۰ نفر

ترخیص لوازم خانگی خارجی در سال پشتیبانی از تولید داخل!

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 561646
ترخیص لوازم خانگی خارجی در سال پشتیبانی از تولید داخل!

طبق دستور وزارت اقتصاد به گمرک ایران مقرر شده محموله ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی بوش ترخیص و در سال پشتیبانی از تولید روانه بازار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، از سال گذشته حواشی حول محور ثبت سفارش و منشأ ارز محموله ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی بوش آغاز شد و در پاییز ۹۹ گمرک شهید رجایی اعلام کرد که به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی و به دستور مقام قضائی، این محموله به مثابه قاچاق بوده و اجازه ترخیص ندارد.

با ورود به سال ۱۴۰۰ و در حالی که شعار سال با محوریت حمایت و پشتیبانی از تولید داخل انتخاب شد و قرار بود موانع از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود، در تیر ماه سال جاری مجدد بحث ترخیص محموله مذکور مطرح شد (جزئیات بیشتر) که در نهایت گمرک ایران با رد این موضوع، اعلام کرد که لوازم خانگی خارجی جزو گروه کالایی ۴ بوده و اجازه ترخیص ندارد.

اکنون خبرها حاکی از آن است که قرار شده محموله پرحاشیه بوش شامل ۴۲۰ کانتینر که از مدتها قبل در گمرک مانده است، ترخیص شود.

پیگیری‌های از گمرک ایران نشان می‌دهد که این مجوز با دستور مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شده و دیگر منعی چه از لحاظ زمان ثبت سفارش و چه از لحاظ تأیید منشأ ارز برای ترخیص این محموله وجود ندارد.

در نامه‌ای که وزارت امور اقتصاد و دارایی هفتم شهریور ماه به گمرک ارسال کرده، به صدور دادنامه شعبه سوم دیوان عدالت اداری به نفع صاحب کالا، تمدید ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تأیید منشأ ارز مربوط توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت که به صراحت امکان ترخیص ثبت سفارش‌های بانکی پس از تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی را بدون قید زمانی اعلام داشته، اشاره شده است.

بر اساس ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی هرگاه کالایی که ورود آن ممنوع است، برای ورود قطعی باید با نام و مشخصات کامل و صحیح اظهار شود، گمرک باید از ترخیص آن خودداری و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به طور مکتوب اخطار کند که حداکثر ظرف سه ماه نسبت به عبور خارجی یا مرجوع کردن کالا با رعایت ضوابط اقدام کند. در صورت عدم اقدام ظرف مدت مزبور، گمرک کالا را ضبط و مراتب را به صاحب آن یا نماینده او ابلاغ می‌کند. صاحب کالا حق دارد از تاریخ ابلاغ ضبط تا دو ماه اعتراض خود را به دادگاه صالحه تسلیم کند و مراتب را حداکثر ظرف ١٥ روز از تاریخ مراجعه به دادگاه صالحه به گمرک مربوطه اعلام کند؛ در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درمی‌آید.

حمایت از تولید داخل چه شد؟

صدور مجوز برای ترخیص محموله ۴۲۰ کانتینری لوازم خانگی بوش، در حالی است که تولیدکنندگان داخلی طی ۳ سال اخیر با خروج برندهای خارجی از کشور به دلیل تحریم‌ها، اقدام به سرمایه گذاری گسترده و تقویت بنیه‌های تولید کرده و توانسته اند طی سال ۹۹ تولید انواع لوازم خانگی را ۷۵ درصد افزایش دهند؛ این حجم از افزایش تولید به معنای کاهش بیکاری، افزایش فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی است.

اگر قرار باشد مجدد همچون گذشته بدون تدبیر و برنامه‌ریزی و صرفاً برای تقویت حوزه واردات، لوازم خانگی خارجی به بازار تزریق شود، تولیدکنندگان داخلی با چه اطمینانی می‌توانند سرمایه گذاری در حوزه تولید را ادامه دهند؟ باید در نظر داشت که صنعت لوازم خانگی به دلیل حجم اشتغالزایی، یکی از صنایع پیشران در اقتصاد محسوب می‌شود و سیاست‌های متناقض و دوگانه در حوزه واردات، می‌تواند سرمایه گذاری و اشتغال این حوزه را تحت تأثیر قرار دهد.

اخیر هم گمانه‌هایی درباره ترخیص محموله‌های لوازم خانگی ال جی و سامسونگ از گمرک مطرح شد و اگرچه وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرده اما خبرها حاکی از آن است که به فروشندگان لوازم خانگی کره ای اعلام شده انبارها را برای پذیرش محموله‌هایی که بزودی از گمرکات ترخیص خواهند شد، خالی نگه دارند.