۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روند صعودی قیمت طلا چه اندازه شتاب دارد؟/ طلا یک جریان سرمایه‌گذار باقی خواهد ماند

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۱۸
کد خبر: 421486
روند صعودی قیمت طلا چه اندازه شتاب دارد؟/ طلا یک جریان سرمایه‌گذار باقی خواهد ماند

عملکرد ناامید کننده اخیر طلا در بزرگترین کنفرانس استخراج طلا تاثیرگذار نخواهد بود، یکی از تحلیل‌گران بازار طلا در این باره می‌گوید که قیمت‌ها روند صعودی خود را در سال 2020هم ادامه خواهند داد.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ نیکی شیلز استراتژیست کالایی اسکاتی بانک در کنفرانسی در تورنتوی کانادا در رابطه با چشم انداز صعودی طلا در بازار عنوان کرد: طلا بازگشت قیمت عمومی و رایجی داشته است.

تنها سوال در رابطه با این فلز گرانبها اکنون روند صعودی طلا در سال 2020 است. اسکاتی بانک در این راستا و با نگاهی به قیمت‌ها پیش بینی‌های مرتبط را برای سال 2020 تغییر داده است. شیلز در این باره عنوان کرد که به نظر می‌رسد قیمت طلا در سال جاری تا سطح 1750 دلار در هر اونس نیز برسد و میانگین قیمتی در سال 2020 به 1625 دلار خواهد بود که 1.5 درصد نسبت به پیش بینی قبلی افزایش قیمت نشان می‌دهد.

شیلز همچنین خاطرنشان می‌کند که در بازه میان مدت تا بلند مدت احتمال دستیابی قیمت طلا به کانال 1900 دلار در هر اونس نیز وجود دارد. وی همچنین اظهار کرد که به نظر می‌رسد شروع خوبی در انتظار طلا با توجه به افت قیمت در روز جمعه گذشته داشته باشیم.

معاملات آتی طلا برای تحویل در ماه آوریل در آخرین روز انجام معاملات با بازگشت 1 درصدی به قیمت 1584.2 دلار در هر اونس معامله شد.

طلا

(نمودار آخرین معاملات قیمت طلا)

شیلز همچنین اظهار داشت: با افزایش ترس از شیوع ویروس کرونا تاثیر آن بر رشد جهانی آشکار خواهد شد. تصمیمات جدید در فدرال رزرو، کاهش ارزش دلار و نوسانات بازار سهام همه در کنار هم باعث می‌شود تا با افزایش قیمت طلا روبرو شویم. با وجود اینکه هلدینگ‌های طلای جهان رکورد رکود را به ثبت رسانده‌اند اما هنوز فضای کافی برای رشد سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد.

وی عنوان کرد: طلا به عنوان یک جریان سرمایه گذاری باقی خواهد ماند. سرمایه گذاران عمومی در بازار طلا همچنان ریسک پذیری بالایی نخواهند داشت. هنگامی که قیمت‌ها در سال 2011 به اوج رسید، سرمایه گذاران سه برابر طلای بیشتر در سبد خود داشتند.

شیلز افزود: حتی با وجود افزایش وحشت در بازار سود حاصل از این فضای وحشت تنها حدود 60 دلار خواهد بود. در حالی که از دیدگاه تاریخی این ترس باعث خواهد شد که بین مثبت و منفی 200 دلار در هر اونس فاصله قیمت ایجاد شود. ترس از شیوع قیمت طلا را هنوز به اوج خود نرسانده است.

این تحلیل‌گر همچنین تصریح کرد: حرکت‌های سرسختانه طلا باعث خواهد شد که قیمت این فلز زرد به بازارهای ارز غلبه کند. چرا که طلا نسبت به تمام ارزهای اصلی به جز دلار آمریکا رکورد به ثبت رسانده است. وی گفت: طلا یک حفاظ قابل اعتماد در برابر رشد بدهی‌های ایالات متحده است.

اگرچه اسکاتی بانک روند بازار نقره را صعودی ارزیابی می‌کند اما شیلز عنوان می‌کند که این روند قابل مقایسه با روند صعودی طلا نیست. این بانک قیمت نقره را به صورت میانگین 19 دلار در هر اونس ارزیابی می‌کند.

در اصل، بازار نقره با عرضه بیش از اندازه روبروست. با این حال قیمت‌ها باید در چرخه طلا دنبال شود.

اسکاتی بانک همچنین پیش بینی می‌کند در میان فلزات قیمت پلاتین نیز روند صعودی خواهد داشت. این بانک عنوان می‌کند که قیمت پلاتین با افزایش 1000 دلاری به بیش از سه هزار دلار در هر اونس هم برسد.