۰ نفر

خاوازی: مشکلی در تولید و توزیع میوه و تخم‌مرغ وجود ندارد

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۱۳
کد خبر: 513954
خاوازی: مشکلی در تولید و توزیع میوه و تخم‌مرغ وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کاملی از نشست فوق‌العاده امروز سه کمیسیون تخصصی صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با وزیر صمت و وزیر کشاورزی درباره بازار شب عید ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از نشست فوق‌العاده امروز سه کمیسیون تخصصی صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با رزمحسینی وزیر صمت و خاوازی وزیر کشاورزی درباره بازار شب عید ارائه کرد.

وزیر جهاد کشاورزی: در مورد میوه و تخم‌مرغ مشکلی در تولید و توزیع وجود ندارد

وی افزود: خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت بازارها ارائه و تأکید کرد که در مورد میوه و تخم‌مرغ مشکلی در تولید و توزیع وجود ندارد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، خاوازی در این نشست فوق‌العاده گفته است که در سه ماه گذشته هیچ مانعی در تولید مرغ وجود نداشته و حتی به وفور صورت می‌گرفته است ولی مشاهدات و بررسی‌ها حکایت از برخی اختلالات در توزیع مرغ داشته است.

خاوازی: برخی واحدهای بزرگ مرغ به امید افزایش قیمت آن را منجمد یا قطعه‌بندی می‌کنند

طغیانی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در این نشست خطاب به نمایندگان مجلس گفت که بعضی از واحدهای بزرگ مرغ به امید افزایش قیمت این پروتئین در آینده مرغ را منجمد می‌کنند و یا آن را قطعه‌بندی کرده تا مشمول قیمت‌گذاری نشوند تا بتوانند بهره بیشتری ببرند.

وی به نقل از خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برخی از استان‌‌ها در ستاد تنظیم بازار قمیت‌گذاری متفاوتی صورت گرفته که جریان مرغ را در کشور دچار مشکل کرده است؛ یعنی بعضی‌ها قیمت‌ بالاتر و پایین‌تر داده‌اند و در این رابطه نامه‌ای به وزارت کشور نوشتیم تا مشکل برطرف شود.

وزیر صمت: ستاد تنظیم بازار اختیارات لازم را ندارد/تقسیم کار شورای هماهنگی دولت برای توزیع هرچه بهتر بین وزارت صمت و کشاورزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به توضیحات رزمحسینی وزیر صمت پرداخت، عنوان کرد:‌ رزمحسینی به قانون انتزاع اشاره کرد و گفت که مسئولیت و کلیه وظایف و اختیارات و امور مختلف برنامه‌ریزی و رضایت محصولات زراعی و باغی طبق بند الف ماده یک قانون وظایف و اختیارات وزارت کشاورزی که مشهور به قانون انتزاع است از وزارت صمت گرفته شده و برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

طغیانی در ادامه به نقل از وزیر صمت گفت:اختیارات و وظایف برعهده جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار هم اختیارات لازم را ندارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ علی‌الظاهر در شورای هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شده فعلاً تا درب کشتارگاه برعهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و مابقی به وزارت صمت واگذار شود؛ یعنی دیگر لازم نیست وزارت جهاد کشاورزی محصولات را به میادین بیاورد بلکه خود وزارت صمت این تدبیر را انجام دهد تا از کشتارگاه به بعد امور را مدیریت و هدایت کند.

رییس مجلس: صف‌های طولانی خرید مرغ در کشور زیبنده ما نیست/بین وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع ادغام واقعی صورت نگرفته است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به سخنان محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی که در این نشست حضور داشته نیز اشاره و گفت که قالیباف در این جلسه از ایجاد صف‌های طولانی برای خرید مرغ در کشور اظهار نارضایتی کرده است.

او به نقل از قالیباف گفت: «الان مساله ما مساله صف‌های طولانی در کل کشور برای خرید مرغ است که زیبنده کشور نیست»

طغیانی ادامه داد: قالیباف در این نشست همچنین گفت که بعد از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع متأسفانه ادغام واقعی صورت نگرفت و آیین‌نامه‌های این قانون هیچ‌وقت نوشته نشد و ما از سر بی‌عمل دچار این وضعیت شده‌ایم چرا که آن ساختاری که باید شکل می‌گرفت ایجاد نشد اما این بحث ساختار را باید به زمان دیگری موکول کرد و مشکل مردم را فعلاً به بحث ساختار مربوط نکنیم.

وی گفت که رییس مجلس در این نشست تأکید کرده که باید در زمان مناسب اصلاح ساختار واقعی در وزارت صمت را دنبال کرد.

اختصاص 10 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به تامین کالاهای اساسی/افزایش کالاهای اساسی قابل قبول نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به نقل از قالیباف اظهار داشت: «علی‌رغم اینکه ما 10 میلیارد دلار در سال جاری ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته بودیم تا شاهد افزایش قیمت نباشیم اما متأسفانه افزایش کالاهای اساسی قابل قبول نیست و فعلاً باید دعوای مقررات، قانون و وظایف را کنار بگذاریم و به فکر تأمین مایحتاج مردم باشیم.

طغیانی تصریح کرد که قالیباف در این نشست گفته است که من کار اجرایی انجام دادم و می‌دانم این کار شدنی است و فعلاً تا 15 فروردین قرار بر این شده وزارت صمت توزیع و وزارت جهاد کشاورزی کمبود تولید را مرتفع کند.

اتحادیه مرغ‌داران:‌ مرغدارانی که نهاده دریافت کردند محصصولاتشان را به دو صورت دولتی و آزاد توزیع می‌کنند

وی در ادامه به نقطه‌نظرات اتحادیه‌های صنفی، اتاق اصناف، تعزیرات و تعاون در این نشست اشاره و تصریح کرد که اتحادیه‌های صنفی همچون اتحادیه مرغ‌دارن از دو نرخی بودن قیمت مرغ ابراز نارضایتی کرد و تأکید داشت که مرغدارانی که نهاده دریافت کرده‌اند نیز تولیدات خود را به صورت کل به بازار عرضه نمی‌کنند و این دو نرخی شدن مرغ باعث شده آنها بخشی از تولیدات خود را به صورت دولتی و بخش دیگر آن را به صورت آزاد بفروشند.

تعزیرات: ایجاد 570 هزار پرونده گران‌فروشی در 11 ماهه امسال

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نقطه ‌نظرات تعزیرات نیز عنوان کرد: انصاری در این نشست تصریح داشت که نظارت را به صورت کافی انجام داده‌اند و در 11 ماهه امسال 570 هزار پرونده گران‌فروشی ایجاد شده که نسبت به سال قبل 15درصد رشد داشته اشت و محکومیت‌ها نیز رشد 110 درصدی یافته است.

دو طرح بسیج اصناف برای کمک به توزیع و نظارت بر بازار

طغیانی خاطرنشان کرد که بسیج اصناف نیز در این نشست تأکید داشت که دو طرح کاسبان امین و همیار بازرس را برای نظارت و توزیع هرچه بهتر کالاهای اساسی در دست اقدام دارد.

اتاق تعاون: مخالف جدی واردات مرغ منجمد با ارز 4200 تومانی هستیم

وی به گزارش اتاق تعاون در نشست فوق‌العاده سه کمیسیون  مجلس با وزرا درباره بازار شب عید اشاره و تأکید کرد: آنها وضعیت فعلی را حاصل اشکالات در تأمین نهاده‌ها از سال قبل می‌دانند و می‌گویند این اشکال سبب شد تا بعضی از مرغداران سرمایه خود را از این صنعت خارج کنند و اگر می‌خواهیم این وضعیت درست شود باید تولیدکنندگان را نیز مدنظر قرار بدهیم.

طغیانی ادامه داد: اتاق تعاون مخالف جدی واردات مرغ منجمد با ارز 4200 تومانی بود و تأکید داشت که این امر سبب می‌شود که تولید‌کنندگان داخلی متضرر شوند.

مجلس در تعطیلات همچنان پای کار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس جمع‌بندی این نشست فوق‌العاده توسط مجلس با وزرای صمت و جهاد کشاورزی را اینگونه توضیح داد: مجلس نظارت خود را ادامه می‌دهد تا هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بیشتر شود.

وی همچنین در پایان به نقل از محمدباقر قالیباف گفت: مجلس در این ایام به صورت کامل تعطیل نیست و هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی بازار و وضعیت معیشت مردم را رصد می‌کنند تا اگر تدابیر اتخاذ شده به نتیجه نرسد مجدداً وارد  کارها را پیگیری کنند.