با توجه به اینکه نسبت ارزش جاری بازار سهام آمریکا به تولید ناخالص داخلی، که به گفته وارن بافت بهترین معیار سنجش بازار به شمار می‌رود، در حال حاضر به صورت بی‌سابقه‌ای بالا رفته، کارشناسان در خصوص وجود حباب در بازار سهام هشدار می‌دهند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ پس از پایان هفته نخست ماه سپتامبر با دو روز متوالی ضرر در شاخص‌های اصلی بازار سهام ایالات متحده، ترس از روند اصلاحی عمیق‌تر در بین سرمایه‌گذاران در حال افزایش است.

در این زمینه بخوانید

روزهای سبز بازار بورس آمریکا به اتمام رسید؟

بازار بورس آمریکا همچنان روی خوش نشان می‌دهد

رکود تاریخی اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا

بازار سهام که ظاهرا از هر آنچه که در ایالات متحده می‌گذشت سرپیچی کرد، تابستان بسیار خوبی را با بهترین ماه آگوست خود در دهه‌های گذشته رقم زده بود.

شاخص نزدک که برای نخستین بار به بالای 1200واحد صعود کرد، به بالاترین سطح خود در تاریخ 2سپتامبر رسید، که 75درصد بالاتر از پایین‌ترین سطح خود در ماه مارس بود.

و در حالی که این افزایش چند ماهه توسط برخی از مردم با استقبال روبرو شد، دیگران با سوءظن به آن نگاه کردند و نگران افزایش بی‌ربطی بازار سهام با واقعیت شدند.

به رغم این واقعیت که ایالات متحده رسما در رکود به سر می‌برد و اقتصاد جهانی در سال جاری با بزرگترین انقباض از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است، هر سه شاخص اصلی ایالات متحده در حال حاضر از پایین‌ترین سطح خود در اواخر ماه مارس، 50درصد رشد کرده‌اند.

مت کینگ، رئیس استراتژی اعتباری جهانی در سیتی گروپ در یادداشتی در ماه آوریل نوشت: "شکاف بین بازارها و داده‌های اقتصادی هرگز بیشتر از این نبوده است." از آن زمان چندین تحلیلگر دیگر نیز با این نظر موافقت کرده و رشد اخیر در بازار سهام را یک جدایی بزرگ با واقعیت خوانده‌اند.

بنابراین، آیا بازار سهام بیش از حد بالا رفته یا سرمایه‌گذاران به دنبال بهبود قوی برای سال 2021 بیش از شرایط فعلی هستند؟

یکی از راه‌های ارزیابی سهام، ارزش بازار تمام شرکت‌های سهامی عام به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی است که وارن بافت، در مصاحبه با Fortune در سال 2001 آن را "بهترین معیار اندازه‌گیری لحظه‌ای" توصیف کرد.

بافت پس از ترکیدن حباب سهام فناوری گفت: "دو سال پیش این سهم به سطحی بی‌سابقه افزایش یافت. این باید یک سیگنال هشداردهنده بسیار قوی می‌بود."

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، نسبت ارزش جاری بازار ( که در اینجا با شاخص بسیار گسترده Wilshire 5000 اندازه‌گیری شده) به تولید ناخالص داخلی، اکنون حتی بیشتر از کمی پیش از ترکیدن حباب سهام  dot-com است.

با استفاده از میانگین آخرین قیمت سه ماهه شاخص کل بازار Wilshire 5000 و تقسیم آن بر ارقام فصلی تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که این نسبت در حال حاضر به طور بی‌سابقه‌ای بالا است، که با توجه به استدلال بافت، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای اتفاقات ناخوشایند آینده باشد.

در نمودار ارائه شده، نسبت ارزش جاری بازار سهام آمریکا به تولید ناخالص داخلی توسط شاخص  Wilshire 5000 را مشاهده می‌کنید؛

بازار سهام آمریکا