۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حباب در بازار پالادیوم/ افزایش قیمت پالادیوم در سال‌۲۰۲۰

۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱
کد خبر: 413670
حباب در بازار پالادیوم/ افزایش قیمت پالادیوم در سال‌۲۰۲۰

ماده معدنی پالادیوم تاکنون بیشتر در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته و گاز‌های سمی خروجی از اگزوز را به ترکیبات بی‌خطر یا کم‌خطر تبدیل می‌کند؛ این فلز در صنایع الکترونیک، پزشکی، دندانپزشکی، تلخیص هیدروژن، صنایع شیمیایی، هواپیماسازی و جواهرسازی (مثل تولید طلای سفید) نیز استفاده می‌شود. پالادیوم را می‌توان یکی از گرانبهاترین فلزات دنیا دانست که هر گونه تغییراتی در بازار آن می‌تواند بر بازارهای دیگر نیز تاثیرگذار باشد. در این راستا بلومبرگ نیوز در گزارشی که روز گذشته منتشر شده است، نگاهی به بازار این ماده معدنی در سال ۲۰۲۰ داشته است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ بزرگترین تولیدکننده فلز جهان ام‌ام‌سی نوریلسک نیکل MMC Norilsk Nickel PJSC به تازگی اعلام کرده است که دلالان مالی در بازار پالادیوم حبابی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند این صنعت را با مشکل روبرو کند.

به گفته آنتون برلین رییس تحلیل و توسعه بازار شرکت نورنیکل «برنامه ریزی‌ها به این سمت است که با ایجاد تغییراتی در فروش نورنیکل گام‌هایی را در راستای سهولت در بازار بردارد؛ بر این اساس در شرایط کنونی تلاش‌ها بر این است که بیشتر رتبه‌های سرمایه‌گذاری به سمت تولید میله به جای فرم پودری مورد استفاده مصرف کنندگان صنعتی هدایت شود، اقداماتی که از آن به عنوان تلاش برای ایجاد سهولت در بازار یاد شده است.» وی در ادامه از اعلام آمار دقیق میزان تولید میله‌های نورنیکل خودداری کرد.

برلین در ادامه این گفت‌وگو که در مسکو در جریان بود خاطرنشان کرد: شرایط فعلی بازار ایجاد حباب کرده است. تقاضای صنعتی اصولی و اساسی شامل آن سرعتی که قیمت‌ها در پیش گرفته‌اند نمی‌شود و تحولات به این سرعت قابل مشاهده نیست.

قیمت پالادیوم در سال ۲۰۲۰ در بازار با افزایش ۱۹ درصدی مواجه شده است؛ و فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت‌های معدنی نمی‌توانند به موازات افزایش تقاضا برای خودروهای با آلایندگی کمتر، عرضه را هم افزایش داده و بازار را متعادل کنند. گفتنی است این فلز بخش مهمی از اوتو کاتالیست‌هاست که دودهای سمی را فیلتر می‌کند، فلزی که از دیدگاه سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها از ارزش بالایی برخوردار است. قیمت روز چهارشنبه این فلز در مقایسه با روز گذشته و با کاهش ۰.۵ درصدی به ۲ هزار و ۲۷۳ دلار در هر اونس رسید.

پالادیوم پودر شده که محصول اصلی شرکت نورنیکل است در حال حاضر مورد توجه سرمایه‌گذاران مالی قرار ندارد، و این همان محصولی است که بیشترین تقاضا برای پالادیوم در جهان را به خود اختصاص داده است.  با این وجود شرکت نورنیکل با تغییر تولید مخلوط به میله‌های بیشتر و پودر کمتر امیدوار است که بتواند نوسانات موجود در بازار را کاهش دهد.

آنتون برلین همچنین در این باره عنوان می‌کند: فقدان شمش منجر به افزایش میزان، عقب ماندگی‌های بزرگ در این بازار و همچنین ایجاد آشفتگی بازار می‌شود. بر همین اساس نورنیکل قصد دارد تا با فروش شمش‌های تولید شده به مشتریان همیشگی خود آنها را به استفاده از این فلز در معاملات مالی همچون وثیقه‌ای برای تامین اعتبار بانکی تشویق کند.

برلین در این باره تصریح کرده است: رکورد قیمت‌های پالادیوم باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان مصرف کنندگان و کاربران این بازار شده که مصرف کنندگان در نهایت با ادامه وضعیت فعلی به استفاده از گزینه‌های ارزان‌تر و نیز فلزات دیگری مانند پلاتین ترغیب خواهند شد؛ اگرچه هنوز نشانه‌ای از وقوع این مساله وجود ندارد چرا که تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر بیشتر بر روی اهداف کاهش انتشار آلاینده‌ها و ساخت اتومبیل‌های برقی متمرکز هستند.

برلین در ادامه خبر داد: بر این اساس شرکت معدنی نورنیکل سه تن شمش را از صندوق پالادیوم خود برای تامین امداد کوتاه مدت به بازار تحویل خواهد داد.

بر اساس اخبار منتشر شده نورنیکل قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ تن (۲.۷۳ میلیون اونس) پالادیوم تولید کند.