۰ نفر

دولت الکترونیک در مقابل دکتر و مهندس‌های تقلبی

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 474889
دولت الکترونیک در مقابل دکتر و مهندس‌های تقلبی

روزی نیست که ماجرای مدرک جعلی در کشور ما خبرساز نباشد. این مسئله طی سال‌های اخیر باعث به‌وجود آمدن بحران‌های تمام‌عیاری شده و حتی از دست رفتن مقام وزیر و وکیل را به‌دنبال داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ خیلی‌ها ماجرای جعل مدرک تحصیلی علی‌کردان، وزیر وقت کشور را در سال۸۷ به یاد دارند که در نهایت اثبات شد و به استیضاح و برکناری او کشید. در همین مجلس یازدهم هم چند پرونده جعل مدرک تحصیلی یا ارائه مدرک بدون اعتبار توسط نمایندگان مطرح شد. حتی در مورد نماینده تفرش این مسئله باعث شد او سمت نمایندگی را با وجود داشتن رأی لازم از دست بدهد.

خیلی از مدیران هم به‌خودشان لقب دکتر یا مهندس می‌دهند و با مرور زمان آن را حتی وارد رزومه خود می‌کنند درحالی‌که هیچ خبری از مدرک تحصیلی برای آنها نیست. از آنجایی که مدرک تحصیلی نقش مهمی در ورود به نهادهای مختلف و گرفتن سمت‌های مهم دارد رقم‌های نجومی هم برای گرفتن مدرک‌های بدون زحمت رد و بدل می‌شود.

با این سابقه اکنون وزیر ارتباطات اعلام کرده که به‌زودی قرار است براساس دستور رئیس‌جمهوری و با همکاری معاونت حقوقی با حفظ حریم خصوصی شهروندان اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی منتشر شود.

به‌عنوان بخشی از دولت الکترونیک، محمدجواد آذری‌جهرمی در این رابطه گفت: به دستور آقای دکتر روحانی ما با معاونت حقوقی این موضوع را چک می‌کنیم و احتمالاً اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی را با حذف بخش‌هایی از حریم خصوصی به‌صورت عمومی در اختیار همه قرار دهیم که همه بتوانند چک کنند مدرک تحصیلی بنده چیست و در چه سالی فارغ‌التحصیل شده‌ام تا من که مهندس هستم نگویند دکتر و کسی هم بیخود خودش را دکتر معرفی نکند.

نبرد الکترونیکی با فساد 

استفاده از فناوری‌های جدید به‌ویژه سازوکارهای دولت الکترونیک عامل اصلی مقابله با فساد در کشورهای مختلف جهان است. از آنجایی که الکترونیکی شدن فرایندها باعث شفافیت می‌شود به همین‌خاطر یک مقاومت عجیب در میان بخشی از افراد برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن کامل دولت الکترونیک وجود دارد. محمدجواد آذری‌جهرمی در این رابطه  می‌گوید: برخی پست‌ها طالب زیادی دارد چون قدرت‌هایی از آنها نشأت می‌گیرد که این شغل و پست را برای افراد جذاب می‌کند. طبیعتا جدا از نگاه‌های صنفی و سازمانی، برای برخی افراد واگذاری ظرفیت‌هایی از قدرت یا امضاهای کلیدی و حساس که در سازمان‌ها و دستگاه‌ها در اختیار دارند، سخت است. وزیر ارتباطات که پیش از این از نابود کردن «اژدهای هفت‌سر فساد با همه ۱۳۰۰ امضای طلایی‌اش» گفته بود تأکید دارد در مورد جلوگیری از جعل مدرک تحصیلی اکنون وزارت علوم در این زمینه کارش به پایان رسیده است و به‌زودی این سامانه جدید می‌تواند مشکل همیشگی دکتر و مهندس‌ گفتن‌های الکی را حل کند.

تأثیر عجیب فناوری 

در همه کشورهای جهان اکنون استفاده از فناوری به‌عنوان ابزاری برای مقابله با فساد پذیرفته شده است. براساس تحقیقی که در اتحادیه اروپا صورت گرفته استفاده از ابزارهای دولت الکترونیک به‌صورت تصاعدی باعث کاهش فساد دولتی می‌شود. براساس تحقیقی که در این اتحادیه صورت گرفته یک‌درصد رشد شاخص دولت الکترونیک به‌صورت میانگین باعث کاهش  ۶. ۷درصدی میزان فساد می‌شود. ایران اکنون در جدول شاخص رشد دولت الکترونیک جایگاه۸۹  را دارد که نشان می‌دهد هنوز در میانه راه هستیم و کارهای بسیار زیادی برای استفاده از فناوری وجود دارد. یک بخش از مراحل دولت الکترونیک زیرساخت‌هاست که در سال‌های اخیر به خوبی پیش رفته است. اما بخش مهم‌تر متصل‌کردن فرایندها و سازمان‌ها به یکدیگر است که هنوز به‌نظر می‌رسد صاحبان امضاهای طلایی در مقابل آن مقاومت زیادی دارند.