۰ نفر

کمتر از پنج درصد به مسکن مهر منتقل شدند

آخوندی:۱۹ میلیون نفر بدمسکن در کشور داریم

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 178688
آخوندی:۱۹ میلیون نفر بدمسکن در کشور داریم

وزیر راه و شهرسازی جمعیت بدمسکن در بخش های حاشیه ای و بافت فرسوده کشور را 19 میلیون نفر اعلام کرد که حتی پنج درصد آنان (کمتر از 950 هزار نفر) به مسکن مهر منتقل نشده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «عباس آخوندی» مساله امروز ایران را بدمسکنی، حاشیه‌نشینی و کیفیت نازل زندگی عنوان کرد و افزود: از 19 میلیون نفر بدمسکن حتی پنج درصد آنها نیز به مسکن مهر منتقل نشده‌اند؛ یعنی آنهایی که در بافت فرسوده بوده‌اند همچنان در همانجا و افرادی که ساکن بافت‌های حاشیه‌ای شهرها بوده اند، همچنان در همان بافت زندگی می‌کنند.

وی گفت: قصد ندارم راجع به مسکن مهر صحبت کنم، فقط می‌خواهم این توجه را بدهم که این تصور که یکبار دیگر چنین طرح هایی در ایران آغاز می شود غیرممکن است و چنین طرح هایی آغاز نمی شود.

 دولت یازدهم از سال 1392 تا پایان بهمن ماه امسال 800 هزار و سه واحد مسکن مهر را تکمیل و افتتاح کرد و 838 هزار و 574 واحد را به متقاضیان تحویل داد.

به گفته آخوندی، در حاشیه شهر تهران بیش از پنج میلیون نفر زندگی می‌کنند. 40 درصد جمعیت مشهد و نیمی جمعیت بندرعباس نیز حاشیه‌نشین به شمار می روند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سال های 1385 تا 1390 شمار خانه‌های خالی از 630 هزار دستگاه به یک میلیون و 650 هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.

آخوندی تاکید کرد کمتر مهندسی در کشور با بدمسکن‌ها زندگی کرده و سعی دارد مساله آنها را حل کند و افزود: معمولا همه علاقه مندند دولت یکسری طرح های بزرگ تعریف کند و مهندسان به کار گرفته شوند که با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و ایران اساسا چنین اتفاقی در آینده کشور رخ نمی دهد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درک من این است که مدتی است ما مهندسان کمتر مساله حل می‌کنیم و این عادت کردن به استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری بیشتر ما را به تحصیل‌داران بانک شبیه کرده است که یکسری کار تکراری می‌کنند.

وی افزود: بودجه دولت در سال 1396، سه بیلیارد و 200 هزار میلیارد ریال (320 هزار میلیاردتومان) است و کل رقمی که در بودجه برای فعالیت‌های عمرانی پیش‌بینی شده، 600 هزار میلیارد ریال است که 50 درصد آن نیز به طور معمول تخصیص داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم این رقم‌ها برای توسعه ایران رقم‌های اندکی است و بنابراین باید کاهش نقش دولت در تزریق پول در جامعه را بپذیریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یقین کنید نقش دولت در آینده هر روز از نظر تزریق پول در جامعه کاهش می‌یابد و پمپاژ پول از سوی دولت در جامعه، از اساس امکانپذیر نیست.

 بررسی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد از زمان آغاز طرح مسکن مهر در کشور تا پایان بهمن ماه امسال یک میلیون و 810 هزار و 204 واحد تکمیل و افتتاح شد که سهم دولت یازدهم 44 درصد است.

همچنین تاکنون یک میلیون و 528 هزار و 492 واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شد که 838 هزار و 574 واحد آن با سهم 55 درصد به دولت تدبیر و امید مربوط می شود.

تا پایان بهمن ماه برای یک میلیون و 134 هزار و 646 واحد مسکن مهر سند صادر شده است که 54 درصد آن (610 هزار و 193 واحد) در دولت یازدهم ثبت شد.