۰ نفر

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

بازار ارز متعادل خواهد شد؟/بررسی تاثیر قرارداد بین ایران و چین بر نرخ دلار

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 454545
بازار ارز متعادل خواهد شد؟/بررسی تاثیر قرارداد بین ایران و چین بر نرخ دلار

یک اقتصاددان گفت: به دلیل کمبود عرضه ارز در بازار افزایش اخیر نرخ ارز دور از انتظار نبود اما با بازگشت ارز حاصل از صادرات و تقویت طرف عرضه قیمت دلار طی روزهای اخیر نزولی شد.

اقتصادآنلاین - صبانوبری؛ علی سعدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه تلاطم‌های پیش‌آمده در بازار ارز با توجه به شرایط کشور طبیعی است، گفت: چون صادرات غیرنفتی ما طی ماه‌های گذشته با مشکل مواجه شد، افزایش‌ نرخ ارز اتفاقی دور از انتظار نبود.

وی افزود: منطق بازار این است که وقتی قیمت‌ها صعودی می‌شود، صادرکنندگان ارز را برنمی‌گردانند که از سمت آن‌ها رفتار عاقلانه‌ای است و وقتی هم قیمت‌ها نزولی می‌شود ارز خود را عرضه می‌کنند ولی در بازار خریداری نخواهد بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه دخالت نکردن بانک‌مرکزی در بازار ارز اتفاق خوبی است، ادامه داد: در شرایط بحرانی اقتصادی بهتر است که بازار ارز شوک‌ها را بپذیرد و بازارهای داخلی متلاطم نشوند اما مشکلی که وجود دارد این است که در ایران انتظارات تورمی مردم وابسته به نرخ ارز است پس نباید نرخ بیش از اندازه بالا برود.

به گفته وی به زودی شرایط بازار متعادل خواهد شد.

سعدوندی در رابطه با پیش‌بینی آینده بازار گفت: پیش‌بینی نرخ دلار غیرممکن  است اما می‌دانیم که اگر سیاست‌های مخرب ۵۰ سال گذشته که درآمدهای ارزی را صرف تخصیص یارانه‌ به واردات می‌کردیم ادامه یابد، وضع بدتر هم خواهد شد که امیدوارم این اتفاق نیفتد.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: همچنین اگر مسائلی که با چین مطرح است به سرانجامی‌ برسد و قراردادها امضا بشود می‌تواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد اما می‌دانیم که در کوتاه‌مدت دسترسی ما به ارز محدود خواهد بود.