۰ نفر

عدم فعالیت نیمی از واحدهای صنعتی؛

مهم ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی مشخص شد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸
کد خبر: 526927
مهم ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی مشخص شد

تا پایان سال گدشته بیش از ۹۵۹ هزار نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند، نزدیک به ۵۰ درصد کل واحدها در صنایع فلزی و شیمیایی فعال هستند و نزدیک به ۵۷ درصد از ۸۵۲۱ واحد غیرفعال به دلیل کمبود نقدینگی تولیدشان متوقف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تا پایان سال گذشته مجموعا ۴۷ هزار و ۵۰۹ واحد صنعتی در کشور با اشتغال ۹۵۴ هزار و ۹۸۹ نفر به بهره‌برداری رسیده که ۸۵۲۱ واحد از آن‌ها با اشتغال بیش از ۱۴۶ هزار نفری غیر فعال است.

نصف واحدها کوچک هستند

همچنین بر اساس این آمار ۴۱ درصد از کل ۴۷ هزار و ۵۰۹ واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خرد، ۵۲ درصد کوچک، شش درصد متوسط و یک درصد واحدها بزرگ هستند.

از نظر اشتغال نیز ۱۱ درصد اشتغال در واحدهای خرد، ۴۹ در در واحدهای کوچک، ۲۱ درصد در واحدهای متوسط و ۱۹ درصد در واحدهای بزرگ ایجاد شده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری نیز واحدهای کوچک پیشتاز هستند به طوری که ۴۲ درصد سرمایه گذاری شهرک‌های صنعتی در واحدهای کوچک، ۲۴ درصد در واحدهای متوسط، ۲۱ درصد در واحدهای بزرگ و  ۱۳ درصد در واحدهای خرد انجام شده است.

فعالیت نصف واحدهای شهرک‌های صنعتی در صنایع فلزی و شیمیایی

همچنین بر اساس این گزارش از کل ۴۷ هزار و ۵۰۹ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۲۶.۱ درصد در صنایع فلزی، ۲۲ درصد در صنایع شیمیایی، ۱۷ درصد غذایی و آشامیدنی، ۱۱.۸ درصد در کانی غیرفلزی، ۷.۲ درصد در صنایع سلولزی، ۷.۱ درصد در حوزه خدمات، ۵.۴ درصد در صنایع نساجی و ۳.۴ درصد در صنعت برق و الکترونیک فعال هستند.

۲۶.۸ درصد واحدها با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند

در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار و ۲۲۲ واحد فعال، یعنی ۳۹ درصد از کل واحدهای فعال، در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد، ۱۳ هزار و ۲۹۸ واحد معادل ۳۴ درصد واحدها با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۰ هزار و ۴۶۸ واحد معادل ۲۶.۸ درصد از واحدها با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند.

وضعیت واحدهای راکد

در این میان بررسی وضعیت واحدهای غیرفعال نیز نشان می‌دهد که ۵۶.۹ درصد واحدهای غیرفعال به دلیل کمبود نقدینگی، ۱۶.۱ درصد به دلیل فقدان بازار، ۱۸.۳ درصد به دلایل نامشخص، ۳.۷ درصد به دلیل اختلاف شرکا، ۲.۶ درصد به دلیل تامین مواد اولیه، ۱.۵ درصد به دلیل نقصان ماشین آلات، ۰.۵ درصد به دلیل مشکلات قضایی و ۰.۴ درصد به دلیل مشکلات زیرساختی تولیدشان متوقف شده است.

همچنین بیشترین واحدها، یعنی بیش از ۳۵۰۰، معادل ۴۱.۹ درصد از کل ۸۵۲۱ واحد غیرفعال واحد در فاصله زمانی سال ۱۳۹۶ تا آذر ماه ۱۳۹۹ دچار رکود و توقف تولید شدند.