۰ نفر

علت علمی مخفی کردن لایک اینستاگرام چیه؟

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱:۳۶
کد خبر: 673824
علت علمی مخفی کردن لایک اینستاگرام چیه؟

کارشناسان می‌گویند مخفی کردن لایک در اینستاگرام اضطراب ناشی از مورد پسند قرار نگرفتن را کاهش داده و باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امسال اینستاگرام قابلیتی را به برنامه خود اضافه کرد که به هر کاربری این امکان را می‌دهد تا لایک‌های خود را مخفی کند. تا به حال بسیاری از افراد از این قابلیت استفاده کرده و در مقابل بسیاری هم فکر می‌کنند این کار، بر نحوه نگاه مشتریان یا کسانی که سفارش تبلیغات می‌دهند تاثیر منفی خواهد گذاشت

این مقاله برای شما توضیح خواهد داد آیا لازم است لایک‌های اینستاگرام خود را مخفی کنید و در صورت مخفی کردن آیا تاثیری بر الگوی دیده شدن پست‌های شما خواهد گذاشت یا خیر.

هر کسی که قبلاً یک عکس یا ویدیو در اینستاگرام پست کرده باشد، احتمالاً از هیجان تماشای لایک‌ها با خبر است. دریافت لایک از دوستان، اعضای خانواده یا مشتریان می‌تواند تجربه‌ای مملو از ترشح دوپامین، هورمون شادی باشد.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

دانستنی های کاربردی در مورد گوشی های هوشمند

تاریخ رشد شبکه های اجتماعی در یک نگاه + عکس

چرا نباید نزدیک به گوشی بخوابیم؟


لایک تأییدی است که هر آنچه را که در شبکه خود پست می‌کنید، برای مخاطبان شما راضی کننده و جذاب است. از طرف دیگر، وقتی برخی از پست‌ها به اندازه کافی لایک دریافت نمی‌کنند، کاربران اینستاگرام ممکن است برعکس این احساس را داشته باشند. مثلا این که محتوای آن‌ها به اندازه کافی خوب نیست. لایک کم در اینستاگرام با افزایش اضطراب و افسردگی در کاربران، به ویژه نوجوانان مرتبط است.

در تلاشی برای مقابله با این مشکل، اینستاگرام این امکان را برای همه کاربران ارائه داد تا لایک‌ها را در پست‌های خود مخفی کنند. این حرکت کاربران را به دو دسته تقسیم کرده است. برخی از کاربران از این رویکرد جدید استقبال می‌کنند و برخی دیگر آن را غیر ضروری می‌دانند. برای برخی از صاحبان مشاغل کوچک که بسیاری از آن‌ها به اینستاگرام وابسته هستند، تصمیم گیری در مورد پنهان کردن لایک‌ها ممکن است آسان نباشد. در این خصوص هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد، اما اگر به زندگی بدون لایک اینستاگرام فکر می‌کنید، مواردی هست که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

محیط مثبت، خلاقیت بیشتر

کاربران اینستاگرام

آدام موسری، مدیر اجرایی اینستاگرام دو سال پیش گفت که هدف از پنهان کردن لایک‌های اینستاگرام ایجاد یک محیط آنلاین مثبت‌تر است. او گفت: ایده این است که سعی کنیم فشار اینستاگرام را بر کاربران کم کنیم، فضای آن را از حالت رقابتی خارج کنیم و به مردم فضای بیشتری بدهیم تا روی ارتباط با افرادی که دوستشان دارند یا چیز‌هایی که برای آن‌ها الهام بخش است، تمرکز کنند. همان طور که برای بسیاری مشخص است، حذف لایک‌ها از معادله باعث می‌شود تا خود را بیشتر بیان کنیم.

نیاز به تایید شدن، ریسک‌پذیری را کاهش می‌دهد

دار میشی، یک عصب شناس شناختی گفت: طبیعی است که افراد بخواهند در رسانه‌های اجتماعی مورد پسند قرار گیرند.

او گفت: «ما می‌خواهیم تعاملات اجتماعی را مفید بدانیم. جمع آوری لایک و کامنت در اینستاگرام به مغز ما دوپامین می‌دهد که در نتیجه همه ما هوس لایک‌های بیشتری می‌کنیم».

اغلب اوقات، مردم آن قدر غرق این نیاز می‌شوند که فقط عکس‌ها یا ویدیو‌هایی را پست می‌کنند که فکر می‌کنند مخاطبانشان را خوشحال خواهد کرد. در این صورت اساساً هرگونه اصالت محتوا از بین می‌رود. برخی پست‌های اینستاگرام را صرفاً به این دلیل که لایک کافی دریافت نکرده اند، حذف می‌کنند.

روز‌هایی که اینستاگرام بستری برای عکس‌های واقعی بود، مدت‌ها است گذشته است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد تنها ۲۹ درصد از کاربران یک عکس ویرایش نشده از خود را در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند. مقاله‌ای با عنوان «فیس‌تون اینستاگرام را فتح می‌کند» در گاردین نشان می‌دهد که فتوشاپ چقدر در بین کاربران عادی رایج شده است. اما، با مخفی کردن لایک‌ها ممکن است چنین فشاری از بین برود.


بیشتر بخوانید؛

چگونه برنامه های اندروید را روی ویندوز ۱۱ نصب کنیم؟


در سال ۲۰۱۹، زمانی که اینستاگرام برای اولین بار اعلام کرد به دنبال مخفی کردن لایک است، کیسی بارکر، یکی از اینفلوئنسر‌های اینستاگرام گفت این تغییر ممکن است به او اجازه دهد تا به عنوان تولید کننده محتوا ریسک بیشتری بکند. به گفته او در صورت مخفی کردن لایک‌ها، تولید کننده محتوا بیشتر به کیفیت اهمیت خواهد داد، تا این که سعی کند محتوایی با ظاهر بی‌نقص ارائه دهد و مدام فکر کند آیا مردم چنین چیزی را می‌پسندند یا خیر.

تمرکز بر کیفیت محتوا

اینستاگرام

هنگامی که اینستاگرام برای اولین بار آزمایش پنهان کردن لایک‌ها را انجام داد، کاربران با این اعلامیه مواجه شدند: ما می‌خواهیم فالوئر‌های شما روی آنچه به اشتراک می‌گذارید، تمرکز کنند؛ نه تعداد لایک‌هایی که پست شما دریافت می‌کند.

چشمان ما اغلب فوراً به سمت لایک‌های یک پست می‌رود. این را می‌توان در تمام رسانه‌های اجتماعی مشاهده کرد. لایک‌های اینستاگرام، رای‌های منفی Reddit و دکمه دوست نداشتن یوتیوب، همگی می‌توانند به عنوان نوعی تفکر گروهی عمل کنند. تعداد لایک‌های بیشتری که یک عکس دریافت می‌کند باید به معنای خوب بودن آن باشد در حالی که ویدیویی که تعداد زیادی «نپسندیدن» دریافت می‌کند، می‌تواند این تصور را ایجاد کند که بد است. رسانه اجتماعی بدون لایک می‌تواند به کاربران و سازندگان محتوا اجازه دهد تا بر عنصر هنری پشت هر پست تمرکز کنند، نه ارقام مربوط به لایک‌ها.

معایب احتمالی پنهان کردن لایک‌هایتان

در حالی که حذف لایک‌ها می‌تواند برای برخی مفید باشد، از منظر تجاری ممکن است کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. اغلب شرکت‌های بزرگ بر اساس تعداد لایک‌هایی که یک کسب‌وکار یا اینفلوئنسر دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرند با چه کسی همکاری کنند. هرچند فاکتور‌های دیگری مثل تعداد فالوئر، تعداد کلیک و بازدید از استوری هم وجود دارد، اما به هر حال لایک هر پست یکی از بزرگترین فاکتور‌های تصمیم گیری برای اسپانسر‌ها است. یک مطالعه اولیه نشان می‌دهد حساب‌هایی که لایک‌های خود را مخفی می‌کنند و بین ۵ هزار تا ۲۰۰ هزار فالوئر دارند، تا ۱۵ درصد کاهش لایک داشته‌اند. تعداد لایک‌های کمتر، چه آن‌ها را نمایش بدهید چه ندهید، می‌تواند به فرصت‌های کمتری برای همکاری با اسپانسر‌ها و حمایت‌های مالی منجر شود.

کاهش شفافیت و اعتماد کاربران

اینستاگرام

یکی از راه‌های از دست دادن آسان اعتماد مشتریان، پنهان کردن اطلاعات و داده‌ها است. مثلا زمانی که اینستاگرام، یوتیوب و توئیتر گزینه‌ای را برای محدود کردن پاسخ‌ها و نظرات ارائه کردند، این حرکت به دلیل ارائه اختیارات بیشتر به کاربران مورد تحسین قرار گرفت. اما وقتی بسیاری از افراد و کسب و کار‌ها شروع به استفاده از این گزینه کردند، مشتریان احساس می‌کردند که ساکت شده‌اند و نمی‌توانند نظر خود را بیان کنند.

همانطور که غیرفعال کردن نظرات برای برخی حرکتی مشکوک است، این احتمال وجود دارد که خصوصی‌سازی لایک‌ها باعث ایجاد ناراحتی در مشتریان شود. دنبال کنندگان ممکن است تصور کنند پنهان کردن لایک‌ها به این معنی است که مشکلی در محتوا وجود دارد. اما یکی از راه‌های آگاهی از احساسات فالوئر‌ها این است که مستقیماً نظر آن‌ها را در مورد پنهان کردن لایک‌ها بپرسید. می‌توانید به استوری‌های اینستاگرام بروید یا در توئیتر نظرسنجی کنید و یک گفت و گوی آزاد داشته باشید تا از شفافیت ارزش‌های کسب‌وکارتان اطمینان حاصل کنید.

پنهان کردن لایک‌ها هنوز برای بسیاری مفهوم جدیدی است و در حال حاضر اطلاعات کافی برای قضاوت در مورد این که آیا انجام این کار برای برند‌ها حرکت مناسبی است یا خیر وجود ندارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که اکثر مردم، کسب‌وکار‌ها و تولیدکنندگان محتوا ترجیح داده‌اند فعلاً لایک‌های خود را قابل مشاهده نگه دارند. به بیان بهتر، ممکن است مدتی طول بکشد تا به راحتی بتوانند فشار لایک‌ها را از دوش خود بردارند.