۰ نفر

احد وظیفه؛

بارش‌ها نسبت به سال قبل ۵۵درصد کم شد

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۳۷
کد خبر: 523789
بارش‌ها نسبت به سال قبل ۵۵درصد کم شد

رییس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به گذشت بالای ۷ ماه از سال آبی، خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ احد وظیفه رییس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه در اکثر نقاط کشور بارندگی ها کمتر از نرمال است، اظهار کرد: استان های نوار غربی کشور و سایر نقاط از جمله مرکز، نوارشمالی، شمال غرب و غرب بارندگی ها کمتر از نرمال است، تنها درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

وی افزود: با توجه به نبود بارش قابل توجه در فصل تابستان و گذشت بیش از ۷ ماه از سال آبی، عمده بارش ها کمتر از نرمال بوده که با این وجود خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم است.

وظیفه ادامه داد: با توجه به اثر کم بارشی در آبدهی رودخانه ها و چالش تامین آب شرب، بسیاری از کشت های دیم قابل برداشت نیستند.

رییس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه دما در بهار، پاییز و زمستان بالاتر از نرمال بوده است، بیان کرد: افزایش دما و تشدید ذوب برف منجر به کمبود منابع آب در ماه های پایانی زمستان و بهار می شود.

به گفته وی، با توجه به کم بارشی سال زراعی آبی و افت حجم ذخایر سدها، شاهد اثرات منفی ماه های باقی مانده گرم سال آبی هستیم.

وظیفه در پایان تصریح کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۱۱۳ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۰۰.۸ میلی متر بوده که این امر کاهش ۴۳.۷ درصد نسبت به دوره نرمال و ۵۵ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.