۰ نفر

طرح‌ها و لوایح اقتصادی نیمه‌تمام در مجلس دهم باید زودتر نهایی شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 437664
طرح‌ها و لوایح اقتصادی نیمه‌تمام در مجلس دهم باید زودتر نهایی شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح‌ها و لوایح اقتصادی نیمه‌تمام در مجلس دهم باید زودتر نهایی شود، اصلاح بودجه سال جاری و برقراری تعامل با کشورهای مختلف خصوصا همسایگان را از مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتی درباره مهمترین اولویتهای مجلس یازدهم اظهار کرد: من فکر می‌کنم یکی از اقداماتی که مجلس یازدهم باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد اصلاح بودجه سال جاری است؛ ما در بودجه سال جاری دو منبع مهم درآمدهای مالیاتی و نفتی را داشتیم که هم درآمدهای مالیات کاهش یافته و هم درآمد نفتی تقریباً از بین رفته است، لذا باید هرچه سریعتر بودجه را اصلاح کنیم و از هر جا که ممکن است صرفه جویی کنیم تا بودجه را -که در شرایط عادی و پیش از شیوع کرونا تدوین شده بود- به یک حد منطقی برسانیم.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل شود باید تعصب را کنار بگذاریم و در سیاست خارجی تعاملی با کشورهای دنیا داشته باشیم. وقتی حرف از تعامل بین المللی می‌شود بحث آمریکا به میان می‌آید اما کشورهای دور و بر خودمان هستند که ما می‌توانیم با آنها ۴۰۰ میلیارد دلار مبادله اقتصادی داشته باشیم، در این صورت مسئله اقتصادی ما هم حل خواهد شد وگرنه شرایط تحریم‌ها همچنان به ما فشار خواهد آورد و این از مواردی است که مجلس یازدهم می‌تواند فکری برای آن بکند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم برای مقابله با فساد می‌تواند دو نرخی بودن ارز را منتفی کند، گفت: یکی از مسائل مهم دیگر این است که برخی نهادها مجلس را بی‌هویت کرده و ارزش و کارایی آن را از بین برده‌اند و این موضوع می‌تواند در مجلس آینده حل شود.

لاهوتی درباره مهمترین دستورکارهای پیش روی مجلس دهم در روزهای پایانی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که در روزهای آینده چه طرح یا لایحه‌ای را جدا کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. موراردی در دستور کار صحن مجلس قرار دارد که عمدتاً در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته مگر اینکه نمایندگان درخواست بدهند تا طرح‌ یا لایحه‌ای در اولویت بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعات به نظر من مباحث اقتصادی است؛ مثلاً لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قانون تجارت که در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع شده باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف و پرونده آن بسته شود. یا اصلاح قانون نظام بانکداری که باید آن را تعیین تکلیف کنیم. در بحث مدیریت شهری نیز ما نیاز به قانون جامع داریم و لایحه درآمد پایدار شهرداریها نیز در مجلس مورد بررسی قرار گرفته که باید نهایی شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اضافه کرد: فرصت زیادی از فعالیت مجلس دهم باقی نیست و باید همین طرح‌ها و لوایح که پیش از این در کمیسیون‌ها بررسی شده یا در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارجاع شده سریعتر تعیین تکلیف شود تا این قوانین مصوب، نهایی و ابلاغ شود.