۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آشفتگی بازار جهانی طلا، نقره و نفت خام پس از شهادت سردار سلیمانی

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 406970
آشفتگی بازار جهانی طلا، نقره و نفت خام پس از شهادت سردار سلیمانی

به دنبال ترور سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام جهش یافت.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گفته کیتکو، به نظر می‌رسد که سال 2020، سال دیگری برای عدم اطمینان و پریشانی قابل توجه باشد. سوالی که پیش می‌آید این است که پس از آشفتگی‌های جهانی همچون جنگ تجاری جهانی، برگزیت، تهدیدهای رکود اقتصادی، بازده منفی اوراق قرضه و غیره، سرمایه‌داران چگونه نباید نگران عدم بهبود اوضاع باشند؟

گفتنی است که قیمت طلا، در روز جمعه، به دنبال ناآرامی ژئوپلیتیک اخیر در اثر حمله هوایی ارتش آمریکا در بغداد و ترور ژنرال برتر ایرانی، سردار قاسم سلیمانی و همراهانش، به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید.

از سویی دیگر، قیمت نقره نیز به بالاترین میزان خود در دو ماه اخیر رسید. در حال حاضر، طلای جهانی با قیمت 1552 دلار و نقره با قیمت 18 دلار معامله می‌شود.

همچنین، گفتنی است که بازار جهانی سهام نیز با افت ناگهانی مواجه شد و سهام ایالات متحده نیز روز خود را با ضرر و زیانی جدی آغاز کرده است.

از جمله بازارهای خارجی کلیدی دیگر، نفت خام است که پس از فاجعه ترور سردار سلیمانی، قیمت آن با جهش چشمگیر خود به بالاترین میزان خود طی 100 روز اخیر رسید. در حال حاضر هر بشکه نفت خام، با 2.25 دلار افزایش، با قیمت تقریبی 63.04 دلار معامله می‌شود.

شاخص دلار آمریکا هم، به افت ارزش خود در بازار جهانی ادامه می‌دهد.

قابل ذکر است که عدم قطعیت شدید در خصوص این وضعیت، به ویژه اینکه ایران چگونه پاسخ این اقدام را خواهد داد، به احتمال زیاد زمان زیادی نیاز خواهد بود تا شرایط بازار جهانی به شرایط مطلوب برسد. همین مسائل، دلیلی کافی برای بالا ماندن قیمت طلا و نقره حداقل برای روزهای آتی است.

از آنجایی که در تاریخ 15 ژانویه، چین و آمریکا قرار است یک توافقنامه تجاری امضا کنند، چین، از هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا خواست تا خویشتن‌داری اختیار کنند.

در نمودارهای ارائه شده، تغییر قیمت 24 ساعته طلا و نقره، از زمان ترور سردار سلیمانی به دست ارتش آمریکا را مشاهده می‌کنید؛

آشفتگی بازار جهانی طلا، نقره

آشفتگی بازار جهانی طلا، نقره