محققان بر این باورند که جمعیت کشورهای بزرگی مانند چین و هند تا سال 2100 به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، در حالی که نرخ رشد جمعیت در کشورهای آفریقایی روند صعودی خواهد داشت.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ در حالی که کارشناسان مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که جهان مسیر کاهش جمعیت در آینده را در پیش گرفته، اختلاف نظرهایی در خصوص سرعت آن و محل دقیق برای کاهش جمعیت وجود داشته است.

مجله پزشکی Lancet که اخیرا تحقیقات دانشگاه واشنگتن را منتشر کرده، نشان می‌دهد کاهش جمعیت، به خصوص در پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان یعنی هند و چین، سریع‌تر از آنچه باشد که در گذشته تصور می‌شد.

گفتنی است کارشناسان پیش از پیش‌بینی چشم‌انداز جمعیت سازمان ملل، گمان می‌کردند جمعیت جهان تقریبا پس از نیمه قرن افزایش یابد. به گفته آنها ثابت شده که مدل‌های رشد جمعیت بسیار پایدار باشد، در حالی که افراد معتقد بر کاهش جمعیت بسیار کمتر مورد اعتماد بودند.

محققان در سناریوی پایه خود، پیش‌بینی کردند که دسترسی فزاینده به آموزش و پیشگیری از بارداری در زنان، به سرعت نرخ باروری در چین وهند را به زیر سطح نرخ جایگزینی سوق می‌دهد و به ترتیب سطح جمعیت را به 1.1میلیارد و 731میلیون نفر در هند و چین در سال 2100 می‌رساند.

طبق این مدل، محققان فاکتورهای مشابهی را در اکثر کشورهای آفریقایی، جایی که رشد جمعیت تا سال 2100 و پس از آن ادامه خواهد داشت، مشاهده نکردند. این امر ممکن است سبب پیشی گرفتن نیجریه از چین و قرار گرفتن در جایگاه دوم پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان تا سال 2094 شود.

قابل ذکر است که ایالات متحده به رغم سطح پایین نرخ جایگزینی جمعیت، چهارمین کشور در سال 2100 خواهد بود. در این کشور و همچنین کانادا و استرالیا، به دلیل مثبت بودن نرخ خالص مهاجرت، سطح جمعیت نیمه‌پایدار خواهد بود.

همچنین بر اساس این مدل، پاکستان و اندونزی که اخیرا رشد جمعیت داشته‌اند، وارد روند نزولی اندکی خواهند شد. به این ترتیب، جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی در آغاز قرن جدید در حجم جمعیت از آنها پیشی خواهند گرفت.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی جمعیت در پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را مشاهده می‌کنید؛

پیش‌بینی جمعیت جهان