۰ نفر

کارنامه معاملات نیما در دو ماهه ۹۹؛

بازگشت بیش از ۱٫۷میلیارد یورو ارز صادراتی از ابتدای سال/ افت ۵۵درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه۹۸

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 440679
بازگشت بیش از ۱٫۷میلیارد یورو ارز صادراتی از ابتدای سال/ افت ۵۵درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه۹۸

طی دو ماه ابتدایی امسال بیش از ۱٫۷میلیارد یورو ارز صادراتی در سامانه نیما عرضه شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال۹۸ حدود ۵۰درصد کاهش یافته است.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ طبق آمار منتشر شده در سامانه نیما، طی دو ماه امسال مجموعاً یک میلیارد و ۷۱۴ میلیون یورو ارز صادراتی در بازار ثانویه عرضه و یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون یورو نیز بابت واردات خریداری شده است؛ این درحالیست که در مدت مشابه سال گذشته مجموع ورود ارز به بازار ثانویه بیش از ۳٫۴ میلیارد یورو و خرید ارز حدود سه میلیارد یورو بوده که به این ترتیب می‌توان گفت معاملات صورت گرفته در دو ماه امسال حدود ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش یافته است.

در همین راستا، بالاترین میزان فروش ارز صادراتی در دوماه امسال مربوط به هفته هشتم با ۳۲۶ میلیون یورو و بیشترین حجم خرید ارز در هفته چهارم با ۲۰۱ میلیون یورو بوده است.

گالری یورو

نرخ خرید و فروش ارز در بازار ثانویه

طبق همین آمار، میانگین نرخ فروش ارز در بازار ثانویه به ۱۶ هزار تومان و نرخ خرید آن بابت واردات به ۱۶۱۰۴ تومان رسیده است؛ این درحالیست که متوسط نرخ خرید و فروش ارز در دو‌ماهه۹۸ به ترتیب ۱۱۱۶۰ و ۱۱۲۷۲ تومان بوده است.

گالری یورو

عملکرد نیما در اردیبهشت‌ ماه

طی اردیبهشت ماه، صادرکنندگان مجموعاً یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما کرده‌اند و در مقابل ۷۱۳ میلیون یورو نیز بابت واردات ارز خریداری شده است؛ همچنین بالاترین حجم فروش ارز در این ماه مربوط به هفته سوم به میزان ۳۲۶ میلیون یورو و بیشترین حجم خرید در هفته دوم با ۱۸۸ میلیون یورو بوده است.

بر اساس این گزارش، آمار‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات سامانه نیما طی دو ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت چشمگیری داشته که مهم‌ترین دلیل آن شیوع بیماری کرونا، بسته شدن مرز‌ها و توقف تجارت بین‌المللی بوده است.