۰ نفر

اعتراض آموزشیاران نهضت به آزمون استخدامی آموزش و پرورش

۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبر: 448233
اعتراض آموزشیاران نهضت به آزمون استخدامی آموزش و پرورش

آموزشیاران نهضت سوادآموزی با تجمع مقابل مجلس به آزمون استخدامی معترضند اما رئیس این سازمان می‌گوید فعلاً برگزاری آزمون ۲۰ تیر به قوت خود باقی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سال 97 بود که مجلس شورای اسلامی تکلیف قانون استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص کرد.

طبق قانون مصوب مجلس، معلمان حق‌التدریس با گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان استخدام می‌شوند اما آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی پس از شرکت و قبولی در آزمون داخلی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود با توجه به نیاز آموزش و پرورش، رشته تحصیلی، جنسیت، سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور باید حداقل دوره یک‌ساله آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند و پس از قبولی در آزمون پایان دوره تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

هم‌اکنون برگزاری آزمون استخدامی توسط آموزشیاران نهضت سوادآموزی مورد اعتراض قرار گرفته است و پرسش آنها این است که چرا سایر گروه‌های مشمول استخدام باید بدون شرکت در آزمون استخدامی جذب شوند؛ خواسته آنها برگزاری آزمون میان هر چهار گروه مشمول استخدام است.

آنها نیز همانند سایر معلمان در جست‌وجوی مطالبات خود به مقابل مجلس شورای اسلامی رفتند.

در این میان برخی نمایندگان مجلس دوازدهم هم از تلاش برای تهیه طرح 2 فوریتی با هدف لغو برگزاری آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر می‌دهند که اتفاقاً توسط نمایندگان مجلس قبل مصوب شده بود!

در همین رابطه، شاهپور محمدزاده؛ رئیس سازمان نهضت سوادآموز درباره اینکه آیا آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار خواهد شد؟ اظهار کرد: این آزمون فعلاً همچنان برقرار است و در حال مذاکره هستیم البته تا به امروز سه بار آزمون را به تأخیر انداختیم و با مجوز ستاد ملی کرونا قرار شد آزمون در 20 تیر ماه برگزار شود.

وی افزود: اگر بتوانیم باز هم آزمون را به عقب می‌اندازیم اما فعلاً زمان برگزاری 20 تیر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اعتراض نمایندگان مجلس به برگزاری آزمون برای استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی متذکر شد:‌ به نمایندگان مجلس اعلام کردم برگزاری آزمون تکلیفی است که مجلس به گردن وزارت آموزش و پرورش گذاشته و هر چه زودتر آن را برگزار کنیم به نفع افراد است چرا که سریعتر تعیین تکلیف شده و برای طی دوره آموزشی به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند در نهایت زودتر هم به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

محمدزاده ادامه داد: اگر آزمون بی عدالتی است باید بگویم که مصوبه مجلس است. مجلس در قانون سال 97 در بند یک دو گروه را معلمان حق التدریس و پیش دبستانی‌ها را از آزمون معاف کرد و در بند 2 اعلام کرد، آموزشیاران نهضت سوادآموزی باید آزمون بدهند. شاید اگر من بودم می‌گفتم چرا باید بین این دو گروه تفاوت باشد و عده‌ای آزمون بدهند؟ به هر حال مجلس این قانون را مصوب کرده است و اگر ما آن را اجرا نکنیم متخلف هستیم.

وی درباره ظرفیت استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی عنوان کرد: هر فردی 50 درصد نمره قبولی را بیاورد پذیرش می‌شود. برای استخدام قبول‌شدگان دو سال بیشتر فرصت نداریم و تا پایان برنامه ششم توسعه باید آنها را استخدام کنیم؛ وقتی می‌گوییم افراد باید 50 درصد نمره را برای قبولی کسب کنند به زبان ساده‌تر به این معناست که باید از 20 نمره 10 را بگیرند.

آموزشیاران نهضت با یکدیگر رقابت می‌کنند البته سعی می‌کنیم با توجه به مسائل کرونا شرایط آنها را درک کرده و کمک کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرفته شدگان مهر امسال استخدام می‌شوند، افزود: ابتدا باید به دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان بروند چرا که از نهضت سواد آموزی به عنوان آموزش دهنده جدا و وارد سیستم رسمی آموزش و پرورش می‌شوند.

محمدزاده بیان کرد:‌ هر سال تعداد قابل توجهی از معلمان بازنشسته می‌شوند و اگر سال گذشته 16 هزار نفر آموزش دهنده به صورت حق التدریس وارد آموزش و پرورش نمی‌شدند 16 هزار کلاس درس بدون معلم  می‌ماند؛  آموزش دهنده‌ها سابقه 7 سال و 8 سال فعالیت را دارند و نسبت به آموزش بیگانه نبودند، 95 درصد آنها نیروهای کیفی هستند و قبلاً توسط نهضت سوادآموزی و جهاد دانشگاهی آموزش دیده‌اند.

برنامه زمان‌بندی آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی بدین شرح است:

 ویرایش محل پیشنهادی داوطلب برای حوزه برگزاری آزمون: از روز یکشنبه اول تیر تا پایان روز چهارشنبه 4 تیر

 توزیع کارت ورود به جلسه از طریق سایت www.hrtc.ir از روز دوشنبه 16 تیر

زمان برگزاری آزمون: صبح روز جمعه 20 تیر

ساعت شروع و محل برگزاری آزمون در کارت ورود به جلسه اعلام خواهد شد.