۰ نفر

رقابت شانه‌به‌شانه قیمت شامپوهای ایرانی و خارجی

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 518337
رقابت شانه‌به‌شانه قیمت شامپوهای ایرانی و خارجی

گرانی محصولات بهداشتی در یک‌سال گذشته باعث شده قیمت بعضی از محصولات تولید داخل به قیمت انواع خارجی و وارداتی نزدیک شود و بسیاری از مردم که مشتری برندهای خاصی از محصولات ایرانی بودند به ناچار انتخاب‌های همیشگی خود را کنار گذاشتند و به محصولاتی با قیمت مناسب‌تر روی آوردند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نگاهی به قیمت انواع محصولات شوینده به‌ویژه شامپوها و کرم‌های تولید داخل کشور نشان می‌دهد طی یک‌سال اخیر قیمت آنها بین 2 تا 3برابر شده و هیچ برندی نیز از این افزایش قیمت مستثنی نبوده است.

مواد اولیه تولید شامپو و اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی دیگر وارداتی است و افزایش قیمت این مواد ناشی از رشد قیمت دلار، دلیل اصلی گرانی این محصولات عنوان می‌شود. تولیدکنندگان و شرکت‌های ایرانی یا تحت لیسانس، افزایش قیمت را به‌ دلیل بالا رفتن هزینه تولید اجتناب‌ناپذیر عنوان می‌کنند اما فروشندگان و مصرف‌کنندگان معتقدند گرانی این محصولات بیشتر ناشی از نبود رقابت با برندهای وارداتی است. واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور از 2سال قبل ممنوع شده و این ممنوعیت دست تولیدکنندگان را برای تعیین قیمت باز گذاشته است.

شامپوهای خارجی البته هنوز هم در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی دیده می‌شوند و با اینکه هزینه خرید و واردات غیررسمی این محصولات هم چندان کم نیست، قیمت‌شان تفاوت بسیار کمی با برخی تولیدات ایرانی دارد. شامپوی سان‌سیلک که تحت لیسانس شرکت یونیور در داخل کشور تولید می‌شود در فاصله بین آذر تا اسفند سال گذشته از 56هزار تومان به 66هزار تومان رسید و این در حالی است که برند وارداتی لورآل تنها 9هزار تومان با این شامپو تفاوت قیمت دارد.

قیمت شامپوهای برند سینره نیز طی یک‌سال گذشته 3برابر شده و از 11تا 15هزار تومان به حدود 40هزار تومان رسیده است. انجمن صنایع شوینده و بهداشتی ایران پاییز سال گذشته اعلام کرد قیمت محصولات شوینده و بهداشتی براساس تصمیمات سازمان حمایت تنها 2بار افزایش یافت و هرگونه تغییر قیمت خارج از این محدوده را تکذیب کرد؛ درحالی‌که قیمت‌های بازار خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.