۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پشت پرده عرضه اسلب در بورس کالا/ قیمت‌گذاری اسلب بر چه مبناست؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۰
کد خبر: 459170
پشت پرده عرضه اسلب در بورس کالا/ قیمت‌گذاری اسلب بر چه مبناست؟

دومین عرضه هفتگی اسلب در بورس کالا در شرایطی رقم خورد که اساس این عرضه‌ها تعدیل قیمت ورق و شفافیت بازار اسلب و ورق‌های فولادی بوده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ اسلب که طی دو سال گذشته در بازار آزاد معامله می‌شد از هفته گذشته در بورس کالا عرضه شد؛ عرضه‌ای که از همان ابتدا با اما و اگرهای فراوانی همراه بود؛ در شرایطی که تا آخرین فروش اسلب در بازار آزاد کمتر از 6 هزار تومان بود، مهم‌ترین سوال این است که بر چه مبنایی قیمت پایه اسلب در نخستین عرضه بیش از 8500 تومان قیمت گذاری شده است؟

مبنای قیمت گذاری معاملات فولادی در بورس کالا که همواره بر مبنای قیمت‌های جهانی بوده است، با این منطق که کالای تولید داخل از قیمت صادراتی گران‌تر نباشد؛ اما در رابطه با بعضی از محصولات فولادی در ظاهر این فرمول به گونه‌ای دیگر تنظیم شده است.

در حالی که قیمت جهانی اسلب و شمش اختلاف چندانی ندارد و شمش تولید شده در شرکت فولاد خوزستان هم با قیمت جهانی 395 دلار صادر می‌شود بنا به قیمت جهانی اسلب هم با همین قیمت به دیگر کشورها صادر می‌شود. آنچه که تا به امروز به عنوان فرمول در عرضه‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته در قیمت گذاری شمش 95 درصد قیمت جهانی و بر مبنای دلار نیمایی است که 19 هزار تومان معامله می‌شود؛ آنچه واضح است اینکه قیمت اسلب هم باید بر همین اساس یعنی قیمت صادراتی 395 دلار و 95 درصد قیمت جهانی باشد اما قیمت گذاری‌های اخیر به ظاهر بر مبنای فرمول‌های تازه‌ای تعیین شده است.

بر این اساس در حال حاضر قیمت پایه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا 6700 تومان است که بر اساس رقابت میان خریداران کالای عرضه شده به قیمت بالاتر تعلق می‌گیرد، اما قیمت نخستین عرضه اسلب در بورس کالا بیش از 8500 تومان و در معاملات هفته جاری بیش از 8600 تومان بوده است.

در این زمینه بخوانید

 التهابات بازار ورق کاهش می‌یابد؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که اسلب به عنوان ماده اولیه تولید ورق فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد سوال این است که چگونه می‌توان با عرضه اسلب در بورس کالا قیمت ورق را در بازار آزاد کنترل کرد در حالی که قیمت گذاری اسلب با فرمول‌ها و قیمت جهانی هماهنگی ندارد.

در شرایطی که قیمت پایه ورق مبارکه در بورس 8700 تومان است و در رقابت قیمت‌ها تا 9100 تومان هم افزایش داشته است آیا قیمت گذاری اسلب در سطح 8600 تومان موجب ایجاد تکانه‌های سخت بازار ورق در آینده نزدیک نخواهد شد؟

با توجه به اینکه اساسا عرضه اسلب به منظور شفاف سازی معاملات این محصول فولادی و با هدف ایجاد توازن در قیمت گذاری ورق فولادی به بورس کالا وارد شد و با نگاهی به معاملات هفته گذشته که از 120 هزار تن عرضه اسلب با قیمت 8500 تومان تنها 10 هزار تن تقاضا وجود داشت، به نظر می‌رسد این شفاف از همان ابتدا با مشکل روبرو شده است.

در واقع خریدار واقعی که تا چندی پیش اسلب مورد نیاز خود را در در بازار آزاد با قیمت 5600 تومان خریداری می‌کرده اکنون حاضر به پرداخت قیمت‌های تعیین شده و خارج از عرف نیست، حتی در صورتی که تقاضایی هم برای اسلب‌ بیش از 8500 تومانی وجود داشته باشد تردیدی نیست که به زودی قیمت ورق در بورس کالا و بازار آزاد تحت تاثیر این قیمت‌گذاری قرار خواهد گرفت.

برای توجیه قیمت ورق بر مبنای قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد دلار 30 هزار تومانی مبنا قرار گرفته است، این در حالی است که امروز قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده 22500 تومان بوده است.

توجه به این نکته ضروری است که عرضه منطقی اسلب در بورس منجر به عرضه همه تولیدکنندگان ورق در بورس کالا خواهد شد، در حالی که تا به امروز تنها شرکت فولاد مبارکه ورق فولادی تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کرده، عرضه شفاف اسلب در بورس کالا سایر تولیدکنندگان را نیز موظف به عرضه تولیدات در بورس می‌کند، روندی که منجر به تعدیل قیمت ورق و به تبع آن قیمت صنایع پایین دستی از جمله لوله و پروفیل، لوازم خانگی و حتی ساختمان خواهد شد، سوال اساسی اینجاست که چه دستهایی مانع از ایجاد شفافیت در بازار ورق و اسلب می‌شوند؟