به دلیل شیوع ویروس کرونا و اقدامات برای قرنطینه توسط دولت‌ها، مجموع میزان پرداخت سود سهام توسط شرکت‌ها در سراسر جهان، به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران مالی در سال 2009 رسید، اما با این وجود برخی شرکت‌های فناوری مانند اپل و مایکروسافت شاهد افزایش سود سهام خود بودند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، بحران ویروس کرونا سبب کاهش پرداخت سود سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به میزان 17 تا 23درصد یعنی تا حدود 400میلیارد دلار در سال جاری خواهد شد؛ اگرچه برخی بخش‌ها مانند فناوری در حال مبارزه با این روند هستند.

بر اساس محاسبات جانوس هندرسون، مسئول بودجه، میزان پرداخت سود سهام جهانی در سه ماهه دوم سال، با 108میلیارد دلار کاهش، به 382میلیارد دلار سقوط کرد، که این رقم برابر با افت 22درصدی سالانه بوده و بدترین وضعیت آن را از سال 2009 نشان می‌دهد.

همه مناطق به جز آمریکای شمالی، جایی که پرداخت کانادایی‌ها بسیار زیاد بوده، شاهد سود سهام کمتری بودند. در سراسر جهان، شرکت‌ها 27درصد از سود سهام خود را کاهش دادند، در حالی که اروپا با ضرر بیشتر، بیش از نیمی از سود خود را کاش داده و دوسوم از این شرکت‌ها، این پرداخت سود سهام را به طور کامل لغو کردند.

جانوس هندرسون در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "سال 2020، بدترین نتیجه برای سود سهام جهانی از زمان بحران مالی خواهد بود."

"اکنون در بهترین حالت سناریو انتظار داریم نرخ سود سهام جهانی، 17درصد سقوط کند و 1.18تریلیو دلار پرداخت شود. در بدترین حالت سناریو ممکن است شاهد سقوط 23درصدی و پرداخت 1.10تریلیون دلاری باشیم."

نمودار سود سهام جهانی از سال 2009

Pasted image 1598005728376

گفتنی است که تفکیک بخش‌های مختلف نیز، تفاوت‌های بزرگی را نشان داد.

بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی که بانک مرکزی اروپا به آنها دستور داده از پرداخت سود سهام به میزان نیمی از 45درصد کاهش در سود سهام سه ماهه دوم اروپا خودداری کنند، به 77میلیارد دلار سقوط کرد.

کارگران معدن و شرکت‌های نفتی به دلیل رکود گسترده در قیمت کالاها به میزان قابل توجهی ضرر کردند و عملکرد شرکت‌های اختیاری مصرف‌کننده نیز به دلیل قرنطینه‌های دولت‌ها به میزان قابل توجهی آسیب دید و در نتیجه پرداخت‌های سود سهام کمتری را در پی داشت.

در مقابل، سود سهام شرکت‌های فناوری و مخابرات و درمانی نسبتا بی‌تغییر بوده و سود آنها به ترتیب 1.8 و 0.1درصد رشد داشته است.

تغییر سود سهام بر اساس صنایع

Pasted image 1598005233292

این جهش بزرگ در بخش فناوری همچنین به مایکروسافت و اپل کمک کرده که قدرت خود را برای نخستین بار در مسیر رسیدن به 10 پرداخت‌کننده برتر سود سهام در سال جاری افزایش دهند. در صدر این لیست هنوز شرکت نستله قرار دارد.

بن لوفتوز، رئیس درآمد سهام جهانی گفت: "روند سود سهام در حال حاضر، روند جامعه و بازار سهام را منعکس می‌کند."

وی افزود: "ما احتمالا شاهد افزایش در بخش‌هایی از فناوری خواهیم بود. تعداد زیادی از ترازنامه‌های بسیار قدرتمند در آن ناحیه وجود دارد."

او گفت، در ادامه برخی از عوامل مهم تعیین می‌کنند که بهبود سود سهام تا چه اندازه خواهد بود.

واضح‌ترین مسئله، مسیر ویروس کرونا است، اما به آنچه که شرکت‌های آمریکایی در اواخر سال انجام می‌دهند و اینکه آیا بانک‌های اروپا در اوایل سال آتی برای آغاز مجدد پرداخت سودها چراغ سبز نشان می‌دهند، نیز بستگی دارد.

"بزرگترین سوال ایالات متحده این است که چه اتفاقی در سه ماهه چهارم خواهد افتاد. اگر بسیاری از شرکت‌ها کاهش قابل توجهی در سود سهام خود داشته باشند، پرداختی‌ها تا پایان سال 2021 در پایین‌ترین سطح خود تثبیت خواهند شد."

بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده‌های سود سهام در جهان

Pasted image 1598005530568