۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت مطرح شد؛

اوجی توانایی فروش نفت را ندارد / موافقت دو کمیسیون با برنامه های وزیر پیشنهادی نفت

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۱۶
کد خبر: 556244
اوجی  توانایی فروش نفت را ندارد / موافقت دو کمیسیون با برنامه های وزیر پیشنهادی نفت

پنجمین روز و نهمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز ( چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه ابراهیم رییسی تشکیل شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه هفته جاری (۳۰ مرداد) به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم پرداختند و امروز جلسات رای اعتماد به پایان می رسد.

در جلسه امروز استماع دفاعیات عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی نفت، نیرو و ورزش و جوانان در دستور کار پارلمان است.

موافقت کمیسیون انرژی با اوجی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های وزیر پیشنهادی نفت منطبق با اسناد بالادستی است.

کمیسیون صنایع صلاحیت اوجی را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون اوجی را برای تصدی وزرات نفت مناسب تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت گفت: اشکال ما به دیگران این بود که همیشه وزیر پیشنهادی جزئی از بدنه وزارت نفت نبوده، اما آقای اوجی تجربیات لازم را در این زمینه دارد. این امر مورد استقبال تمام کارکنان شرکت نفت قرار گرفته است.

عسگری: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهم ترین تصمیمات مشترک مجلس و دولت رقم خواهم خورد، انتخاب وزرا با رییس جمهور و اعتماد به آن ها با مجلس می باشد، محصولات آنچه امروز می کاریم و می گماریم، مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

وی افزود: اهمیت و سنگینی مسئولیت که امروز بر دوش ما می باشد و رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.

عسگری گفت: دسته ای از وزارت خانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد را می طلبد، برخی دیگر وزارتخانه ها نقش تامین منابع را برای دولت دارند که دیگر وزارتخانه ها بر سر سفره آن ها قرار دارند، از مهم ترین آن ها وزارت نفت، اقتصاد و صمت می باشد، در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می شود برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، شرایط داخلی وزارت مذکور، شرایط بین المللی و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی بسیار حائز اهمیت می باشد، امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی می باشد، موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی است، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نماینده مردم کرج گفت: در حوزه گاز معمولا خریدار می باشیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلند مدت می باشد و قیاس آن با بحث نفت قیاس مع الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می کند؟ وزیر پیشنهادی نفت پاسخ دهد اکنون چه میزان نفت می فروشیم و چه میزان از ارز آن به کشور باز می گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می شود و ایشان با چه مدل ها و برنامه ای این را افزایش می دهد؟

چنارانی: برنامه وزیر پیشنهادی نفت برای مناطق محروم پرنفت و گاز چیست؟

هاجر چنارانی  به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد. امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است. ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس یازدهم گفت: دنیا به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند. در دهه‌های آینده استخراج انرژی فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد. باید از حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو استفاده شود.

وی با بیان اینکه ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: وقتی دولت روی کار می‌آید، این موضوع به کلی فراموش می‌شود. حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟

چنارانی ادامه داد: شما برای مناطقی منابع نفت و گاز فراوان دارند اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای بی‌عدالتی شرکت‌ ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی و… چه برنامه‌ای دارید؟

نقدعلی: وزیر پیشنهادی نفت توانایی فروش نفت را ندارد

محمدتقی نقدعلی به عنوان مخالف جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: ما در بحث بودجه کشور و درآمدهای آن سه راه بیشتر نداریم؛ یکی بحث درآمدهای مالیاتی، یکی فروش نفت و دیگری نیز سایر درآمدها می‌باشد. با توجه به رکود اقتصادی برای تولید کنندگان و صنوف مختلف قطعا درآمدهای مالیاتی به قدری نمی‌رسد که بتوان کشور را اداره کرد. سایر درآمدها نیز ناچیز بوده و ما تنها راه‌مان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی می‌باشد و لذا وزیری باید سکان وزارت نفت را در دست بگیرد که توانایی فروش نفت در شرایط تحریمی را داشته باشد.

نقدعلی در ادامه اظهار کرد: ما دیدیم کسانی که اقتصاد کشور را به برجام گره زدند فروش روزانه نفت را به ۳۰۰ هزار بشکه رساندند، اما خوشبختانه با گام‌های مجلس شورای اسلامی و به کمک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها فروش نفت به حدود یک میلیون بشکه رسید، اکنون نیز کسی که سکاندار وزارت نفت می‌شود باید توانایی فروش نفت را داشته باشد. در برنامه وزیر پیشنهادی تجربه و سابقه ایشان از نقاط قوت است. همچنین ایشان در زمان تحریم نیز توانسته است گاز را به خوبی صادر کند، اما مساله‌ی نفت تفاوت داشته و سخت‌تر از فروش گاز و فرآورده‌های نفتی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فروش نفت و گشایش راه آوردن ارز به کشور نیازمند جرأت و جسارت ویژه است. غالب نمایندگان آقای رستم قاسمی را برای وزارت نفت مناسب می‌دیدند و دیدیم که ایشان نیز در حال ارائه‌ی برنامه‌های خود چندین بار از روی اشتباه کلامی به جای وزارت راه و شهرسازی نام وزارت نفت را بر زبان آوردند. هنوز توانایی آقای اوجی برای فروش نفت به بنده ثابت نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی از مطالب از صبح در بین نمایندگان در حال شنیده شدن است و بنده از آقای اوجی می‌خواهم لیست تمام اموال خود را به صورت شفاف از پشت تریبون اعلام کند. ما وزیری با ثروت یک هزار میلیاردی و یا وزیر دیگری با ۱۲۰ شرکت که مرتبط با وزارت آن بود را از یاد نبرده‌ایم. وزارت نفت بخش مهمی است و ما ثروت کشور را به دست یک وزیر می‌سپاریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوئی دیگر در برنامه ایشان محوری برای بهبود وضع معیشتی کارکنان صنعت نفت به ویژه کارکنان عملیاتی آن ندیدم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. هنوز بنده اطمینان کافی برای توانایی آقای اوجی جهت تصدی بر این وزارتخانه را به دست نیاوردم.

اوجی درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید

نادران: اوجی درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید

الیاس نادران نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، بیان کرد: آنچه که برای ما در سال‌های اخیر بیش از هر چیز اهمیت پیدا کرده این است که مردم به جریان پاکدستی اعتماد کردند و انتظار دارند که جریانات کشور بر این مبنا حرکت کند. بنده بیش از اینکه به کارآمدی افراد نگاه کنم به سلامت و پاکدستی آنها توجه می‌کنم.

وی افزود: امروز در کشور نفوذ از پنجره فساد وارد شده و اگر امروز فخری زاده های ما را می زنند به دلیل فساد در نقطه هایی است که باید این رصد را انجام می داد.

نادران در ادامه با تبریک هفته دولت گفت: امیدوارم آنچه که می گوییم و می شنویم برای رضای خدا باشد. در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستانمان مطرح بود که حیف و میل، حیف‌اش بدتر است یا میل، آن که به دوستان عرض می‌کردم تا میل نباشد حیفی اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مردم تهران گفت: در دو جلسه ای که با آقای خطیب داشتم عرض کردم آنچه که در مورد ۸۸ و قم و... می‌گویند به کنار، با آنچه با فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهید کرد؟ ما مدیران پاکدست می‌خواهیم. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت ترین افراد باشند. در جلسه با وزرای دیگر هم این را مطرح کردم.

نادران خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بدانن من چه چیزهایی می‌دانم اما متوجه نشدند. به ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده اند، شما چطور ندیده اید.

وی ادامه داد: از ایشان سوال کردم چه دارید؟ که پاسخ دادند ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید جاهای دیگر هم اینگونه است.

نادران گفت: درباره موضوع دیگری از ایشان سوال کردم که پاسخ دادند آقای رستم قاسمی و فرد دیگری رفته اند کاری انجام دادند و فرد شاکی علیه من رفته شکایت کرده است. گفتم چه پدر کشتگی داشته است.

وی افزود: دوستان استناد می کنند که گزارش های اطلاعات و نهادهای امنیتی اینگونه و آنگونه است، اما گفتم پرونده های دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی های مملکت زمانی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد. آیا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟.

حبیب زاده بوکانی: اوجی  با مسائل حوزه نفت و انرژی آشناست

انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان  به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: همانگونه که استحضار دارید آقای اوجی وزیر پیشنهادی نفت فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی می باشد، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد می تواند در این وزارتخانه به خوبی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در کشور ما بیش از ۹۷ درصد انرژی اولیه مورد نیاز داخلی از نفت و گاز تامین می شود، درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌تواند  نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد، مسائل مهم این بخش، استراتژی ها و اهداف مهم این بخش با توجه به اهمیت و نقش آن در همه امور به خصوص در سیاست های خارجی و داخلی و حتی اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، جهت گیری و عملکرد این بخش بر همه بخش های کشور تاثیرگذار خواهد بود، بر این اساس برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف نیازمند برنامه ریزی صحیح می باشیم.

حبیب زاده بوکانی بیان کرد: شرکت ملی نفت ایران جزو مراجع سیاست گذاری می باشد که البته کمتر به نقش و رسالت خود عمل کرده است.

بابایی کارنامی: اوجی، تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مهندس جواد اوجی، از بدنه وزارت نفت است. تخصص ایشان کاملا مرتبط با سِمت پیشنهادی است. اوجی، تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد.

علی بابایی کارنامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: ساختار سازمانی برای وزارت نفت بسیار مهم است. یکی از موضوعات این وزارت خانه مسئله کارکنان آن است که نیروهای متخصصی هستند که در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند. بی‌عدالتی در ساختار سازمانی باید رخت بربندد.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از بندهای مورد توجه رهبری است. وزارت نفت یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند به این بند عمل کند. نقش مردم در سرمایه‌گذاری نفتی بسیار حائز اهمیت است.

بابایی در حضوص ضرورت فروش نفت گفت: وزیر پیشنهادی باید هوشمندی زیادی به تجارت خارجی داشته باشد. ما باید میادین مشترک نفت و گاز را در شمال و جنوب کشور افزایش دهیم. وزارت نفت فقط خام‌فروشی نیست. باید از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت تولید فراورده‌های نفتی برویم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: مهندس جواد اوجی، از بدنه وزارت نفت است. تخصص ایشان کاملا مرتبط با سِمت پیشنهادی است. اوجی، تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد.

در ادامه اوجی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت که مشروح آن در این لینک آمده است.