۰ نفر

قیمت جهانی طلا، سکه را گران کرد؟

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۱۴
کد خبر: 453836
قیمت جهانی طلا، سکه را گران کرد؟

در حالی نرخ سکه در بازار طلای ایران به رکورد ۱۱میلیونی رسیده که قیمت انس جهانی هم در حال نزدیک شدن به رکورد تاریخی خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که این روزها بازار طلا و سکه ایران شاهد رکوردشکنی‌های پی در پی از فلز گرانبهاست، این بازار در عرصه جهانی نیز رشد روز افزونی را تجربه می‌کند.

در هفته میلادی که گذشت، بازار طلا برای ششمین هفته متوالی توانست روند افزایشی خود را حفظ کند و با صعودی ۷ درصدی به قله قیمتی هر انس طلا ۱۸۱۰ دلار برسد. قله‌ای که هر چند با رکورد تاریخی انس طلا در بازارهای جهانی که در سال ۲۰۱۱ رقم خورد، همچنان فاصله‌ای ۱۰۰ دلاری دارد. اما این فاصله دلیل نمی‌شود تا ثبت این رقم اتفاقی کم شمار و جالب توجه در تاریخ بازار این فلز گرانقیمت به حساب نیاید.

افزایش مجدد شمار بیماران کرونایی، وضعیت آشفته ژئوپولیتیکی در جهان، افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، کاهش مجدد ارزش شاخص دلار آمریکا، عدم تمایل بانک‌های مرکزی قدرت‌های جهانی برای تغییر سیاستگذاری‌های خود در قبال طلا و ضعیف شدن شاخص بورس آمریکا از مهمترین دلایل افزایش مدام قیمت طلا طی هفته‌های اخیر در بازار جهانی دانسته شده است.

امری که موجب شده تا تقاضا برای طلا به عنوان جایگزین پولی هم از سوی بانک‌های مرکزی کشورها و هم از سوی افراد حقیقی رشد قابل توجهی داشته باشد.

اما از سوی دیگر حرکت نوسانی قیمت جهانی انس طلا در هفته گذشته در بازه قیمتی ۱۷۹۹ دلار تا ۱۸۱۰ دلار تردیدهایی را برای ادامه روند افزایش نرخ این فلز جدی کرده است. به گفته کارشناسان طلا در حال ساختن سدی محکم در اطراف مرز ۱۸۰۰ دلاری است، اما حالا این سوال برای تحلیلگران وجود دارد که مجددا بازار طلا شاهد خیزش قیمت به سمت محدوده‌های قیمتی بالاتر خواهد بود یا آنکه با کاهش میزان تقاضا قیمت‌ها پایین خواهد آمد؟

برخی کارشناسان مانند دنیل پاویلونیس کارشناس RJO Futures با وجود پیشروی طلا طی ۶ هفته گذشته، معتقدند اونس هنوز قابلیت افزایش قیمت در هفته‌های پیش‌رو را دارد. طبق پیش بینی این گروه از کارشناسان اگر طلا بتواند مرز مقاومتی ۱۸۲۰ دلاری را بشکند، قابلیت ثبت رکورد ۱۹۲۳ دلار، یعنی قله قیمتی طلا در طول تاریخ را داراست.

اما از سوی دیگر برخی کارشناسان مانند افشین نبوی معاون ارشد در MKS SA معتقدند طلا در محدوده کف قیمت ۱۸۰۰ دلار و سقف ۱۸۲۰ دلار باقی خواهد ماند. هر چند احتمال افزایش یا کاهش قیمت را نیز رد نمی‌کنند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حتی در صورت صعودی بودن روند بلند مدت قیمت طلا، اما احتمال اصلاح قیمتی در مقطع کنونی و کاهش قیمت به زیر مرز ۱۸۰۰ دلار بسیار بالاست.

اما ورای این پیش‌بینی‌ها امری که در بازارهای جهانی احساس می‌شود این است که در مقایسه با هفته‌های گذشته میزان از خوش‌بینی به روند صعودی طلا کاسته شده است. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA معتقد است در کوتاه مدت هیچ محرک جدیدی برای افزایش قیمت طلا وجود ندارد و بازار برای افزایش قیمت نیاز به کاتالیزوری جدید دارد. کاتالیزوری که فعلا پیش‌بینی برای آن وجود ندارد.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که افزایش نرخ جهانی انس طلا طی هفته‌های اخیر، موازی و همراستا با افزایش جهانی نرخ سایر فلزات صورت پذیرفته است. به عنوان نمونه فلز مس از زمان شیوع کرونا در ماه مارس تا کنون رشدی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. در حالی که قیمت طلا تاکنون طی این مدت زمانی طلا افزایش قیمتی ۱۵ درصدی داشته است.

بازار طلای ایران نیز مستثنی از نوسانات بازار جهانی نبوده و این افزایش قیمت در بازارهای داخلی هم تاثیر مستقیم می‌گذارد. اما بازار ایران علاوه بر بحران کرونا با بحرانی بسیار عمیق‌تر به نام تحریم نیز مواجه است. همین امر باعث شده است تا افزایش قیمت سکه و طلا علاوه بر تاثیر پذیری از  افزایش نرخ جهانی انس، تحت تاثیر عوامل داخلی اقتصاد نیز قرار بگیرند.

عواملی که به نظر می‌رسد با توقف روند افزایش قیمت جهانی در بازار طلا از یک سو و از سوی دیگر احتمال موفقیت تدابیر انجام شده برای کنترل و هدایت نقدینگی در بازارهای موازی مانند ارز به سمت اوراق دولتی و سپرده های بانکی، بتواند بر روند افزایشی قیمت سکه و طلا در داخل کشور نیز تاثیرگذار باشد.​