۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد بی‌سابقه تجارت الکترونیک در ویتنام/ عدم استقبال ویتنامی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین بومی

۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبر: 476467
رشد بی‌سابقه تجارت الکترونیک در ویتنام/ عدم استقبال ویتنامی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین بومی

حرکت شرکت‌های مختلف به سمت عرضه محصولات خود از طریق تلفن‌های همراه طی سالیان اخیر و همچنین بروز اپیدمی کووید 19 و محدودیت‌های ناشی از آن منجر به رشد بی‌سابقه فعالیت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک در کشور ویتنام شده است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از رشد 43 درصدی میزان استفاده از اپلیکیشن‌های خرید و فروش آنلاین در این کشور طی سه ماهه دوم سال 2020 شده است.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ مطالعات صورت گرفته در حجم وسعت تجارت الکترونیک در کشورهای جنوب شرقی آسیا (SEA) حاکی از رشد 43 درصدی میزان استفاده از اپلیکیشن‌های خرید و فروش آنلاین در ویتنام طی سه ماهه دوم سال 2020 نسبت به سه ماهه پیش از آن است. البته چنین دستاوردی تنها منحصر به این کشور نبوده و در عمده کشورهای SEA قابل مشاهده است. در همین رابطه، استفاده از اپلیکیشن‌های مذکور در این کشورها طی دوره مشابه، رشد 39 درصدی را تجربه کرده است (میزان این رشد در کشورهای اندونزی و سنگاپور، به عنوان دو کشور شاخص منطقه در حوزه تجارت الکترونیک، به ترتیب برابر 34 و 25 درصد بوده است). در همین زمینه، در ادامه به بررسی وضعیت کشور ویتنام در این حوزه خواهیم پرداخت.

رشد فعالیت‌های استارتاپی در حوزه تجارت الکترونیک ویتنام را می‌توان فوق‌العاده توصیف کرد. ارزش اقتصاد مبتنی بر اینترنت در این کشور در سال 2019 به عدد بی سابقه 12 میلیارد دلار رسید که حاکی از رشد متوسط سالانه 38 درصدی آن از سال 2015 به این سو است. در همین رابطه‌، پیش‌بینی‌ کارشناسان مختلف حاکی از افزایش این عدد تا 43 میلیارد دلار تا پیش از پایان سال 2025 است.

به طور کلی، حرکت شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به سمت عرضه محصولات خود از طریق تلفن همراه را می‌توان یکی از مهمترین دلایل گسترش چشمگیر اپلیکیشن‌های خرید و فروش آنلاین و در مجموع، تجارت الکترونیک در ویتنام دانست. تا پیش از پایان سال 2019، تمام شرکت‌های مطرح در حوزه تجارت الکترونیک این کشور، اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را طراحی و در اختیار کاربران تلفن همراه قرار داده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های Shopee Feed متعلق به شرکت Shopee و TikiLive متعلق به شرکت Tiki اشاره کرد. در همین زمینه، بروز اپیدمی کووید 19 و عدم امکان حضور فیزیکی بسیاری از افراد در مراکز خرید نیز در تسریع روند رو به رشد استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک ویتنام، بسیار تاثیرگذار بوده است.

یکی از موضوعات قابل تامل در مورد زیست‌بوم تجارت الکترونیک ویتنام، حضور به مراتب گسترده‌تر شرکت‌های خارجی در این بازار در مقایسه با استارتاپ‌های بومی است. در حال حاضر، مجموعه‌های بین‌المللی Shopee، Lazada و Tiki در صدر فروشگاه‌های آنلاین فعال در این کشور قرار دارند. در همین رابطه، شرکت Thegioididong تنها شرکت بومی حاضر در میان 10 فروشگاه اینترنتی پرطرفدار ویتنام است.