۰ نفر

سوله‌های مدیریت بحران آماده پذیرش بیماران

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 521402
سوله‌های مدیریت بحران آماده پذیرش بیماران

تعداد جان‌باختگان کرونا هر روز بیشتر می‌شود. اما هنوز هم کسانی هستند که ماسک نمی‌زنند و به انتشار بیشتر این بیماری مرگبار کمک می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  تخت‌های بیمارستانی تا پیش از نوروز بیماران کمتری داشت ولی در مدت کوتاهی دوباره به شرایط پاییز 99 بازگشت. با این حال تاکنون در پایتخت بیمارستان صحرایی ساخته نشده یا از ظرفیت سوله‌های مدیریت بحران استفاده نشده است.

سوله‌های مدیریت بحرانی که به گفته رضا کرمی محمدی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران آماده پذیرش بیماران هستند. در استان‌های قزوین، اصفهان و البرز مقدمات ساخت بیمارستان صحرایی برای افزایش ظرفیت تخت‌های بستری فراهم شده یا اینکه به پایان رسیده و تعدادی از بیماران به آن منتقل شده‌اند. بعضی از استان‌های دیگر هم به‌دنبال ایجاد چنین بیمارستان‌هایی هستند. مسئولان درمانی برخی استان‌ها مانند مازندران نیز اعلام کرده‌اند که هنوز نیازی به ساخت بیمارستان صحرایی ندارند.

چند روز قبل استاندار تهران گفت که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای بیماری کرونا در استان تهران ۶۶۹۱ تخت است و همگی پر شده‌اند. به‌گفته انوشیروان محسنی بندپی هم‌اکنون ۴۰درصد تخت‌ها به بیمارستان‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ۳۴درصد به دانشگاه علوم پزشکی ایران و ۳۴درصد به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق دارد و بقیه بیماران در بیمارستان‌های نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، خصوصی و آزاد بستری شده‌اند. شهردار تهران سال گذشته اعلام کرد‌ که در شهر 100سوله مدیریت بحران وجود دارد. از سال گذشته اعلام شد که این سوله‌ها می‌تواند برای بستری‌کردن بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گیرد ولی بیماران کرونایی پایتخت تا‌کنون تنها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و این سوله‌ها هنوز خالی هستند.

سوله‌‌های مدیریت بحران آماده  هستند

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: «ما از ابتدای انتشار بیماری کرونا سوله‌های مدیریت بحران را آماده کرده‌ایم تا درصورت اعلام نیاز در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد،‌تعهد شهرداری تامین فضای سوله‌ها برای بستری ‌بیماران است البته تجهیزات باید از سوی مسئولان بهداشت و درمان تامین شود».

رضا کرمی محمدی می‌گوید: «دلیل اصلی اینکه چرا هنوز از این امکانات استفاده نشده است را باید از مسئولان بخش بهداشت و سلامت پرسید اما تصور من این است که شاید تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از بیماران مانند کپسول اکسیژن به اندازه کافی نیست یا اینکه نیرو‌های کادر درمان که باید به بیماران رسیدگی کنند هم‌اکنون امکان کارکردن در مراکز جدید را ندارند».

او می‌افزاید: «الان 3سوله کاملا آماده پذیرش بیماران است. در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و برای بقیه مراکز مدیریت بحران هم به محض دریافت درخواست اقدام می‌شود».

بیشترین و گران‌ترین نیاز بیمار

چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفته بود که علاوه بر تخت، موضوع تامین اکسیژن هم مطرح است که از حیاتی‌ترین مولفه‌های درمان بیماران کرونایی محسوب می‌شود. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره همکاری شهرداری و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «در پیک اول که غافلگیرانه بود و مدتی طول کشید تا نظام سلامت بتواند برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کند، شهرداری اعلام کرد که برای هر کمکی ازجمله در اختیار گذاشتن سوله‌ها مدیریت بحران آمادگی دارد. الان در پیک چهارم با پدیده افزایش ناگهانی و چند برابری مرگ‌ومیر روبه‌رو هستیم، مجددا ستاد بحران شهرداری تهران آمادگی دارد سوله‌های مدیریت بحران را به بیماران کرونایی اختصاص دهد. شهرداری بارها این توانایی را به نهاد‌های مختلف که در زمینه بیماری کرونا مسئولیت دارند، اعلام کرده است».

او در پاسخ به این سؤال که چرا تا‌کنون از این امکانات استفاده نشده است، می‌گوید: «‌خوشبختانه در 14‌ماه گذشته سامانه درمان کشور بازیابی و بازسازی شده است. در تهران بسیاری از بیمارستان‌ها بخش‌های عمومی خود را به بستری کردن بیماران کرونایی اختصاص دادند و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو افزایش پیدا کرده است. بخش خصوصی هم کمک کرد و الان تقریبا تمام این بیمارستان‌ها پذیرش بیمار کرونایی دارند. با این اوصاف امیدواریم که به تخت‌های اضافی در سوله‌ها نیازی نشود ولی اگر نیاز باشد، شهرداری و شورای شهر با تمام امکانات به کمک بخش بهداشت می‌شتابند».

خدا کرمی بر موضوع کمبود کپسول‌های اکسیژن تأکید می‌کند و می‌گوید: «‌بیشترین و گران‌ترین نیاز بیماران مبتلا به کرونا، اکسیژن است. در فراخوان‌های داده شده هم از کسانی که داوطلب کمک هستند، همین را طلب می‌کنند. من به نظام پزشکی پیشنهاد دادم که بودجه‌های مخصوص مقابله با کرونا را به تولید یا خرید دستگاه‌های قابل حمل اکسیژن‌ساز اختصاص دهند». عضو شورای‌عالی نظام پزشکی می‌گوید: «دستگاه‌های قابل حمل اکسیژن‌ساز برای استفاده در خانه بهتر از کپسول‌ها هستند که دائما نیاز به پرکردن دارند.

باید از این دستگاه‌ها به تعداد کافی در اختیار داشته باشیم زیرا نمی‌دانیم در آینده با چه بیماری‌های ویروسی روبه‌رو خواهیم شد». او با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و خودداری از تجمع می‌گوید: «الان که‌ ماه رمضان رسیده است امیدواریم نذورات و هزینه‌هایی که قبلا برای سفره‌های افطار می‌شد به سمت کمک به خانواده‌هایی هدایت شود که سرپرست خود را در اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند.

حدود 26هزار تهرانی به‌دلیل بیماری کرونا فوت کرده‌اند و تعداد زیادی از اینها سرپرست خانواده بوده‌اند و ما اکنون نمی‌دانیم که این خانواده‌ها چطور روزگار می‌گذرانند. مساجد و بسیج می‌توانند این خانواده‌ها را شناسایی و با اهدای کمک‌های مختلف مانند سبد‌های کالا به آنها کمک کنند». این بار و در موج چهارم کرونا نمی‌توان سرعت رشد بیماری را حدس زد. بنا به هشدار‌های مسئولان بهداشتی، در روز‌های آینده باز هم تعداد بیماران بستری بیشتر خواهد شد. شاید تا آن زمان باید کپسول‌های اکسیژن بیشتری فراهم کرد تا سوله‌ها را هم به فضای بیمارستان‌ها اضافه کنیم.