۰ نفر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد؛

کودکان کار نیازمند اقدامات عملی مسئولین هستند

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱
کد خبر: 606896
کودکان کار نیازمند اقدامات عملی مسئولین هستند

کودکان کار و زباله گرد معضلی که این روزها چهره شهر را زشت کرده است. این کودکان که تاوان بی درایتی ها در زمینه جمع آوری زباله ها را پس میدهند، نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستند مسئولین که خود اذعان می کنند در رابطه با این کودکان و مسئله جمع آوری زباله ها از سطح شهر و تفکیک آنها برای بازیافت کوتاهی کرده‌اند. باید توجه داشت که رفع کامل و اساسی این معضل نیازمند بهبود شرایط اقتصادی و رفع بیکاری است، اما همزمان نباید نقش موسسات مردم نهاد را در رفع نیازهای حداقلی این اقشار جامعه از جمله سرویس‌های بهداشتی و حمام نادیده گرفت.

اقتصاد آنلاین - پرهام کریمی؛ کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این باره گفت: تلاش برای حل این مشکلات پیش پا افتاده فقط بازی با معلول است و باید در پی حل اساسی مشکلات اقتصادی و بیکاری بود البته قبول دارم موسساتی که مسئولیت حل مشکلات اساسی و به تعبیر دیگری پیش پا افتاده این کودکان و زباله گرد آن را برعهده دارند در انجام مسئولیت خود کوتاهی کرده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: حتی با وجود شرایط بد اقتصادی، تورم، بیکاری و سایر مشکلات نمی‌توان از کوتاهی این موسسات در زمینه کمک به این کودکان چشم پوشی کرد. 

او همچنین بیان کرد که اربابان گاراژ هایی که مسئولیت جمع آوری زباله‌ها و تفکیک آنها را بر عهده دارند از نظارت این موسسات خارج هستند و باید برای حل این معضل فکری اساسی کرد. 

سرمدی با اظهار بی اطلاعی از اتفاقاتی که برای برخی از موسسات مردم نهاد می‌افتد همچون تعطیل شدن برخی از آنها به دلایلی همچون سیاه‌نمایی یا جو سازی، تصریح کرد: باید موسسات دولتی و غیردولتی برای رفع هرچه سریعتر مشکلات کودکان کار اقدامی عملی انجام دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین موازی‌کاری در بین موسساتی که وظیفه رسیدگی به این معضل را بر عهده دارند را یکی از دلایل ناکامی در رفع این معضل دانست.

وی با اشاره به اینکه مجلس وظیفه نظارتی خود را در این زمینه تا حد قابل قبولی انجام داده است، افزود: اما موسساتی که مسئولیت اجرایی کردن قوانین را بر عهده دارند، از انجام وظایف خود کوتاهی و در حد اعلام گزارش، عمل کردند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون حل معضلات اجتماعی، اقداماتی همچون تعطیلی گاراژها و جمع آوری کودکان کار اندک درآمد این کودکان را قطع می‌کنند و بدون داشتن جایگزین مناسب یا کاری در شأن این کودکان فقط مشکلی به مشکلات دیگر این خانواده‌ها می‌افزایند.