چای را از صافی عبور دهید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

7. برای کمک به کاهش التهاب و تسکین درد، چای زنجبیل بنوشید

چای زنجبیل یکی دیگر از گزینه‌های گیاهی برای تسکین طبیعی درد و گرفتگی است. چای زنجبیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و ضد سرطان است. در یک پژوهش علمی نشان داده می‌شود که زنجبیل رشد سلول‌های سرطانی تخمدان را متوقف کرد و محققان با این مطالعه به این نتیجه رسیدند که مصرف زنجبیل در رژیم غذایی ممکن است از سرطان تخمدان پیشگیری کند یا حتی به روند درمانی آن کمک کند.

دمنوش زنجبیل

چای زنجبیل را هم مثل چای بابونه می‌توانید در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی یا به‌صورت آنلاین پیدا کنید. فرایند آماده‌کردن چای زنجبیل بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چای کیسه‌ای زنجبیل را چند دقیقه در آب جوشیده قرار دهید و سپس از نوشیدن آن لذت ببرید. اگر طعم زنجبیل به‌تنهایی برایتان ناخوشایند است، اضافه‌کردن آب‌لیمو را به چای در نظر داشته باشید.

برای تهیه چای زنجبیل تازه در خانه مراحل زیر را انجام دهید:

یک‌تکه زنجبیل پنج سانتی‌متری را پوست بگیرید و برش دهید.

زنجبیل در دو فنجان آب به مدت ده دقیقه بجوشانید.

سپس، آن را ازروی حرارت بردارید و طعم‌دهنده‌های همراه مثل عسل یا شیره‌های دلخواهتان را به چای اضافه کنید تا مزه بهتری پیدا کند.

چگونه علائم کیستی را در درازمدت کاهش دهیم؟

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در خانه امتحان کنید تا در درازمدت به بهبودی کیست‌های تخمدان کمک کنند. این روش‌های درمانی شاید به کاهش اندازه کیست کمک کرده و حتی از عود مجدد آن جلوگیری کنند اما هنوز تحقیقات لازم و کافی برای حمایت و تأیید این روش‌ها صورت نگرفته است.

با احتیاط و آگاهی مراقب علائم خود باشید و پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهید

8. رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

تغذیه شما اثرات زیادی بر رشد کیست‌ها می‌گذارد. برای مثال، برخی از زنان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) مبتلا می‌شوند. این سندرم باعث بروز تغییراتی مثل قاعدگی نامنظم یا منوره و تشکیل چندین کیست در تخمدان می‌شود.

حدود پنجاه‌درصد از زنان مبتلا به پلی‌کیستیک از اضافه‌وزن یا چاقی رنج می‌برند. شاید ارتباطی میان مقاومت‌های انسولین وجود داشته باشد که کاهش وزن و ازبین‌رفتن پلی‌کیستیک را سخت می‌کند.

در نتیجه، باتوجه‌به اثراتی که تغذیه بر رشد کیست‌ها می‌گذارد، شاید بخواهید از مصرف غذا‌هایی که به مقاومت انسولین کمک می‌کنند خودداری کنید. این مواد شامل کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذا‌های کاملاً فرآوری شده می‌شود:

نان سفید

سیب‌زمینی

هر چیزی که با آرد‌های سفید درست شود

شیرینی، دسر، کلوچه و سایر غذا‌های شیرین

به‌جای مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های فرآوری شده، سعی کنید غذا‌هایی را بخورید که به تنظیم وزن و مبارزه با مقاومت انسولین کمک می‌کنند.

گزینه‌های غذایی سالم عبارتند از:

  • غذا‌های سرشار از فیبر، از جمله کلم بروکلی، سبزیجات، بادام، توت و کدو
  • پروتئین‌های بدون چربی، از جمله ماهی و مرغ
  • غذا‌ها و ادویه‌های ضدالتهاب، از جمله گوجه‌فرنگی، زردچوبه، کلم‌پیچ، روغن زیتون و بادام

اگر در کاهش وزن یا مدیریت رژیم غذایی خود مشکلاتی دارید، از پزشک خود کمک بگیرید یا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.  

9. برای کمک به تنظیم قاعدگی مکمل کوهوش سیاه را در نظر بگیرید

ممکن است برخی از گیاهان و گیاهان دارویی به آرام شدن درد‌ها و رفع برخی از مشکلات دوران قاعدگی کمک کنند. بومیان آمریکا و مهاجران اروپایی از گیاه کوهوش یاه برای حمایت از سلامت عمومی باروری استفاده می‌کردند. در دوران مدرن و کنونی، از این گیاه اغلب برای کمک به رفع علائم مرتبط با یائسگی استفاده می‌شود. چنین علائمی عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • عرق کردن در شب
  • تپش قلب
  • مشکلات خواب
  • تحریک‌پذیری و زودرنج بودن

برای کسب اطمینان از اینکه این گیاه به رفع شدن مشکلات ناشی از کیست تخمدان کمک می‌کند یا نه، به تحقیقات گسترده‌تری لازم است.

کوهوش سیاه ممکن است عوارض جانبی مثل ناراحتی معده و بثورات پوستی ایجاد کند. مراقب باشید، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد کوهوش سیاه قابلیت آسیب‌رسانی به کبد را دارد. مطالعات دیگر هم به طور قطعی از خواص درمانی فرض‌شده در این گیاه پشتیبانی نمی‌کنند. کوهوش سیاه ممکن است بین آثار دارو‌ها تداخل ایجاد کند. قبل از استفاده از این گیاه، حتما با پزشک صحبت کنید زیرا در حال حاضر تحقیقاتی که راجع به این گیاه صورت‌گرفته محدود و غیر قابل‌اطمینان است.

10. برای حفظ تعادل میزان هورمون‌ها، بذر کتان آسیب شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

بسیاری از راه‌های ساده درمانی در خانه و آشپزخانه‌تان پیدا می‌شود و شما از وجود آن‌ها بی‌خبرید. بذر کتان یکی از این مواد مؤثر است که سطح آندروژن بدن را کاهش می‌دهد. بالارفتن سطح آندروژن در بدن زنان اغلب به‌خاطر وجود سندرم پلی‌کیستیک (PCOS) است.  

در پژوهشی علمی، یک خانم 31 ساله مبتلا به PCOS، رژیم غذایی خود را با مصرف روزی 30 گرم بذر کتان تغییر داد. طی چهار ماه، سطح آندروژن و همچنین سطح تستوسترون بدن او کاهش یافت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دانه‌های کتان قابلیت تنظیم عملکرد هورمون‌ها را دارند.

اطلاعات حاصل از این مطالعه محدود است زیرا فقط یک وجه از خواص و اثرات بذر کتان را بررسی کرده. تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور قطعی مشخص شود بذر کتان می‌تواند به کیست تخمدان کمک کند یا نه. در عین حال، دانه‌های کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 هستند و می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. شاید با توجه به سلایق خود، سعی کنید دانه‌های کتان را روی سوپ بپاشید، آن‌ها را در آب‌میوه‌ها قرار دهید یا حتی به رژیم غذایی خود روغن بذر کتان را اضافه کنید.

مصرف روزانه بذر کتان به طور کلی بی‌خطر است. یادتان باشد که قبل از افزودن هرگونه مکمل به رژیم غذایی، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از او مشورت بگیرید.

11. برای حفظ تعادل میزان هورمون‌ها، مکمل‌های ریشه ماکا را در نظر داشته باشید

ریشه ماکا گیاهی است که در آند رشد می‌کند. در اوایل سال 2000 به‌خاطر فواید و آثار مثبتی که برای خانم‌ها در دوره یائسگی داشت، موردتوجه مردم قرار گرفت. باور بر این است که این گیاه می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌های بدن کمک بسزایی کند.

مطالعه علمی نشان می‌دهد زنانی که ماکا را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، پس از مدتی باور داشتند که حس بهتری در زندگی‌شان جریان یافته است. ناراحتی‌هایی که داشتند، از جمله علائمی مثل گرگرفتگی، تعریق شبانه، تپش قلب و احساس افسردگی، همگی پس از مصرف این گیاه کاهش‌یافته بودند.

آیا ریشه کاما می‌تواند از بروز کیست تخمدان جلوگیری یا به درمان آن کمک کند؟ شاید. بدون شک، تحقیقات بیشتری لازم است اما به طور کلی می‌توان گفت مصرف ماکا و افزودن آن به رژیم غذایی شما بی‌خطر است. افراد زیادی از ماکا در آب‌میوه‌ها یا حتی قهوه خود استفاده می‌کنند.

ماکا را می‌توانید به صورت کپسول یا پودر خریداری کنید. مقدار مصرف ماکا با توجه به شرایط بدنی هر شخص فرق می‌کند؛ بنابراین حتماً دستورالعمل و نکات راهنما را روی برچسب بسته‌بندی بخوانید.

عوارض جانبی بالقوه و خطرناک استفاده از دارو‌های گیاهی

قبل از افزودن گیاهان، گیاهان دارویی، و سایر مکمل‌ها به برنامه غذایی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. شاید مصرف بعضی از گیاهان با دارو‌هایی که مصرف می‌کنید تعامل داشته باشد یا برعکس، شاید مصرف گیاه بخصوصی در روند اثرگذاری دارو‌های مصرفی‌تان تداخل و عوارض جانبی ایجاد کند. در چنین شرایطی، پزشک شما را در انتخاب مواد غذایی مناسب کمک می‌کند. همچنین، پزشک می‌تواند دوز‌های مناسب مصرف گیاهان و مکمل‌ها را برایتان مشخص کند و دستورالعمل‌های مفید دیگری به شما پیشنهاد دهد.

سازمان‌های تولید و تنظیم استاندارد‌های مواد غذایی خواص و اثرات گیاهان دارویی را تعیین و تنظیم نمی‌کنند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از تولیدکنندگان معتبری گیاهان دارویی را خریداری می‌کنید. از کجا بدانید که مکمل مصرفی‌تان بی‌خطر و سالم است؟ شاید در نگاه اول متوجه سالم بودن محصول نشوید. پس حتماً برچسب‌های روی بسته‌بندی‌ها را بخوانید. محصولی که خریداری می‌کنید با حاوی تمام موادی باشد که روی برچسب بسته‌بندی نوشته شده است. مواد ذکر شده روی برچسب باید با چیز‌هایی که در محصول خریداری‌شده وجود دارد مطابقت داشته باشد.

در صورت بروز هرگونه نگرانی در رابطه با مکمل‌ها، دارو‌های گیاهی، و راه‌های درمانی خانگی از پزشک یا داروساز خود راهنمایی بخواهید.

کلام آخر

اقدامات مختلف و کاربردی در خانه می‌تواند شما را در کاهش ناراحتی‌های نشئت‌گرفته از کیست‌های تخمدان و حتی سایر بیماری‌ها کمک کند و با تنظیم میزان هورمون‌ها در درازمدت برای روند بهبودی مفید واقع شود. با این حال، هیچ راه مطمئن و اثبات‌شده‌ای برای جلوگیری از بروز کیست‌ها در زمان آینده وجود ندارد و کیست‌ها ممکن است به طور ناگهانی شکل بگیرند و از بین بروند یا ماندگار شوند.

اگر از علائم شدیدی رنج می‌برید یا با نشانه‌های غیرعادی و ناگهانی مواجه شده‌اید و اضطراب دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود. آن‌ها می‌توانند هرگونه کیست یا مواردی را که ممکن است در تخمدانتان شکل‌گرفته باشد تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا با یک برنامه درمانی متناسب با نیاز‌هایتان بهبودی مطلوب و لازم حاصل شود.

کیست‌های پیشرفته و پیچیده تخمدان: آنچه باید بدانید

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه‌هایی است که روی تخمدان یا داخل آن ایجاد می‌شود. کیست تخمدانی که با مایع مخاط مانند پر شده است یک کیست ساده محسوب می‌شود. اما کیستی که حاوی مواد جامد یا خون باشد، کیست پیچیده نامیده می‌شود.

کیست‌های ساده

کیست‌های ساده بسیار شایع هستند و بانوان زیادی در طول زندگی خود به این نوع کیست‌ها مبتلا می‌شوند. چنین کیست‌هایی زمانی ایجاد می‌شوند که تخمدان نتواند تخمک آزاد کند یا فولیکول موجود در تخمدان پس از آزاد شدن تخمک به رشد خود ادامه دهد. از آنجایی که کیست‌های ساده با چرخه قاعدگی طبیعی شما ارتباط مستقیم دارد و در نتیجه این چرخه‌ها شکل می‌گیرند، با نام کیست‌های فانکشنال نیز شناخته می‌شوند. کیست‌های فانکشنال معمولاً هیچ علائمی ندارند و اغلب اوقات پس از گذشت چند چرخه قاعدگی، به‌صورت خود به خود از بین می‌روند.

کیست‌های پیچیده

کیست‌های پیچیده با چرخه قاعدگی طبیعی ارتباطی ندارند و کمتر شایع هستند. سه نوع کیست پیچیده تخمدان وجود دارد:  

کیست‌های درموئید از سلول‌هایی تشکیل می‌شوند که از زمان تولد در بدن شما وجود داشته‌اند. بدن شما از این سلول‌ها برای تولید بافت پوستی استفاده می‌کند بنابراین ممکن است حاوی چربی، پوست، مو یا حتی دندان باشند.

کیست‌های سیستادنوم‌ها حاوی بافت تخمدان همراه با مایع یا مخاط هستند.

آندرومتریوم‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که سلول‌های مخاط رحم در خارج از محیط رحم، جایی درون یا روی تخمدان رشد کنند.

اکثر کیست‌های تخمدان خوش‌خیم هستند و بدخیم بودن آن‌ها اتفاقی نادر به‌حساب می‌آید. بیشتر کیست‌های خوش‌خیم، کیست‌هایی هستند که قبل از دوران یائسگی ایجاد می‌شوند.

علائم چیست؟

ممکن است کیست‌های کوچک تخمدان داشته باشید اما هیچ علائمی در بدنتان مشاهده نشود. خوب است که از علائم رایج وابسته به کیست‌های تخمدان آگاهی داشته باشید. برخی از این علائم شایع عبارتند از:

  • نفخ یا احساس فشار در ناحیه زیرین شکم
  • درد در ناحیه پایینی شکم
  • حالت تهوع و استفراغ که زمانی ایجاد می‌شود که کیست در حال چرخاندن تخمدان باشد
  • تکرر ادرار زمانی رخ می‌دهد که کیست به اندازه‌ای بزرگ باشد که مثانه را تحت فشار قرار دهد
  • درد ناگهانی و شدید در صورت پارگی کیست

اگر تب، استفراغ یا درد شدید شکم به سراغتان آمد، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی بروید.

اگر آندرومتریوم داشته باشید، علائم زیر در بدنتان مشاهده خواهد شد:

  • قاعدگی‌های دردناک
  • درد هنگام مقاربت
  • ادرار همراه با درد و حرکات غیرعادی روده در دوران قاعدگی
  • خستگی و بی‌حالی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • مشکلات باروری

چه عواملی باعث ایجاد کیست‌های پیچیده تخمدان می‌شوند؟

اغلب نمی‌توان علت شکل‌گیری کیست‌های تخمدان را به طور قطعی تعیین کرد.

کیست‌های فانکشنال با یک مشکل جزئی که اغلب به هورمون‌ها مربوط می‌شود، در چرخه قاعدگی طبیعی ایجاد می‌شوند. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) بیماری است که باعث شکل‌گیری بسیاری از کیست‌های ساده و کوچک تخمدان می‌شود. علت دقیق ابتلا به PCOS اما تحقیقات نشان داده که این بیماری با عدم تعادل میزان هورمون‌ها در ارتباط است.

آندومتریوم در نتیجه بیماری به نام آندومتریوز رخ می‌دهد. این بیماری باعث می‌شود سلول‌های پوششی رحم در محلی خارج از آن، و در تخمدان‌ها رشد کنند.

کیست‌های سرطانی زمانی رشد می‌کنند که سلول‌های جهش‌یافته تخمدان شروع به رشد و تولیدمثل کنند.

چه کسانی در معرض خطر کیست تخمدان قرار دارند؟

تشکیل کیست تخمدان در زنانی که تخمک‌گذاری می‌کنند امری کاملاً شایع و معمول است. بعد از یائسگی، احتمال ابتلا به کیست‌های تخمدان کاهش می‌یابد اما در مقابل، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش پیدا خواهد کرد.

حدود هشت درصد از زنان در دوران یائسگی، کیست‌های بسیار بزرگی دارند که نیاز به درمان یا حتی جراحی خواهند داشت.