۰ نفر

خانه دار شدن فرهنگیان آسان می‌شود؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۲:۰۴
کد خبر: 414606
خانه دار شدن فرهنگیان آسان می‌شود؟

سال هاست که آموزش به دانش آموزان را وظیفه خود می داند، تدریس را دوست دارد اما می‌گوید باید در کنار درسی که می‌دهیم آرامش هم داشته باشیم؛ یکی از مصداق‌های آرامش فرهنگیان، تامین مسکن است، موضوعی که اغلب معلمان اجاره نشین آرزوی آن را دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاید خانه‌دار شدن یکی از آرزوهایی است که هر انسانی می تواند داشته باشد اما بسیاری از معلمان بهترین آرزویشان را تعلیم و تربیت نسل آینده کشور می دانند و در کنار آن، تامین مسکن را از مسئولان می خواهند. این خواسته و مطالبه جدی معلمان فاقد مسکن برای تامین آرامش زندگی شان است.
اگر چه آمار دقیقی از تعداد فرهنگیان فاقد مسکن وجود ندارد اما بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی امضا شد، بارقه ای از امید در دل معلمان رقم خورد تا از این طریق ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان از مسکن بهره مند شوند.
این در حالی است که به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، معیشت معلمان در دستورکار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسکن هستند که باید برای خانه‌دار شدن آنها تلاش کرد.
این تفاهم نامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهم‌نامه تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲ استان کشور است.
یکی از شروط این تفاهم نامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.
افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشند و تاکید بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بیش از ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است. بعد از این چهار گروه، افراد جدیدالاستخدام مشمول می شوند.
همچنین به متقاضیان تسهیلاتی تعلق می گیرد که البته شرایط ساخت، احداث و واگذاری این موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازی است که در هر شهر و استان میزان تنوع وام متفاوت است و بانک عامل مسکن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتی مانند متراژ واحد و وام گام‌های بعدی است که وزارت راه با بانک عامل مسکن آنان را مشخص می‌کند.
اگرچه وزارت آموزش و پرورش نیز وام ثانویه‌ای را برای این موضوع تدوین کرده است که بعد از مشخص شدن افراد، کمک‌های اعطایی و تسهیلاتی از طریق وام ثانویه به افراد تحویل داده می‌شود.
به گفته حاجی‌میرزایی، طبق تفاهم‌نامه ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان، شرایط خوبی برای مسکن‌دار شدن فرهنگیان فراهم می شود و قرار است طی سه سال این واحدهای مسکونی احداث شوند. به همین منظور ۳۵۷ تعاونی مسکن فرهنگیان در این طرح به میدان خواهند آمد و برای این کار بسیج خواهند شد.​
تامین مسکن در سند تحول بنیادین آمده است
به گفته علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در راستای قانون تامین مسکن فرهنگیان و سند تحول بنیادین تکالیفی برای مجموعه دستگاه های دولتی جهت خانه دار کردن فرهنگیان مشخص شده است. در کشور ۹۰۰ هزار فرهنگی داریم که ۱۷۰ هزار فرهنگی فاقد مسکن هستند. ۲۰ هزار از مجموع ۱۷۰ هزار واحد، مسکن روستایی است.

شرایط آموزش و پرورش و فرهنگیان برای مسکن
پس از آغاز به کار سامانه ثبت ‌نام فرهنگیان فاقد مسکن، به آدرس اینترنتی maskan.medu.ir و ثبت‌ نام افراد واجد شرایط، سؤالات متداولی مطرح‌ شد که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش ‌و پرورش با جمع‌آوری این سؤالات و پاسخ به آنها، تلاش کرد تا به برخی ابهامات مخاطبان طرح مسکن فرهنگیان پاسخ دهد.
به همین منظور شرایط خانه دار شدن فرهنگیان اعلام شد که بر اساس آن در تمام شهرها و مناطق روستایی بر اساس اعلام نیاز آموزش و پرورش این واحدها ساخته و زمین مورد نیاز آن نیز از محل اراضی و املاک مازاد آموزش ‌و پرورش تأمین می شود و در مناطقی که آموزش‌ و پرورش زمین نداشته باشد، وزارت راه و شهرسازی به استناد بند ۳ تعهدات مکلف به تامین اراضی است. با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی مسکن و اراضی طرح اقدام ملی که مسکن معلمان نیز جزو همین طرح است از اراضی منابع طبیعی تأمین خواهد شد.
همچنین وزارت راه و شهرسازی به استناد بند ۱ تعهدات مکلف شده در اسرع وقت نسبت به تغییر کاربری اراضی به مسکونی در کمیسیون ذیربط طبق ضوابط اقدام می کند. واگذاری زمین در این طرح به صورت انفرادی نیست و صرفا گروهی است و پس از تامین طبق ضوابط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازندگان حرفه‌ای و صلاحیت‌دار قرار می‌گیرد.
همچنین طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش سازوکار عملیات احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی طبق بند ۷ وظایف کارگروه تفاهم ‌نامه در قالب مشارکت با بخش خصوصی و تعاونی است، بر اساس الگوی مصرف مسکن زمین این واحدها بین ۷۵ تا ۱۰۰ مترمربع و به ‌تناسب شهرها و مناطق متغیر خواهد بود.
با توجه به اینکه مقرر است واحدهای مسکونی فرهنگیان در چارچوب طرح اقدام ملی مسکن احداث شود و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی این طرح را بدون احتساب قیمت زمین به ‌طور متوسط بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان در کلان‌شهرها و شهرهای جدید برآورد کرده است، به نظر نمی‌رسد این قیمت برای متقاضیان فرهنگی فراتر رود ضمن اینکه هنوز قیمت قطعی که به عوامل متعددی ازجمله متراژ، تعداد طبقات، نوع مصالح ساختمانی، نیروی کار بستگی دارد، نهایی نشده است.
نقدینگی و آورده متقاضی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان پیش‌ بینی ‌شده است. طبق اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد وام «طرح اقدام ملی مسکن» برای یک واحد مسکونی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ تسهیلات به طرح تأمین مسکن فرهنگیان هم تخصیص خواهد یافت. همچنین مدت بازپرداخت تسهیلات ۱۲ سال (۱۴۴ ماه) و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد است. تمام کارکنان شاغل رسمی، پیمانی و قراردادی و بازنشستگان که فاقد مسکن هستند شامل این موضوع می شوند.
اینکه آیا معلمان حق التدریس مشمول مزایای طرح مسکن فرهنگیان می شوند نیز طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، صرفا به آن دسته از معلمان حق‌التدریس دارای کد پرسنلی اختصاص داده می شود که در سیستم حقوق و دستمزد آموزش‌وپرورش و احراز سایر شرایط، امکان ثبت‌نام در سامانه مسکن فرهنگیان را خواهند داشت.
سایر نیروهای حق‌التدریسی که با آموزش ‌و پرورش همکاری دارند و عمدتا هم از کارکنان شاغل سایر دستگاه‌ها و ترجمان‌ های دولتی یا غیردولتی به‌ جز آموزش‌ و پرورش هستند و اطلاعات آنها در سیستم آموزش ‌و پرورش تعریف ‌نشده است، از مزایای طرح محروم خواهند بود. در هر صورت اولویت واگذاری با گروه‌های هدف است.
البته سرباز معلمان با توجه به اینکه فاقد کد شناسه و کارکنانی هستند و تعهد رسمی با وزارت آموزش ‌و پرورش ندارند، امکان برخورداری از مسکن معلمان را ندارند.

فرهنگیان با چه شرایطی می توانند متقاضی مسکن شوند
شرایط فرهنگیان برای مسکن به این شرط است که خود، همسر و افراد تحت ‌تکفل وی باید فاقد مسکن باشند و تاکنون از امکانات دولتی (زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای) استفاده نکرده باشند. باید متاهل یا سرپرست خانوار بوده و پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا داشته باشند.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی و قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن، فقط بانوان خودسرپرست به‌ شرط داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند متقاضی باشند اما همکاران فرهنگی مرد مجرد مشمول این تفاهم ‌نامه نخواهند بود.
ملاک تعیین و اثبات ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا می‌تواند یک یا تلفیقی از موارد ارائه قرارداد اجاره منزل مسکونی دارای کد رهگیری، ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا و تأییدیه اداره کل آموزش‌وپرورش استان (گواهی تحصیلی فرزندان و گواهی اشتغال، حکم کارگزینی) باشد.

ارائه تسهیلات بانکی به فرهنگیان 
همچنین از محل تفاهم ‌نامه با بانک ملی ایران نسبت به تزریق وام در قالب تسهیلات ثانویه خرید و احداث مسکن از ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به ‌صورت انفرادی یا زوجین فرهنگی در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، شهرهای پرجمعیت و سایر شهرها با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله کارسازی شده است.
آن دسته از فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده شهرها که تمایل به تخریب و نوسازی بنای ملک شخصی خود را دارند، می‌توانند از تسهیلات حمایتی این بخش و تسریع در صدور مجوزها از سوی شهرداری منطقه با هماهنگی آموزش ‌و پرورش بهره‌مند شوند.
همچنین وزارت آموزش و پرورش اولویت واگذاری مسکن پس از اعلام افراد واجد شرایط را به زنان سرپرست خانوار، کارکنان بالای ۲۰ سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی، بازنشستگان و سایر افراد واجد شرایط اعلام کرده است.

دنبال همکاری با بانک ملی ایران در راستای خدمات‌رسانی به فرهنگیان هستیم
علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و منابع وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به قرارداد جدید با بانک ملی درباره وام ‌های مرابحه و وام خرید و احداث مسکن، اظهار داشت: امیدواریم مبالغ این وام‌ ها افزایش پیدا کند و با توجه به تفاهم ‌نامه احداث ١٧٠ هزار واحد مسکونی با وزارت راه و شهرسازی، این وام ها می ‌توانند شکل جدیدی به خود بگیرند.
وی تاکید کرد: پس از عقد تفاهم‌نامه با بانک ملی رقم وام را اعلام می‌کنیم که در این قرارداد جدید سقف وام‌ها افزایش پیدا کرده و عدد سود همان ١٣ درصد باقی‌مانده است.

اعلام اسامی تایید شده فرهنگیان فاقد مسکن تا ۱۵ بهمن
گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: قرار است اسامی تایید شده فرهنگیان فاقد مسکن تا ۱۵ بهمن اعلام شود، اکنون اسامی را از ۳۲ استان احصا و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است و به صورت مداوم با آنها برای پالایش، پیرایش و ویرایش اطلاعات در ارتباط هستیم.
وی اضافه کرد: بخشی از کار توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی شده است ولی تا زمانی هر سه مقطع انجام نشود، اعلام نهایی نمی‌شود و قول داده‌اند که تا ۱۵ بهمن نتیجه نهایی را اعلام کنند.
کریمی فر اضافه کرد: در آخرین جلسه که در کارگروه اقتصاد مسکن در معاونت ساختمان مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، حدود ۴۰۰ هزار نفر برای مسکن ملی ثبت ‌نام کردند و ما هم حدود ۳۰۰ هزار نفر ثبت ‌نام شده داشته ایم و حجم کار آنها بالاست اما اعلام کردند که به صورت قطعی نتیجه ثبت ‌نام شدگان مسکن فرهنگیان را تا ۱۵ بهمن اعلام می‌کنند.
حال با توجه به این همه اقدامات انجام شده، تعداد زیادی از فرهنگیان منتظر دریافت خدمات مسکن هستند که امیدواریم تعداد ۱۷۰ هزار نفر فرهنگی فاقد مسکن به آرزوی دیرینه خودشان برای خرید مسکن دست یابند.
وزارت آموزش و پرورش ۱۵ میلیون دانش آموز دارد که این دانش آموزان توسط حدود یک میلیون معلم تدریس می شوند.