۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

ثبات بازار ارز به دنبال افزایش معاملات ارزهای دیجیتال/سیاست‌گذار صنعت استخراج رمزارز باید بانک مرکزی باشد

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 367176
ثبات بازار ارز به دنبال افزایش معاملات ارزهای دیجیتال/سیاست‌گذار صنعت استخراج رمزارز باید بانک مرکزی باشد

محمد صادق الحسینی، در نشست تخصصی"استخراج رمزارز؛تهدید یا فرصت؟! گفت: بیت کویین مثل فولاد از برق به دست می‌آید اما همانطور که در این حوزه سیاست‌گذار وزارت صنعت است در حوزه استخراج رمزارز هم سیاست‌گذاری باید با بانک مرکزی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدصادق الحسینی افزود: بین ۱۳۰تا۷۰۰هزار ماینر در ایران وجود دارد مصرف برق آن‌ها حدود ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات است و ۱۰تا۱۵درصد بیت‌کویین‌های جهان در ایران استخراج می‌شود.ارزان‌ترین برقی که در اختیار این صنعت قرار دارد در گرجستان و با قیمت سه سنت است و این درحالیست که در ایران قیمت برق نیم سنت است. چون این دستگاه‌ها در شبانه‌روز آمپرخاصی را مصرف می‌کنند کاملا مزارع قابل شناسایی هستند.

وی ادامه داد:صنعت استخراج باید در کشور به رسمیت شناخته شود، مالیات از آن‌ها گرفته شود، برق صنعتی در اختیارشان قرار بگیرد و سیاست‌گذار این حوزه هم بانک مرکزی باشد چون سیاست ارزی کشور را متاثر می کند. سیاست گذاری این حوزه مربوط به وزارت نیرو نیست. وزارت نیرو مجری است نه سیاستگذار. مانند صنعت فولاد که سیاست گذار وزارت صنعت است نه نیرو.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: کسانی که به دنبال سفته بازی در بازار دلار فیزیکی هستند و تقاضای سقته بازانه دارند می توانند به حوزه ارزهای دیجیتال منتقل می‌شوند و اینگونه به ثبات ارزی در کشور کمک می‌کند.

او افزود: قیمت برق اینها باید برق صنعتی شود، مالیات باید گرفته شود و ارزهایی که در ایران استخراج می شود باید به قیمت روز در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا در دور زدن تحریم ها بتواند استفاده شود. هرچند که در بهترین حالت بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار می توان در دور زدن تحریم ها از ارزهای دیجیتال استفاده کرد.