مقایسه لیست با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان در حال حاضر با 15سال پیش نشان می‌دهد که در گذشته شرکت‌های نفتی، توزیعی، مالی و غیره در این رتبه‌بندی به چشم می‌خوردند، اما امروزه شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی مانند اپل، آمازون و مایکروسافت بر این لیست حاکم هستند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ در پانزده سال گذشته، زندگی روزمره بسیار متفاوت بود: گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای که ما امروزه آنها را میشناسیم هنوز اختراع نشده بود، فیس‌بوک به تازگی تاسیس شده بود، و شرکت اکسان موبیل 10برابر اپل ارزش داشت. بیش از یک دهه بعد، ظهور شرکت‌های عظیم فناوری آمریکا به طور بنیادی این چشم‌انداز را تغییر داد.

به عنوان نمونه‌ای از رشد استوار گروه GAFAM (پنج شرکت بزرگ فناوری آمریکایی)، ارزش بازار اپل در هفته گذشته برای نخستین بار از آستانه 2تریلیون دلار گذشت؛ یک رویداد مهم تاریخی که تنها شرکت عظیم نفتی سعودی آرامکو در دسامبر 2019 توانسته بود به آن دست یابد.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، در سال 2005، لیست با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان شامل چند شرکت بزرگ نفتی، شرکت‌های چند منظوره، شرکت‌های توزیع و همچنین شرکت‌های مالی و مراقبت‌های بهداشتی بود.

اما در حال حاضر، به استثنای سعودی آرامکو، شرکت‌های عظیم فناوری آمریکایی بر این رتبه‌بندی مسلط هستند و به دنبال آنها رقبای چینی، علی بابا و تنسنت قرار دارند.

در نمودار ارائه شده، با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان در سال‌های 2005 و 2020 را مشاهده می‌کنید؛

با ارزش ترین شرکت ها