۰ نفر

لوازم خانگی وارداتی دوباره به بازار می آید؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۱۵
کد خبر: 561735
لوازم خانگی وارداتی دوباره به بازار می آید؟

ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی داخلی و شرایط واردات محصولات خارجی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۲۱ شهریور ماه به بررسی ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی داخلی پرداختند.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با با اشاره به عدم وجود سند استراتژیک توسعه در کشور اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی از مزیت خوبی برخوردار است. طی سال های اخیر دانش تخصصی بومی شده است، باید بتوانیم در این عرصه استانداردهای منطقه‌ای را کسب کنیم و به عنوان تولید کننده مهم مطرح شویم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اطراف ما از ظرفیت هایمان استفاده می کنند افزود: شاهد واردات قاچاق گونه لوازم خانگی هستیم که به تولید کشور ضربه وارد می‌کند لذا فقدان راهبرد مشخص در حوزه استراتژی صنعتی را شاهد هستیم .

پور ابراهیمی ادامه داد: از طریق ایجاد رویکرد های مشترک با کشورهای همسایه و شرکت‌های مشترک می توانیم به توانمندی‌هایی دست پیدا کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد قاچاق کالا هستیم که این مساله می‌تواند به تولید ملی ضربه وارد کند گفت: علیرغم همه اقدامات انجام‌شده اصلی ترین ما قاچاق است. قانون جدید قاچاق کالا و ارز مصوب صحن علنی است و ایرادات آن حدود ۲۰ مورد بود که اکنون دو الی سه مورد آن مانده که در هفته کاری به طور کلی مصوب خواهد شد لذا چالش اصلی قاچاق است که با اصلاح قانون برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما آثار قیمت های دستوری را در کشور دیده ایم افزود: اگر قواعد را قبول نداریم نمی‌توانیم بازار سرمایه و بورس کالا را جمع کنیم. اگر کسی به این بازار اعتقاد دارد باید الزامات و چارچوب‌های آن را بپذیرد که هم چارچوب‌های قانونی و هم اصلی هستند .

پور ابراهیمی با بیان اینکه سامانه بهین‌یاب خوب عمل نکرده است تصریح کرد: وزارت صنعت باید این اشکال را برطرف کند، استنباط ما این است که در حوزه تصمیم‌گیری نیاز به حمایت داریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های تولید در کشور ما امکان تولید مشترک را فراهم می‌کند اظهار کرد: سرمایه‌گذار خارجی به مفهوم این نیست که مجموعه مستقلی به داخل ایران بیاید،می توان از دانش فنی استفاده کرد، امکان همکاری بیشتر با سرمایه‌گذار خارجی را برای تصاحب در حوزه بازار های برون مرزی و افزایش کیفیت را می‌توان در داخل کشور فراهم کرد.

از امسال شرایط برای صادرات کالای لوازم خانگی فراهم است

در ادامه غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه دولت باید تسهیلات ارزان قیمت به مردم دهد تا تقاضا اثر مولد داشته باشد ادامه داد: امیدواریم دولت در این رابطه فکری کند زیرا مردم در مضیقه هستند. باید از لوازم خانگی حمایت کرد، اگر بانک تسهیلات ارزان قیمت بدهد، شرایط برای مردم مهیا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم با شرایط راحت‌تر می‌توانند اقدام به خرید لوازم خانگی کنند افزود: مردم با تسهیلات ارزان قیمت برای فرزندشان می توانند جهیزیه تهیه کنند، تولید کننده باید در فضای رقابتی اقدام به افزایش کیفیت کند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه باید برای حق انتخاب مردم احترام قائل شویم گفت: نظریه دیگری وجود دارد که باید جلوی واردات را بگیریم تا از تولید داخل حمایت کنیم تا بتوانیم به کشوری صنعتی تبدیل شویم، دنیا خیلی جلوتر از ماست الان باید به فکر تولید باشیم.

غزنوی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۷ رقابت در کالاهای خارجی هم وجود داشت افزود: اما تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور ضعیف و ضعیف تر شدند و نهایتاً واردات تحریم شد و لوازم خانگی خارجی از کشور رفتند لذا این تجربه هیچ دستاوردی نداشت. در سه سال اخیر اشتغال ده‌ها هزار نفری پیدا کردیم و کالای مورد نیاز مردم را توانستیم تامین کنیم ، باید به فکر صادرات باشیم، از امسال شرایط برای صادرات کالای لوازم خانگی فراهم است .

وی با تاکید بر اینکه فرایندها دچار اشکال است عنوان کرد: سامانه بهین یاب مشکل دارد در بحث ورق های فولادی مکانیزم ها دچار مشکل است. باید بر فرآیندها نظارت صورت بگیرد.

غزنوی بیان کرد: ما موافق سرمایه‌گذار خارجی هستیم ،سرمایه‌گذار خارجی باید در حوزه‌هایی که ما سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم کار را دنبال کند و یا اگر توان آن را از لحاظ مالی نداریم و یا تکنولوژی مربوطه را نداریم ورود پیدا کند. نباید برای کالاهای اساسی و یا صنایع تکمیلی لوازم خانگی که امکان تولید آن را داریم سرمایه‌گذار خارجی بیاوریم.

ممنوعیت موقت واردات لوازم خانگی تا پایان سال برداشته می شود

در ادامه صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ممنوعیت موقت واردات لوازم خانگی افزود: ممنوعیت واردات طبق احکام دائمی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت در راستای حمایت از تولید داخل فقط موانع تعرفه ای و ضوابط فنی می تواند داشته باشد خاطرنشان کرد: ممنوعیت موقت واردات لوازم خانگی تا پایان سال برداشته می شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه بورس کالا پلتفرم شفافی دارد و هرکسی که در آن خرید انجام دهد مشخص است که چه مقدار خرید انجام داده است گفت: ورق های فولادی صنعت لوازم خانگی به‌صورت ارز اختصاصی برای لوازم خانگی اختصاص داده شده است که صرفا مختص تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه رشد تولید در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه قبل را شاهد هستیم افزود: سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸، ۷۰ درصد رشد داشتیم و همچنین نسبت به سال ۹۶ رشد ۳۲ درصدی داریم. امسال برنامه تولید ما ۱۶ و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک است.

وی اظهار کرد : بر اساس مصوبه شورای عالی سران قوا در سال ۹۷ ممنوعیت واردات تنظیم شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوعیت تداوم دارد لذا بخش تقنینی باید تقویت شود لذا ظرفیت تولیدی داریم که باید آن را به کار بگیریم.

لوازم خانگی بوش ترخیص نمی شود و مرجوع می شود

در ادامه ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه ممنوعیت کالاهای گروه ۴ در سال ۹۷ به گمرک ابلاغ شد و بر اساس آن کالاهایی مشروط به شرایط مجاز به ترخیص شدند لذا با رعایت شرایط گروه ۴ اجازه ترخیص پیدا کردند به شرط اینکه دارای ثبت سفارش و بارنامه قبل از ۳۱ اردیبهشت‌ماه باشند.

وی با اشاره به اینکه هیئت وزیران اجازه داده بود تا کالاهای ممنوع با رعایت شرایط اجازه ترخیص پیدا کنند اظهار کرد: قبل از ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸ باید قبض انبار وجود داشته باشد ،یک مصوبه و یک مقرره دیگری مربوط به وزارت صمت نیز اعلام شد که اگر کالاهای گروه ۴ از طریق تراکنش بانکی تامین ارز شده باشد و بانک از طریق ارز ترجیحی و نیمایی تامین ارز کرده باشد قابلیت ترخیص خواهند داشت.

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه یک گروه از کالاها است که ارز آنها بانکی نیست و لذا این مورد محل مناقشه است گفت: صاحب کالا از کف بازار و یا از جای دیگری ارز را تامین کرده است و لذا شخص نمی‌تواند این میزان ارز را جابه‌جا کند.

ارونقی تصریح کرد: اگر شخصی یا صاحب کالای بوش بخواهد کالایش را ترخیص کند صراحتاً باید بانک مرکزی بگوید که تامین ارز کرده است، نامه های گمراه کننده به گمرک واصل شده و اعلام شده است که ثبت سفارش بانکی است و ما از تمامی سازمان های مربوط به قضیه دعوت کردیم تا در جلسه شورای حقوقی گمرک در تیرماه سال جاری حضور پیدا کنند تا به موضوع رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در نهایتاً وزارت صنعت و بانک مرکزی تعیین کردند که ثبت سفارش صورت نگرفته است لذا فرصت ۲۰ روزه داده شد تا بانک مرکزی و یا وزارت صمت اگر اسنادی دارند آن را اعلام کنند ،علی‌رغم گذشت ۴۰ روز هنوز هیچ سازمان اعلام نظر در این خصوص نکرده است، این کالاها به قید فوریت باید ظرف سه ماه از کشور خارج شود بنابراین لوازم خانگی بوش ترخیص نمی شود و مرجوع می شود.