۰ نفر

بررسی بنیادی سهام فولاد مبارکه اصفهان؛

پیش بینی رشد درآمد سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه با افزایش نرخ دلار

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
کد خبر: 480024
پیش بینی رشد درآمد سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه با افزایش نرخ دلار

با افزایش نرخ کامودیتی‌ها و دلار، شرکت‌هایی که فولاد مبارکه در آن سرمایه‌گذاری کرده، رشد مناسبی داشته‌اند و در مقایسه با سال گذشته رشد بیشتری برای درآمد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌شود. به منظور پیش‌بینی سودآوری و اطمینان از سرمایه‌گذاری در شرکت مورد نظر باید به عواملی از جمله نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، طرح‌های توسعه‌ای شرکت و سایر عوامل دقت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه تولید و صادرات انواع ورق فولادی( ورق سرد، گرم و پوشش‌دار) فعالیت می‌کند. ویژگی و کاربردهای ورق‌های تولیدی شرکت به صورت زیر است؛

  • ورق گرم

ورق‌های گرم نورد شده که با نام تجاری ورق سیاه در بازار شناخته می‌شوند، برای مصارف ساختمانی و سازه‌ای، صنعتی (پروفیل سازی)، لوله‌های انتقال نفت و گاز، نورد مجدد و پوشش‌دهی کاربرد دارند. محصولات نورد گرم با شاخص‌های کیفی مختلفی از جمله آنالیز شیمیایی، ویژگی مکانیکی (استحکام) و تلرانس‌های ابعادی برای استفاده در بازارهای داخلی و صادراتی تولید، کنترل و عرضه می‌شوند.

  • ورق سرد

از جمله کاربردهای ورق سرد می‌توان به صنعت خودروسازی، مبلمان اداری، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه، ساخت پانل‌های غیرقابل انعطاف و مصالح ساختمانی اشاره نمود. ورق‌های سرد موجود در بازار به صورت استاندارد دارای عرض بین ۱۲۵-۱۰۰ سانتی‌متر و ضخامت ۳-۰٫۳ میلی‌متر است. به طور کلی این ورق‌ها در اندازه‌های متفاوتی تولید گردیده و پس از پردازش شکل ظاهری آن‌ها تغییری نمی‌یابد.

  • ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، آهنی است که با فلز روی پوشانده شده است. این ورق آهن حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند. در آهن گالوانیزه بین آهن و روی پیل الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود، که در آن فلز روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد به کار می‌رود. از ورق آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل سینی کابل، نردبان کابل، لوله فولادی برق، لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، شیروانی منازل، لوله‌های آب و هر محل دارای احتمال خوردگی آهن و خسارت استفاده می‌شود. کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی نیز از صنایع تولید لوازم خانگی گرفته تا صنعت حمل و نقل و ساختمان‌سازی گسترده شده است؛ اما یکی از عمده‌ترین مصارف استفاده از ورق رنگی، ساخت و نصب شیروانی ساختمان در نواحی جغرافیایی با میزان بارندگی و رطوبت بالا می‌باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری این ورق‌ها، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نیز عامل مهمی در انتخاب این آن‌ها به عنوان شیروانی ساختمان است. ظرفیت تولید شرکت به صورت زیر است.

مبین سرمایه

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

فرآیند تولید ورق نیز بدین صورت است:

مبین سرمایه

نکته قابل توجهی که در مورد شرکت فولاد مبارکه وجود دارد، داشتن تقریباً زنجیره کامل (بر اساس فرآیندهای موجود در شکل بالا) است. در واقع این شرکت به واسطه خود و زیرمجموعه‌هایش زنجیره کاملی دارد، که توانسته بعضی از هزینه‌ها نظیر مواد مستقیم را کاهش داده و پتانسیل مناسبی برای شرکت ایجاد کند. روند نرخ فروش شرکت در ۵ سال اخیر به صورت زیر بوده است (هزار تن/ ریال):

مبین سرمایه

نرخ فروش محصولات شرکت می‌تواند موثر از عوامل متفاوتی باشد، که نرخ جهانی فولاد و ارز جزء مؤثرترین آن‌ها است. همان‌طور که از نمودار پایین مشخص است، در سال جاری به علت افزایش هر دو عامل نرخ فروش شرکت رشد چشم‌گیری داشته است.

مبین سرمایه

در جدول زیر سهم فروش محصولات مختلف شرکت از کل بازار داخلی و صادراتی آورده شده است.

مبین سرمایه

برای مطالعه نکات تحلیلی و اخبار بازار بورس به صفحه اینستاگرام کارگزاری مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

6

بیش‌ترین مبلغ بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم و سربار می‌باشد. به عبارت دیگر شرکت زنجیره کامل تولید فولاد را داشته و همان‌طور که از جدول زیر مشخص است، این شرکت در سال‌های مختلف بر حسب نیاز و عرضه محصولات مختلف، سنگ آهن، گندله و یا آهن اسفنجی خریده است. به همین دلیل در پیش‌بینی مقدار خرید و مصرف مواد مستقیم در تولید باید به این نکته توجه کرده و مفروضاتی مبنی بر مقدار خرید هر کدام باید داشت.

مبین سرمایه

مبین سرمایه

سربار قسمت مهم دیگری از بهای تمام شده است. بیش‌ترین قسمت بهای تمام شده مربوط به مواد غیرمستقیم می‌باشد. نکته مهم در مورد مواد مستقیم متاثر بودن از نرخ‌های جهانی و دلار است. در جدول زیر مقدار مصرف انواع مواد غیرمستقیم به ازای هر تن فولاد موجود می‌باشد. نکته‌ دیگری که باید توجه کرد، کاهش شدید نرخ الکترود در سال‌های اخیر بوده است که توانسته مؤثر بر سوددهی شرکت باشد.

مبین سرمایه

مبین سرمایه

در نهایت می‌خواهیم نگاهی به درآمد سرمایه‌گذاری شرکت داشته باشیم. در جدول زیر شرکت‌هایی که فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری در آن داشته، به صورت ریز آورده شده است. تعداد سهام مذکور، پیش‌بینی سود هر سهم و درصد تقسیم آن برای سال جاری بدین صورت است:

مبین سرمایه

باتوجه به افزایش نرخ کامودیتی‌ها و نرخ دلار، شرکت‌هایی که فولاد مبارکه در آن سرمایه‌گذاری کرده رشد مناسبی داشته‌اند و در مقایسه با سال گذشته رشد بیشتری برای درآمد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌شود.

به منظور پیش‌بینی سودآوری و اطمینان از سرمایه‌گذاری در شرکت مورد نظر باید به عواملی از جمله نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، طرح‌های توسعه‌ای شرکت و سایر عوامل دقت شود. با این مفروضات سود هر سهم را در حدود ۱۸۶۰ ریال پیش‌بینی می‌کنیم.